Cristian Ciceu
Key Words:alchemy, syncretism, Renaissance | MA
in Jewish Studies |
Fundamentul
sincretic al Atalantei Fugare
(The Syncretic Basis of Atlanta Fugiens)
previous |
Abstract: This paper aims at emphasizing several elements which form the syncretism of the alchemic work Atalanta Fugiens, which represents one of the classic texts of alchemy which continues the hermetic and theosophic trends of the Renaissance. Atalanta Fugiens is interesting nowadays for its flavour of multimedia essay avant la lettre, as it gathers a series of emblems, epigrams, and alchemic comments on the mythological Greek-Roman corpus, in an attempt to order in an emblematic book the entire knowledge of humanity, to reformulate in alchemic terms the totality of the spiritual experience of humanity. The book may be compared both with a palimpsest and with a blending of elements of different natures (visual, auditive). However, what is most important is that the book exit the “Gutenberg galaxy” and enters territories which only today – thanks to computers and Internet – we are able to explore. Textul Atalantei Fugiens (1618) reprezintă unul dintre textele clasice ale alchimiei ce se dezvoltă în prelungirea curentelor hermetiste si teosofice ale Renasterii. Autorul său, Michael Maier, este unul din intelectualii vremii implicati în enigmatica miscare rozicruciană ce a tinut capul de afis în acel început de secol XVII [1] . Medic al lui Rudolf al II-lea, Maier, desi de confesiune luteran, dă dovadă de un profund interes pentru alchimie si pentru muzică. Aceste preocupări ale sale se îmbină neasteptat de reusit în acest eseu multimedia avant la lettre care este Atalanta Fugiens. Din această cauză vom evita pe cît se poate să ne referim la Atalanta ca la o carte si o vom considera un tip JSRI No.5 /Summer 2003 p. 168 sui generis text care iese din galaxia Gutenberg pentru că subsumează mai multe orizonturi de perceptie: vizual, auditiv si intelectiv. Atalanta Fugiens cuprinde cincizeci de gravuri ce ilustrează tot atîtea situatii alchimice, gravuri care sunt însotite de cincizeci de epigrame ce sintetizează în versuri ceea ce este reprezentat grafic, precum si de cincizeci de comentarii care marchează propria exegeză alchimică a lui Michael Maier asupra acestor imagini. Ceea ce este interesant, pe lîngă faptul că epigramele sunt puse pe muzică – este vorba de cincizeci de fugi [2] pe trei voci –, este că pretextul pentru meditatie alchimică este oferit de fondul mitologic greco-roman reconstruit în cheie alchimică. Observăm că încă din start ne situăm într-un cîmp eminamente sincretic, atît la nivelul formei în care ni se prezintă Atalanta, cît si la nivelul fondului speculativ. Forma este tripartită: imagine, sunet, cuvînt (discurs), iar fondul reprezintă o exegeză alchimică a miotologiei bazinului mediteraneean care s-a păstrat în cultura occidentală la marginea crestinismului si care apoi a fost recuperată în epoca Renasterii. Trebuie să recunoastem că prin toate acestea ne aflăm în fata unei intertextualităti destul de complexe si greu de analizat, conexiunile fiind multiple si deosebit de fecunde în semnificatii. Dacă tinem cont de toate aceste elemente atunci putem spune fără să gresim că Atalanta îsi devansează epoca cu cîteva sute de ani. Pentru a o întelege în ansamblul său trebuie să o privim prin prisma unor criterii contemporane de analiză cum ar fi: sincretismul multimedia asa cum apare în elaborările net.art, holismul, intertextualitatea, colajul, tehnica sampling-ului, poate chiar si sugestia unui anumit tip de interactivitate. Poate că nu este o pură întîmplare că tocmai textul alchimic se face expresia unui sincretism de asemenea amploare si a unei sinteze de asemenea anvergură, pentru că, în definitiv, si Marea Operă se bazează pe o anumită formă de sinteză sincretică, sinteză care se vede împlinită în piatra filosofală. Mai mult, traseul operatiilor alchimice, traseul transmutatiilor, datorită ambiguitătii sensurilor