Luiza Palanciuc

Key Words: Milner, jews,
Europe, Holocaust, history

Researcher, Centre d'Histoire
de l'Europe du XXeme siecle

Email: luisa.palanciuc@ens.fr

Jean-Claude Milner

Īnclinatiile criminale ale Europei democratice

Editura Verdier, Paris, 2003

previous

Cartea lui Jean-Claude Milner, Īnclinatiile criminale ale Europei democratice [Les penchants criminels de l’Europe démocratique], aparuta īn 2003 la Editura Verdier si primita cu mare rezerva, este centrata pe problema evreiasca; „la question juive” – expresie celebra, axa a lumii, lasa de īnteles Milner, a carei realitate ori metafora a persistat de-a lungul secolelor, este aici si cea īn jurul careia se īnvīrte īn continuare Europa democratica, Europa recenta, unificata (sau, īn orice caz, aflata pe drumul unificarii), cea care ar vrea sa faca abstractie de īnsusi substantivul „evreu”, caci acesta o incomodeaza, o arunca īntr-o multitudine de stupefactii ontologice sau o pune īn situatia (dezagreabila) de a valida formele cele mai perverse ale unei ideologii invizibile. Eseul lui Milner este de o mare gravitate si profunzime, nu numai

JSRI • No.8 Summer 2004 p.134

din motivele tematice amintite, cīt datorita nivelului la care autorul īntelege sa plaseze īntreaga problematica: cel al inconstientului colectiv. „Antecedentele” psihanalitice (lacaniene, mai precis) ale lui Milner sīnt bine cunoscute. Nu insistam. Ceea ce trebuie subliniat aici este modul īn care un autor cu autoritatea (īn spatiul francez, cel putin) lui Milner, cu parcursul lui universitar (de normalian, lingvist, psihanalist, excelent cunoscator al lui Proust sau Mallarmé, director de programe la Colegiul International de Filosofie etc.), īntelege sa raspunda, īn chip erudit si autoritar, pe un ton adesea sententios, la īntrebarea simpla privind cauzele violentelor antisemite recente, īn cartiere linistite pīna nu demult, unde vecinatatea mai multor comunitati era senina si pacifica.

Ceea ce surprinde, dintru īnceput, este titlul cartii: īn mod ciudat, el apare, pe masura lecturii, extrem de prudent fata de teza sustinuta, caci, foarte rapid, īntelegem ca nu este vorba doar de simple „īnclinatii” criminale pe care Europa democratica le-ar avea fata de chestiunea evreiasca, ci de un fenomen structural, care, dupa Milner, a dominat gīndirea nascuta īn secolul Luminilor pīna īn 1945. Ceea ce se īntīmpla dupa aceasta data este o schimbare de nuanta: sensul acestui fenomen devine ineluctabil.

Ce īnseamna enuntarea unui astfel de argument īn discursul milnerian? Īnseamna, īntīi de toate, ca Europa raspunde violentei instinctive si distrugatoare printr-o violenta referentiala si structurala; ca furoarea fuzionala de care da dovada īn chestiunea evreiasca, de la Revolutia Franceza īncoace, si care atinge apogeul īn disolutia comunitatii evreiesti odata cu nazismul, este substantial conformista. Īntocmai mecanismului lapidarii, bine descris de René Girard, ea trimite la realitati antropologice arhaice, ale caror sechele ori amintiri apar īn traditiile tuturor culturilor, si permite fiecarui agresor individual, prin faptul īnsusi ca este un fenomen de masa, a se simti inocent. „Crima inocenta” (Pierre Legendre) este paradigma – de la agresiunea adevarata, la lenta infuzie de tacere īn fata ei. La Milner, aceasta mai īnseamna si ca nazismul nu ar fi decīt continuitatea „naturala”, daca se poate spune astfel, la cautarea unei „solutii”, nicidecum o ruptura. Ruptura ar fi doar de tip formal, si ar consta īn gasirea procedeului propriu-zis de exterminare fizica a corpurilor, pe care regimurile precedente nu īndraznisera sau nu avusesera mijloacele materiale de a-l pune īn practica: „Notiunea de solutie definitiva trebuie gīndita īn interiorul configuratiei problema / solutie. Mai ampla si mai precisa, īn acelasi timp, decīt cea de solutie finala, aceasta atinge un punct decisiv: din vremea Luminilor īnca, Europa, ghidata de stiinta moderna si de politica rationala, cauta o solutie definitiva la problema evreiasca, dupa cum a cautat, sa spunem, o solutie definitiva la problema mareelor sau la problema lui Molyneux, ori la cea a pauperismului etc. Fiecare natiune mare a culturii europene a crezut ca va gasi una, a ei; Franta si Germania ocupa locul īntīi. Nazismul se īnscrie īn continuitatea acestei paradigme. El nu a inventat nici notiunea de problema evreiasca, nici pe cea de solutie definitiva, nici programul unei cautari perseverente a acestei solutii. A inventat doar mijloace noi.” (p. 13)

