Marius Jucan
Key
Words: secularization, de-secularization, cultural studies, postmodernism, Theo-morphosis |
Assoc. Prof., Ph.D., |
Secularizare/ desecularizare. Un
rezumat de etapa
Secularization/ De-secularization
previous |
Abstract: The author attempts to sketch a general survey on the issue of secularization and de-secularization, as it appears in various present-day interpretations of the meaning of cultures, as well as in the comprehension of modernity. Taking as guiding point the process of secularization in Western Europe, but also considering the rebirth of religious life in Eastern Europe, the author looks at the flexible ways in which the relations between secularization and de-secularization should be dealt with in a permanent global transition. Textul de fata reprezinta pentru autor, dupa cum este īnscris īn titlu doar un rezumat de etapa, ceea ce īnseamna doua lucruri, primul ca o etapa a fost parcursa īn elucidarea unor chestiuni privind rolul secularizarii īn īntelegerea modernitatii īn general, al situarilor culturale prezente. Al doilea, ca schita de fata este un posibil punct de pornire pentru o analiza interdisciplinara a rolului secularizarii īn diverse compartimente ale socialului, culturalului si politicului contemporan. Un anume eclectism al abordarii este evident, dar pe de alta JSRI No.7 Spring 2004 p. 192 parte, tendinta de a folosi o cercetare pentru a lansa o metoda, nu este īn momentul de fata preocuparea autorului. Ceea ce nu īnsemna īn vreun caz, desconsiderare fata de taietura metodei. Acesta este probabil rostul etapei, cel de a nu declara decīt un sfīrsit provizoriu al cercetarii. Un prim pas pentru abordarea temei pe care o tratez aici īntr-o schita a unui proiect mai larg despre secularizare/ de-secularizare este cel īn care īncerc sa ma refer la secularizare/ desecularizare ca la un proces cultural īn care este angrenata notiunea de cultura īn sensul dat acesteia de Clifford Geertz,: culture is best seen not as complexes behaviour patterns customs, usages, traditions, habit clusters - as has by and large, been the case up to now, but as a set of control mechanisms, plans, recipes, rules, instructions, (what the computer engineers call programs. The second idea is that man is precisely the animal most desperately dependent upon such extragenetic qutiside-the skin control mechanisms, such cultural programs for orderin his behavior (Interpretations of Cultures, Selected Essays, Basic Books, 1973, p.44-45). Īntr-alta definitie asupra culturii, Pierre Bourdieu vorbeste despre conditionarile asociate cu o clasa particulara de conditii de existenta care produc habitusuri, sisteme de dispozitii durabile si transpozabile, structuri structurante predispuse sa functioneze ca structuri structurante, adica īn calitate de principii generatoare si organizatoare de practici si reprezentari care pot fi adaptate obiectiv la scopul lor fara a presupune urmarirea constienta a unor scopuri si stapīnirea expresa a operatiilor necesare pentru atingerea lor, reglate si regulate īn mod obiectiv, fara a fi cu nimic produsul supunerii fata de unele reguli, si fiind toate acestea, orchestrate īn mod colectiv, fara a fi produsul actiunii organizatoare a unui dirijor (Simtul practic, Institutul European, 2000, p. 82-83). Un al doilea pas este cel de a urmari o perspectiva culturala genealogica asupra ceea ce numim īn general un proces de secularizare ca trasatura a modernitatii si instaurarii specifice, acesteia īn Occident. Occidentul ofera o varianta explicativa a modernizarii prin modelul sau religios cultural, impactul stiintei si tehnologiei si organizarii ierarhiilor sociale. Īn acest loc, as mentiona de asemenea ca secularizarea apare ca proces reversibil, din nou īn Occident, unde interesul pentru institutia clericala ca purtatoare de cuvīnt a unei culturi a omului este recunoscut azi, mai degraba decīt ieri. Pozitia religioasa dogmatica din trecutul Bisericii se transforma īntr-o aparare a omului. Secularizarea/ desecularizare