JSRI • No.8 Summer 2004 p.135

Teza cea mai puternica a cartii este īnsa alta: anume ca Europa de azi s-ar fi construit tocmai pe ruinele fumegīnde ale genocidului evreilor, care, „īn sfīrsit”, printr-un determinism inconstient, nu o mai frīneaza īn continut sau īn forma. Europa mediocratica poate sa-si vada linistita de treburile ei, sa se delecteze cu litote vertiginoase ori contorsiuni lingvistice cīnd este vorba de evocarea expresiilor antisemite, sa pregateasca, īncepīnd cu īnsasi fatalitatea societala a banalei agresiuni īn metrou, excluziuni mai radicale si definitive decīt oricare altele. Iar aceasta tocmai pentru ca problema a fost definitiv rezolvata. Milner o spune limpede: „Nemaiavīnd, pentru īntīia oara īn istoria ei moderna, de rezolvat problema evreiasca, Europa putea, īn sfīrsit, sa-si puna, īn termeni realisti, problema unitatii. si nu īn numele Romei sau al lui Carol cel Mare, ci īn numele unei mize venind dinspre viitor: adecvarea, ca spatiu geopolitic, la societatea moderna nelimitata, al carei loc de nastere fusese. S-a īnceput cuminte, cu peninsula (īn dreapta si īn stīnga Rinului) si cu cizma italiana. Dar savantii stiau deja ca, īn cele din urma, va trebui mers catre Est. Īnaintea lui Hitler, s-ar fi temut de slabiciunea unor trupuri ori spirite frumoase. Dupa Hitler, nu mai aveau nimic de temut; hoarda urīta si bolnavicioasa fusese gazata. Ca si cei care erau frumosi si sanatosi, de altfel.” (p. 63)

Nu a mai ramas deci decīt sufletul de anihilat, dupa exterminarea corpului. Ori, spune Milner, este tocmai lucrul spre care se afla aplecata azi Europa, cu harnicie. Parafraza unui citat bine cunoscut din Malraux, „Secolul XXI va fi rasist sau nu va fi”, precum si o fraza din Lacan, „Antijudaismul va fi religia naturala a umanitatii ce va veni”, deschid, spre final, perspectiva sumbra si devastatoare a lumii de mīine. Indiscutabil, si cum a fost, de altminteri, deja remarcat (Michel Deguy, Jean Daniel), cartea lui Milner este īnca o proba menita a arata ca adevarata fragilitate a societatilor noastre nu este de ordin tehnic, ci ontologic, prinse cum sīnt īn cercul vicios al violentei mimetice. Desigur, īn acest sens, ea raspunde unei nevoi de a verbaliza o disperare, este o forma de pesimism rational. De aici si īndemnul adresat evreilor de a īntoarce spatele Europei de azi, de a se vindeca de toate iluziile Iluminismului si ale democratiei, de a-si cauta salvarea īntr-un spatiu exterior: „Cea dintīi datorie a evreilor nu este, asa cum credea Herzl, sa elibereze Europa de evrei. Cea dintīi datorie a evreilor este de a se elibera de Europa. Nu ignorīnd-o (numai Statele Unite pot sa-­si permita asa ceva), ci cunoscīnd-o īn īntregime, asa cum a fost ea – criminala prin intermediar – si asa cum a devenit: criminala prin omisiunea fara limite.” (p. 130)

Reactiile imediate, īn presa si la radio, nu sīnt legate atīt de unele verdicte taioase, precum procesul intentat Ilumnismului de a fi fost la originea (directa sau nu, lucrul nu are mare importanta) abstractiei universaliste si a totalitarismului, cīt de filiatiile pe care le stabileste, fara sa clipeasca, am spune, Milner. Hitler ar fi legatarul testamentar al lui Maurras, iar de Gaulle, Adenauer si Churchill ar reprezenta, de fapt, cei care termina gestul operatoriu facut de Hitler. Īntr-un anume sens, se poate spune ca cititorul este invitat (uneori somat) sa vada īn spatele fiecarui act antisemit o tendinta naturala a

JSRI • No.8 Summer 2004 p.136

Europei de a duce la bun sfīrsit procesul unificarii. Europa de astazi se īnfatiseaza lumii cu seninatatea, idealizata si nivelanta, a reconcilierii popoarelor ei drept program. Nu a putut, pīna la ora actuala, decīt sa-si fabrice un pseudo-ideal īn care categoria referentiala (si logica, spune gramaticianul Milner) a „totalitatii”, cea care, desigur, īi include pe toti (popoare, indivizi), este excluziva, atenta la evacuarea (sau negatia) a tot ceea ce ar dori sa ramīna īn afara ei – ca este vorba de o valoare, de un grup, de un semnificant etc.: „Gratie unui semnificant care īl desemneaza disimulīndu-l, ori īl disimuleaza desemnīndu-l, numele de evreu īsi va fi jucat īnca o data rolul istoric; prin proferarea lui, un ansamblu larg de fiinte vorbitoare a rezolvat problema care le īmpiedica sa se uneasca. Īn prezent, dupa ce unitatea a fost garantata de numele Unuia, īn regimul uciderii Unuia, poate īncepe solutionarea singurelor probleme cu adevarat demne de umanitatea unita: prelungirea duratei de viata, sanatatea, mediul īnconjurator si co-prosperitatea. La ciocnirea īntre nelimitatul umanitatii si limitatul resurselor.” (pp. 100-101)

Discriminanta si criminala, prin supresiunea radicala a exceptiilor, categoria totalitatii este deci intim legata de idealul rationalist de absorbtie a oricarui particularism ori diferenta. Astfel īncīt, numele evreu nu poate fi īnteles decīt ca un contrapunct ireductibil si, īn acest sens, cel care permite fabricarea mitului colectiv al unei Europe civilizate, largite, unificate si unitare prin uitare ori prin negarea, pur si simplu, a unui spectru care nu-si are locul īn hora vesela a iluziei colective: „Bunul european condamna Israelul si crede ca aceasta īnseamna a condamna politica unui statulet, recent si poate efemer; īnsa la Durban ori la Paris, semnificantii merg mai departe decīt fonograful interior. «A condamna» trebuie īnteles ca «a condamna la moarte», «Israel», ca «toti evreii, unul cīte unul». Ca este constient sau nu, bunul european cere moartea tuturor si a fiecaruia īn parte. Imaginarul limbii īi permite sa se exprime ca si cīnd n-ar sti si ca si cīnd ar cere altceva. Īnsa realul limbii elimina orice pertinenta a diferentei īntre ceea ce stie si ceea ce nu stie; bunul europen spune ceea ce spune si cere ceea ce cere. Daca nu-i ajung propriile-i urechi pentru a se auzi vorbind, sa-si foloseasca ochii. Sa se uite īn jur, sa desluseasca inscriptiile de pe zidurile orasului lui. Iar daca sloganele si svastica īl lasa rece, sa īnteleaga atunci ca, īn strafundurile inimii lui, a devenit un criminal; daca īi fac oroare, sa-si aduca aminte ca le-a permis.” (p. 100)