occidentala trebuie constata īntr-o forma de opozitie inclusiva cu ceea ce se petrece īn afara lumii occidentale, īn culturi a caror modernitate a fost indusa ori provocata de modelul occidental, dar īn care secularizarea nu a avut loc decīt partial. Perspectiva genealogica culturala origineaza īn perspectivismul nietzscheean, dezvoltīnd o critica a organicismului romantic, vazut ca esentialism fals care obscurizeaza perceptia adevarului. Un al treilea pas urmareste ipostazierea adevarului īn secularizare/ de-secularizare, ca proces de adeverire a unei forme istorice de cultura, de pilda cultura moderna/ postmoderna, ca forma de traire autentica care īsi masoara performantele īntr-un JSRI No.7 Spring 2004 p. 193 stil adecvat recunoscut de societate. Īn acest sens o schematizare a evolutiei unor tipologii umane si sociale este sugerata de diagramele de la sfīrsitul articolului. O perspectiva culturala genealogica se confrunta cu impasul survenit īn economia reprezentarilor despre cultura, cu pluralitatea decupajelor despre reprezentare, si de asemenea cu tensiunea anti-reprezentationalismului care caracterizeaza postmodernismul. Perspectiva culturala genealogica este o perspectiva a crizei, a dublei filiatii a crizei, venind pe de o parte dintr-un fragmentarism cultural pe care īl pune īn dispozitie avangarda si proiectul ei de producere de noutate continua, iar pe de alta parte din figuralitatea incompleta a reprezentarilor culturale īnsasi, care īn momentul recunoasterii lor au depasit o buna parte din noutatea lor. Un asemenea exemplu este dat de rapiditatea clasicizarii avangardei. Īn alta ordine de idei, postmodernul nu mai recunoaste ierarhia unei centralitati absolute, iar daca o admite, o face doar īn relatie cu o marginalitate īnzestrata cu un rol la fel de important cu cel al centralitatii. Astfel, mitul recunoasterii se desface īn versiuni posibile ale recunoasterii circumstantiate de contextul cultural, adica īn versiuni ale unor recunoasteri.. Perspectiva culturala genealogica nu este chemata sa dea seama despre un impas peratologic, despre escapisme milenariste, ori despre adevarurile modernitatii ca adevaruri naturale ale omului, ci sa arate dincolo de programul ideologic al oricarei emancipari (cum a fost gīndita programatic secularizarea) intuirea posibilului uman, reīnnoirea definitiilor despre aceasta viziune postmoderna asupra omului ca om posibil, fata de om universal. Pornind de la rasturnarea cronologica nietzscheana (chronologische Umdrehung), perspectiva culturala genealogica pe care o invoc aici urmareste sa dea seama despre un sens al secularizarii/ desecularizarii īn circumstantele culturale actuale, care sunt īnsa inevitabil cricumstantiate de o traditie. (de pilda, relatia dintre scripturalitate/ oralitate) O asemenea perspectiva īsi pune īntrebarea despre importanta adevarului despre secularizare/ desecularizare, cum spune Bernard Williams, genealogist britanic, vorbind despre efectul filosofiei nietzscheene asupra limpezirii calitatilor primare ale adevarului, cum ar fi exactitatea, autenticitatea, (Virtutile adevarului īn Respectul. De la stima la deferenta : o problema de nuanta, coordonator, Catherine Audard, Editrua Trei, 2003, pp.186-199), pe care le folosim atunci cīnd ne ocupam de secularizare/ de-secularizare. Privesc secularizarea/ de-secularizarea ca pe un produs eminamente cultural, care nu poate fi abordat din unghiul unei singure surse, al carui īnteles trebuie condus spre o comprehensiune a actualului, prin interpretari pluridisciplinare. Tentatia de a privi secularizarea/ desecularizarea doar prin prisma unei unice surse de iluminare, pentru a spune asa, nu creeaza doar un monopol nedorit al unei singure discipline asupra problemei, ci ofera un exemplu monologic al hermeneuticii despre secularizare/desecularizare. Desi prin aceasta afirmatie nu neg importanta originarii studiului secularizarii desecularizarii īnca de la nivelul unor texte patristice, sunt mai īnclinat īn aceasta schita sa observ secularizarea/ de-secularizarea īn ceea ce apare ca secularismul societatii civile occidentale, ca JSRI No.7 Spring 2004 p. 194 existenta reala politica, sociala, nu īn ultimul rīnd culturala, si mai apoi ca proiectie universala dusa spre implementare īn procesul de globalitate culturala īn care ne aflam, proces conditionat nu īn ultimul rīnd de contextualitatea globalizarii economice si tehno-stiintifice a lumii actuale. Privesc, cum am mai afirmat, secularizarea/ desecularizarea ca un aspect major al comunicarii īn lumea contemporana, a tranzitiei de la oralitatea premoderna la scripturalitatea moderna si modernista, pentru ca apoi īn postmodernitate sa se observe o renastere a interesului pentru oralitate, dar si pentru figurarea completitudinii simturilor īn comunicarea mediatica. Mentionez acestea pentru ca de fiecare data un anume stil al comunicarii a adus ideea unui sfīrsit al comunicarii, asa cum s-a īntīmplat cu oralitatea, si asa cum se asteapta a se petrece acum cu scripturalitatea al carei obiect al comunicarii, cartea este considerata de unii a fi īn pragul sfīrsitului. Īn aceste secvente ale sfīrsitului, oferite de un stil de comunicare, fie cel oral ori cel scriptural observ semnalarea procesului de secularizare/ desecularizare a chiar mijlocului de comunicare, care dupa cum stim nu este doar un simplu vehicul de comunicare, ci adauga comunicarii un sens al existentei comunicatorului. Perspectiva culturala genealogica da īn vileag, ca nemaiavīnd nimic de ascuns, arhitectura modernitatii ca sistem de habitus-uri culturale apte sa produca noi constrīngeri culturale. Modernitatea celebreaza īn constiinta superioritatii ei fata de cei vechi ori īn cearta cu cei vechi, producerea de noi constrīngeri culturale, care īn noutatea lor consumabila de fapt, nu sunt decīt īnsemne ale unei supleante a sfīrsitului. Semnul ruperii de antiquus, producerea neīntrerupta, concurentiala de noutate (culturala, īn sens generic, īn care includ si noutatea tehno-stiintifica) duce la uitarea voita a vechiului, deci la o vointa de nou, la perceptia acesteia si la celebrarea libertatii acestei vointe, care se desfasoara īn intuitia posibilului, a cunoasterii acestuia. Rememorarea vechiului (a trecutului) vazuta īn postmodernitate ca fiind forma de noutate care tine de parodic ori de ironic este o demonstratie ca producerea noutatii este un discurs despre creatie, mai precis, vointa de creatie, ca semn al existentei, nu neaparat al puterii, dar desigur al puterii de a exista, al carui autor deleaga reprezentarea unui sfīrsit īn reprezentarea noutatii. Altfel spus, creatia noutatii īn modernitate īn general se face dintr-un loc al auactorialitatii, al asumarii acestei functii auctoriale de fiecare individ care traieste sub emblema cognitiva a cunoasterii de sine prin inter-actiunea cu ceilalti. Omul modern ca autor al propriei sale vieti supuse constrīngerilor culturale se gaseste mereu īn compania, ori mai degraba īn umbra unui autor vechi, al carui negative este īmprumutat pentru a fi distrus la fiecare gest cultural de crearea a noutatii. Despre vizibilitatea functiei auctoriale a omului modern, invizibilitatea autorului vechi tin neaparat seama, devreme ce creatia culturala, (literara, muzicala, de pilda), īmi apar ca niste creatii dialogice. Tema majora a secularizarii este īncapsulata de teza hegeliana. Īntre timp īnsa, différance-ul derridean ne arata ca, desi produs, sensul cuprins īn pliuri hermeneutice JSRI No.7 Spring 2004 p. 195 īntīrzie sa se arate, adica sa se ierarhizeze īntr-o reprezentare, ceea ce demonstreaza impasul vointei de a iesi īn deschisul adevarului, al intentiei de a gasi, exprimīnd, adevarul. (Intentio īncordare, intendo-ere, tendi, tentum, a īncorda, īntinde coarda, a īntinde deasupra, a acoperi, a pune, a mari, a spori, īndrepta, a tinde, a intentiona). Expresia adevarului īn vorbire, apoi īn scris este pusa la īndoiala, ca forma de reprezentare recurenta care tradeaza ceea ce se petrece īn lipsa de interioritate ori de adīnc. De aici, sarcina