Descoperim, asadar, īn fundal, Israelul si fantoma unei tragedii care īnca mai urmareste lumea aceasta scaldata de conformismul lenes si de mediaticul corect, fantoma de care tine cu tot dinadinsul sa scape: „Īntocmai precum problema evreiasca īnainte, problema israeliana īsi reclama solutia definitiva. Īnteleptii vor striga sus si tare ca cele doua probleme n-au nici o legatura una cu alta, īntrucīt substantivul evreu si substantivul israelian nu sīnt acelasi lucru. Analiza la rece a modurilor de functionare discursiva arata exact contrariul. Aceeasi structura este convocata, iar structura este realul; singurul lucru care s-a schimbat este spatiul geopolitic īn care aceasta ia nastere. Din identitatea de structura a numelor, trebuie dedusa

JSRI • No.8 Summer 2004 p.137

identitatea de structura a problemelor. Trebuie, oare, dedusa si identitatea solutiilor? Le acordam īnteleptilor ca tehnicile, cel putin, se vor schimba; tine de natura īnsasi a tehnicii.” (p. 98)

Israelul este, la Milner, noul spatiu īn care numele evreu trebuie iarasi, cu forta, contestat ori ignorat, caci intolerabil. Ciocnirile īntre lumea islamica si cea europeana, ambiguitatile bisericii catolice, opacizarea (ori stergerea) memoriei dupa cel de-al doilea razboi mondial, vin, toate, din incongruenta unui semn cu modalitatile unei socialitati a „utilitarului”: „Sīngele care curge īn Orient de aproape sase decenii este pretul care trebuie platit pentru ca Europa, prizoniera propriei imagini, sa reīnceapa sau sa continue a se privi pe ea īnsasi cu dragoste, pe fundalul unui imemorial factice si al unei scīnciri ludice. Badaranul american a deranjat-o de curīnd īn fantezia ei, ajutat fiind de un britanic, suficient de realist pentru a trage concluzia ca vremea oglinzilor magice a luat sfīrsit. Viitorul va spune daca badaranul va face si mai rau sau mai bine, ori mai putin rau decīt ludicul.” (p. 80)

La capatul unei astfel de argumentatii, a unei asemenea dramaturgii īntr-atīt de bine orchestrate prin trimiteri savante, de la Tucidide (capitolul II, Europa, politica si democratia), la Freud, Lacan Foucault (passim si capitolul VI, Numele evreu), construite, precum demonstratiile spinoziste, more geometrico, aflam, de fapt, deceptia lui Milner īn fata Europei. Desigur, el este īntr-atīt de impregnat de cultura europeana, īncīt putem citi īn deceptia aceasta si celebra „ura de sine”. Ca si incapacitatea tragica, similara aceleia a lui Celan, de a īntelege genocidul, convingerea ferma ca antisemitismul este o categorie a spiritului, ca ar exista o anumita incompatibilitate originara īntre evrei si Europa, care Europa, universalista de la Lumini īncoace, s-ar fi dat peste cap sa inventeze o masinarie distrugatoare a oricarui particularism, a oricarei diferente, si, mai ales, a miezului, a chintesentei spiritului evreiesc. Caci care este misiunea poporului evreu, daca nu cea de a raspunde cu masura tuturor deraierilor universalului? Milner invoca doua trasaturi care disting evreul de restul lumii: „studiul” si termenul (de sorginte heideggeriana) de „cuadriplicitate” (īn franceza, „quadriplicité”). Cu alte cuvinte, perechile masculin / feminin si parinti / copil, pe care se bazeaza īnsasi esenta umana: „Toate grupurile de fiinte vorbitoare cunosc cuadriplicitatea, se va spune. Toate numele pe care si le dau sau pe care le refuza se sprijina pe ea. Da, desigur, īnsa voi formula aici drept teza urmatorul lucru: ca numele de evreu este singurul nume care a reusit a se sprijini doar pe cuadriplicitate. Iar pentru ca a reusit s-o faca un timp atīt de īndelungat, ar mai putea si īn continuare, daca ar fi nevoie. Nu exista, īn ultima instanta, o alta baza materiala a persistentei a ceea ce īngaduie persistenta. Studiul presupune, īntr-adevar, aceasta baza; riturile o presupun; o presupune, īn fine, simpla tresarire pe care o provoaca uneori numele de evreu la cei mai europeni dintre evrei. Īn schimb, cīnd toate etapele au fost parcurse īn toate sensurile, persistenta nu spune nimic altceva decīt cuadriplicitatea īnsasi. Nimic nu ar putea elimina-o, spune evreul, fie ca ar fi un lucru afirmativ, interogativ sau negativ. Iar daca nimic n-o poate elimina, atunci