oricarui discurs de a veghea asupra fixarii limitelor , din ce īn ce mai moi, si de a recunoaste īn pluralitatea vocilor care se īntretaie, relativizarea vocii īnsasi care exprima adevarul ca reprezentare. Cred ca īntre moartea religiei ca logos relevant si moartea logosului din logocentrism, exista o retea de legaturi ce surprinde critica vointei ca metafizica depasita. Drama vointei romantice devine īn modernismul avangardist si utilitarist o legitimare a puterii, de unde delegitimarea acesteia prin analiza subterfugiilor vointei, a vointei de a spune adevarul/ de a spune adevarat, īn cele din urma. Perspectiva genealogica repusa īn termenii ei nietzscheeni trebuie sa discearna īn creatia unei noutati impactul unei intentii (vointe) care se emancipeaza de vointa de creatie, de formele instrumentale ale creatiei, daca urmarim creatia noutatii īn analogia ei cu creatia artistica. Vointa de creatie eliberata de datoria unei imitatio Christi, cunoaste īn autonomia ei, sa remarcam niciodata anarhica ci mereu controlata de un canon, o de-solidarizare cu propriul produs, vazut doar īn aceasta ipostaza, ca noutate. Numai de-solidarizīndu-se de produsul creat, vointa creatoare umana poate recunoaste noutatea operei (folosesc mai departe analogia cu opera artistica), o poate repeta, revenind mereu la momentul unei fracturi dintre o vointa si obiectul nascut din ea. Īn aceasta repetare a unei rupturi, care imita despartirea lui Dumnezeu fata de lume, remarc, tocmai datorita de-solidarizarii de mai sus, singuratatea si singularizarea vointei, aura ei de putere semi-fictiva deci semi-reala, īntre o imaginarea a ei ca pro-iect, si actualizarea a ei, ca program pragmatic pentru producerea de nou si noutate. Un exemplu la īndemīna pentru ideea de noutate pe care Europa crestina l-a pus īn actiune, ca efect al secularizarii treptate este secularizarea razboinicilor despre care scrie Norbert Elias. Suprimarea si sublimarea violentei īn procesul de curtenizare arata constrīngerea violentei si rusticitatii vietii īn forme culturale noi, desigur artificiale, pentru a crea un spatiu al rusinii publice si al apararii pudorii, vazute ca produce ale interioritatii. Vointa de noutate civilizatorie si de constructie a unei asemenea noutati nu a īncetat sa foloseasca de fapt violenta īn diferite forme de constrīngeri culturale, īn care expresia unei libertati de vointa este contracarata cu estetismul, formalismul acestei libertati. Conteaza de la un moment dat frumusetea care īnnobileaza libertatea unei vointe. Constrīngerea culturala profunda care a modelat Europa este habitus-ul crestinismului, al vointei de fi crestin, de fapt dupa reprezentarile care s-au succedat īn istoria ereziilor dar si a reformei. Universalizarea ratiunii de a crede īn Dumnezeu si rationalizarile succesive ale JSRI No.7 Spring 2004 p. 196 credintei īn Dumnezeu au constituit vointe de a reprezenta ceea ce ramīnea de fapt imuabil in misterul credintei. Īn timp ce ratiunea de a crede īn Dumnezeu se centreaza īn lege, misterul credintei este iubirea nebun de Dumnezeu, pentru a-l cita pe Evdokimov. Legea crestina este iubirea, dar nu orice fel de iubire poate sapa īn inima credinciosului legamīnt noutatii vietii. Īntre ratiunea de a crede si iubirea de Dumnezeu remarc o legatura procesuala, care īnnoieste trairea celui ce cauta adevarul sub genericul teomorfozei. Teomorfoza crestina a Europei ilustreaza conflictul si/ sau unitatea dintre lege si iubire īn iconofilie si iconoclasm, īn asteptarea mīntuirii care se transforma īn vointa de despartire de lume (Augustin), pentru a avea constiinta unei lumi de care omul sa se poate desparti. Despartirea īn comunitati umane monastice si laice pune īn valoare vointa unei constiinte ca vointa de adevar interior sadit prin actul creatiei. Īn acest mod al aderentei vointei umane la proiectul depasirii conditiei umane, se īntrevede reprimarea libertatii de a voi, cīt si salvarea existenta pentru om, aceea de a nu vrea altfel. Īntrebarea care se poate formula de īndata ce investigam imaginile noutatii īn procesul de teomorfoza, īnfatisarile diferite ale lui Dumnezeu īn imaginarul crestin, este cea despre raportul dintre teomorfoza si secularizare. Sa mentionez īnainte de a īncerca sa raspund, ca teomorfoza are radacini europene stravechi, teogoniile, care ilustreaza un proces teomorfotic re-gresiv, īn cautarea si exprimarea unei origini. Imaginarea originaritatii lumii īn actul creatiei ei poate fi urmarita si īntr-un sens al pro-gresiv, īn utopiile care apar ca semn limpede al secularizarii. Dar probabil, mai īntīi, merita sa stim ce este secularizarea, ori mai degraba, cum se va vedea mai jos, ce nu este ea. Dupa Bruce Stevens (God is Dead. Secularization in the West, Blackwell Publishers, 2002) secularizarea nu este o īncercare de a explica din punct de vedere istoric si geografic un set specific de schimbari. Secularizarea nu are un caracter inevitabil, nu este cum spune autorul, teoria progresului travestita. Secularizarea nu este un proces uniform si nici universal, iar sfīrsitul secularizarii nu este ateismul. Nu exista o teorie a secularizarii. Se stie ca deceniul sase sustinea ca viitorul religiei este extinctia ei. Constatarea principala venea din faptul ca modernizarea a creat dificultatile religiei īn mai toate domeniile ei simbolice si performative. Trecerea de la comunitate la societate a īnsemnat declinul institutiilor religioase, cresterea ca prestigiu a autonomiei individului, a experimentului īn masa culturala a indivizilor, triumful unei orientari rationale, instrumentale si apoi hedonistice, care a submina ultimele reprezentari ale unui stil de viata ascetic. Separarea dispozitiilor evaluative de cele emotive, a celor experientiale cotidian vorbind, de cele cognitive a dus si mai rapid la rationalizarea culturii si reprezentarilor culturale, adica a noului si noutatii, ca produs legitimator al unei lumi seculare. Industrialismul si industrializarea, pentru a vorbi de alti termeni ai constrīngerii culturale, altii decīt credinta religioasa, au produs īn unda de soc cunoscuta un alt tip de nivelare culturala, desi secularizarea nu trebuie confundata cu sensul modernizarii, ceea ce ar īnsemna ca apogeul JSRI No.7 Spring 2004 p. 197 modernitatii este, cum am mai aratat ateismul. Un autor ca Gellner vorbeste despre importanta valorilor egalitarismului, desigur altele decīt cele ale vietii comunitare crestine, fara de care industrialismul esueaza, ori stagneaza, ca īn societatile care se conduc īnca dupa traditia patriarhala, inapte de ceea ce se cheama mobilitate sociala. Am mentionat aceste date ale secularizarii cu preponderenta occidentale, deoarece īn acest leagan al secularizarii care este Occidentul au aparut odata cu industrialismul si primele reconstructii ale credintei religioase moderne. A insista asupra acestor caracteristici ale secularizarii, ofera, cred o īntelegere din perspectiva multiplicarii noului si noutatii dintr-o cu totul alta directie decīt cea preconizata de transformarea omului, si anume de transformare a lumii si naturii odata cu cea dintīi. Mai mentionez tot īn acest loc ideea ca societalizarea (dupa Wilson) este privita ca actionīnd de sus īn jos, prin politicile de modernizare care disemineaza efectele secularizarii, prin rolul distinct al factorului coercitiv de putere īn structuri administrative si legale. Consecinta directa a implantului societal īn modernizare, ca de pilda īn cazul modernizarii, sovietizarii, al re-europenizarii pentru Romānia de pilda, este ca de fiecare data cultura traditionala a trebuit sa īsi restrīnga arealul, ca paznic al credintei religioase. Se pretinde ca societalizarea armonia sociala deasupra apararii credintei religioase, care nu ar mai putea efectua acest deziderat. Berger si Luckmann au ilustrat remarcabil faptul ca societalizarea si compartimentarea sociala creeaza constrīngerea de a trai fragmentar si fragmentat, simultan, īn mai multe lumi. Amenintarea religiei nu a venit īnsa din partea unei compartimentari progresive a