JSRI • No.8 Summer 2004 p.138

nimic nu poate elimina numele de evreu, spune evreul, fie ca ar fi un lucru afirmativ, interogativ sau negativ.

Ori, pariul societatii moderne tine tocmai de aceasta: de faptul ca ceva poate si trebuie sa elimine cuadriplicitatea.” (pp. 119-120)

Am putea raspunde argumentului lui Milner spunīnd ca notiunea de cuadriplicitate, matrice a transmisiei, nu este suficienta pentru a face din numele de evreu o exceptie, si ca s-ar putea cauta asa ceva mai curīnd īn onto-teologia ori filosofia evreiasca, īn functia Legii, articulata pe functia finitudinii, īn etic (model Lévinas) etc. Este īnsa la fel de adevarat ca eseul atinge, īn doar cele 157 de pagini, o densitate si īnaltime care nu mai au nevoie de alte dezvoltari istorice, paranteze ori analize exhaustive. Dincolo de hermeneutica propriu-zisa, care poate fi respinsa, acceptata ori reduplicata, trebuie recunoscut cadrul continuitatii radicale a antisemitismului european, deci corectura adusa interpretarilor discontinuiste (de tip Finkielkraut sau Taguieff), care deslusesc īn antisemitismul recent o forma radical noua, fara nimic comun cu precendentele. Teza lui Milner este totusi ceva mai mult decīt continuista, caci Milner vede īn exterminarea evreilor conditia īnsasi a unificarii europene, iar īn gestul lui Hitler, un „cadou” facut Europei, cel mai frumos, anume – un continent lipsit de Judenrein. Hitler este, asadar, cel care, cu „solutia” lui, i-a permis Europei sa existe, cu tendintele ei catre „nelimitare” cu tot, fara ca numele de evreu sa-i mai puna probleme. Altfel spus, noua Europa este, de fapt, opera lui Hitler.

Nu vom insista aici asupra violentei provocate de concluzia aceasta īn presa franceza. Vom spune doar ca, dincolo de a acorda continuismului o valoare teleologica, de fatalitate logica, de necesitate etc., o astfel de concluzie este, fara īndoiala, o exagerare, īnsa de natura pur simbolica. Riscul acestei reductio ad hitlerum este, totusi, de a deforma definitiv si irevocabil perspectiva.

Referinta:

Jean-Claude MILNER : Les penchants criminels de l’Europe démocratique, Paris, Éditions Verdier, Collection « Le séminaire de Jérusalem », 2003, ISBN 2-86432-401-6, 157 p. in 8°.

JSRI • No.8 Summer 2004 p.139

JSRI • No. 8/Summer 2004

previous