societatii, si nici din partea stiintei cu care religia s-a deprins sa convietuiasca, fara a dovedi antagonismul funciar de care erau siguri iluministii. Dupa Berger si Kellner, dezvoltarea tehnologica ar produce o constiinta tehnologica, un stil de gīndi ireconciliabil cu sensul sacrului. Constiinta tehnologica ar īnsemna de asemenea īnlocuirea seturilor de practice religioase, si diseminarea atributelor constiintei tehnologice, care ar fi componentialitatea, reproductibilitatea, asteptarea schimbarilor constante, insistenta asupra inovatiei. Secularizarea prezinta dupa Steve Bruce cīteva contra-tendinte principale, care ar putea trece drept simptome ale de-secularizarii produse chiar īn interiorul procesului de secularizare. Se arata īn acest fel, ca reprimata pe terenul social, al structurilor de prestigiu social, religia īsi regaseste vechea semnificatie culturala, īn ceea ce s-ar numi o aparare culturala a omului si reinventare al unui patrimoniu al societatii umane, chiar mai mult, al umanitatii vazute īn pericol (exemplul clonarii). Rolul Bisericii īn apararea unei naturalitati a omului ca fiinta creata nu se refera numai la argumentele ontologice ale creatiei, ci la dreptul traditiei crestine de a revendica o proprietate morala de neatins asupra umanitatii omului, vazuta ca loc al traditiei umanismului universal. Identificarea etnica sustinuta de institutia clericala din aceleasi ratiuni defensive se rasfrīnge si asupra comportamentului industrial al individului contemporan, considerat a fi de catre Biserica maximalizant, fara a aduce foloase reale JSRI No.7 Spring 2004 p. 198 umanitatii omului, de aceea consumativ si alienant. Aceasta identificare a religiosului cu domeniile de mare miza culturala dar si politica ale omului, precum educatia, cultura nationala, efectul mass-mediei, critica hedonismului, si in general critica lipsei de idealism a societatii consumeriste demonstreaza revenirea īn actualitate a religiosului, fapt datorat īn primul rīnd scaderii dramatice a idealismului social, ori utopismului cultural. Prin cele doua notiuni, cele ale idealismului social si utopismului cultural, īnteleg forme ale imaginatiei sociale care au antrenat schimbari profunde īn comportamentul cultural al individului īn trecerea, de pilda de la o cultura a oralitatii la una a scripturalitatii, de la comunitatea rurala la societatea industriala. Dar pe de alta parte industrializarea si urbanizarea au condus la aparitia unor miscari de renastere si reforma religioasa, exemplul metodismului si evangelicalismului britanic fiind urmat īn secolul douazeci de alte tari din America Latina, Europa de Est etc. Astfel, daca admitem ca secularizarea nu este o ruptura definitiva de lumea vrajita a religiei si a credintei religioase, mai de parte, chiar de un spirit al religiozitatii care se rasfrīnge īn alte domenii decīt cel al religiosului, ca mai curīnd se poate vorbi de episoade de secularizare, se ajunge la ideea ca secularizarea ca proces, trebuie revizuit. Īn schita de fata, intentionez sa arat ca secularizarea se prezinta ca o supleanta variabila a procesului de teomorfoza, care are un sens īndreptat spre o dezvoltare maximala, exhaustiva, acompaniata de o tendinta de de-secularizare (revrajire), prin care īnaintarea secularizarii este dependenta de un habitus. Ca supleanta a teomorfozei, secularizarea retine formalismul unor simboluri teomorfotice pe care le goleste de sensul originar, cu alte cuvinte le degradeaza, fara a le elimina īn totalitate. Un exemplu al urmei teomorfotice prezente īn comuniunea de sentimente, īn primul rīnd, apoi de credinte, si īn cele din urma de interese, este constructia īncrederii sociale ca liant al societatii civile. S-a remarcat trecerea de la credinta religioasa la īncredere sociala, prin īn-credintarea pe care individul o cīstiga īn pregatirea si apoi īnflorirea iluminismului, prin autonomizarea vointei. Īn antagonismul modern (occidental) īntre stat si societate, diminuarea importantei statalitatii fata de societatea civila, si accentul relevant al unei religii civile, urmeaza, cred, modelul teomorfic al unei credinte sovaitoare, al acelui fides fluitans, care are nevoie de un suport volitiv intern, pentru a putea depasi vulnerabilitatea umana, vazuta ca īndoiala, facīnd din credinta si nu din vointa un instrument al noutatii vietii sociale, prin care dupa preceptul crestin se instaureaza armonia sociala. De remarcat, rolul vointei īn separarea moderna a credintei de īndrazneala de a sti, īn emanciparea vazuta ca iesire din minoratul miturilor si credintelor, care conserva un mod degradat teomorfic. Nu doresc aici decīt sa spun ca contractualismul care fundamenteaza īncrederea sociala moderna disuadeaza īn societatile civile occidentale sovaiala sociala, si dimpotriva aceasta ramīne complet neschimbata (īn sens de pasivitate sociala) īn societatile īn care simbolurile teomorfotice degradate exista īn religiozitatea fata de stat ori lider politic. Cazul societatilor asa-zis ne-democratice, cu mult mai JSRI No.7 Spring 2004 p. 199 numeros decīt al celor democratice, evidentiaza faptul ca grupurile societatii civile nu pot se realizeze o coerenta a expresiei unei vointe politice, reprezentare a unui exercitiu de idealism social si a unui utopism cultural. Mi-am pus īntrebarea de ce teomorofoza pe care am prezentat-o īn schita de fata ca factor generativ al secularizarii/ de-secularizarii este supusa unui proces de supleanta. Raspunsul ar fi ca supleanta este generata de structura teomorfozei, mai precis de o contradictie tot mai activa de la un moment dat īn lege si iubire ca traire a credintei religioase, a plenitudinii oferite de trairea individuala si comunitara teomorfa. Habitus-ul cultural, īn sensul lui recent, reactualizat de Bourdieu dovedeste ca producerea noului si a noutatii lumii crestine a fost divizarea lumii de la Augustin īncoace prin celebra formula a celor doua spade o prima si importanta diviziune īntre o viziune culturala sacra si una profana. Rolul demersul genealogic pe care l-am schitat la īnceput este cel de a vedea discriminarea pe care genealogistii, daca mi-as permite sa spun asa, o fac īntre adevar si veracitate. Accentul care cade pe veracitate, pe acea asemanare adevarata cu un prim model, duce la ideea producerii de similaritati canonice strict controlabile ale unei trairi adevarate care sa legitimeze īntrutotul adevarul. Fidelitatea fata de reprezentarea adevarului credintei este dominanta care produce mereu forme sociale noi de fidelitate, ajustīnd comportamentul individului pe masura acestora si gasind īn acestea realizarea posibilitatii neconsumate de adevar al credintei. Meister Eckhart spune ca : Nimic nu-ti va lipsi daca posezi o vointa adevarata si dreapta : nici iubirea, nici umilinta,.nici oricare alta virtute. Dar, posezi ceea ce vrei cu putere si cu toata vointa si nici Dumnezeu, nici vreo creatura nu-ti poate lua acel lucru, daca vointa īti este īn īntregime si cu adevarat divina si folosita īn prezent. (Jeanne Ancelet-Hustache, Meister Eckhart si mistica renana, Univers enciclopedic, 1997). Cum poate exista īnsa adevarul credintei decīt printr-o intuitie a vointei de a crede, o experiere a aptitudinii, de unde si producerea unei atitudini care sa īnlesneasca acest procedeu, reluat continuu, de a sesiza ceea ce nu este conform acestuia, prin vointa ? Dar īn acelasi timp, adevarul credintei nu poate fi confundat cu proba sa de veracitate, de unde un model al experierii continue si nesfīrsite, o scara a experientei practice nesfīrsite.. Īnchei aceasta schita, mentionīnd ca secularizarea este constructie culturala care trebuie citita īn laturile adiacente ale culturalului si politicului, si īn care re-vrajirea, reinstaurarea fascinatiei, nu doar a religiei ci si a ideologiei se petrece, cum arata J.F. Lyotard sub semnul unei alte perceptii a timpului. JSRI No.7 Spring 2004 p. 200 Tabel 1 JSRI No.7 Spring 2004 p. 201 Tabel 2 JSRI No.7 Spring 2004 p. 202 Tabel 3 JSRI No.7 Spring 2004 p. 203 JSRI No. 7/Spring 2004 |
previous |