pretinse de experienta alchimică, reconfigurează experienta atrifex-ului cînd într-o directie spiritualistă, cînd într-una fizicalistă, cînd într-o presupusă sinteză a acestora. Din cele spuse pînă acum putem trage o primă concluzie: Atalanta Fugiens trebuie tratată mai degrabă ca o creatie literară (într-un sens contemporan) decît ca o elaborare filosofică (în sensul clasic al cuvîntului). Pentru a putea pretinde o privire de ansamblu asupra sa trebuie să iesim din orizontul imediat al semnificatiilor si să păsim în cel al impresiilor concomitent auditive si vizuale. Fugile ce însotesc textul scris nu îsi etalează toate posibilitătile dacă nu sunt JSRI No.5 /Summer 2003 p. 169 cîntate/audiate efectiv. Pe lîngă simbolistica intrinsecă a celor trei voci ce cîntă acelasi text poetic, însă o altă melodie, – vocea Atalantei, vocea lui Hippomenes si vocea merelor de aur – există si o evidentă valoare auditivă, pur muzicală. Însă fugile însotesc epigramele, care la rîndul lor însotesc imaginile ce, fiecare, au parte de un comentariu, de o explicatie în registru alchimic. Iată caracterul holist al operei lui Michael Maier! Nu putem scăpa din vedere nici un aspect pentru că în acest fel nu am mai avea parte de o experientă totală. Maier tinteste să creeze o adevărată retea sonoră, vizuală, intuitivă/intelectivă, retea evident imposibil de realizat în epocă – de aici si usorul parfum utopic care o însoteste –, însă retea pefect realizabilă în zilele noastre gratie internetului, a hipertextului, a sincronismului imagine/cuvînt/muzică din orice site web. Putem spune fără să gresim că sincretismul pluriform imaginat în Atalanta îsi găseste în sfîrsit în epoca culturii multimedia adevărata expresie. Michael Maier este foarte explicit în intentiile sale sincretice. Locul pe care îl acordă artei regale este cel imediat în urma teologiei. Alchimia este a doua în importantă după cercetarea lucrurilor divine: „secretele chimice nu sunt ultimele ci cele dintîi, fiind cele mai pretioase dintre toate, după cercetarea lucrurilor divine” [3] . În clasificare sa – care este în acelasi timp si o ierarhizare – Maier distinge între stiintele intelectuale si cele care implică un obiect fizic, alchimia operînd o siteză (sincretică) a spiritualului si fizicului: “Este vorba într-adevăr despre lucruri foarte subtile, auguste, sacre, rare si obscure, care, din acest motiv, trebuie să fie sesizate cu inteligenta mai înainte de a fi sesizate cu simturile, aceasta gratie unei contemplatii profunde ce se face prin lectura autorilor si prin compararea acestora, precum si cu operele naturii, mai degrabă decît prin intermediul unei operatii sensibile sau a unei experiente concrete, care este oarbă dacă nu o precede Teoria”. Ştiintele care implică un obiect fizic sunt optica sau perspectiva, legată intim de pictură, pe care o sonsideră o poezie mută, precum si muzica vocală si instrumentală. În contextul muzicii el nu uită să-i amintească pe Pitagora si pe Platon iar apoi se lansează într-o mică digresiune pe marginea ethosului modurilor antice: “Socrate era versat în muzică, la fel si Platon, care îl consideră pe cel ce nu gustă armonia muzicii ca fiind compus într-un mod nearmonios. Pitagora s-a preocupat la rîndul său de această artă, el care, se spune, se folosea de un concert dimineata si de altul seara pentru a binedispune spiritele discipolilor săi. Muzica posedă într-adevă această putere de a răscoli sau de a calma sentimentele, aceasta în functie de diferitele moduri muzicale. Astfel, modul frigic era numit de către greci războinic pentru că era folosit în război si pentru că era dotat cu o capacitate JSRI No.5 /Summer 2003 p. 170 specială de a trezi curajul soldatilor”. Din toate acestea se vede foarte clar că prin preocupările sale Michael Maier reprezintă tipul intelectual al Renasterii si nu cel al modernitătii. Spiritul său plurivalent îl conduce în mod inevitabil către tipul de sinteză sincretică pe care îl întîlnim în proiectul Atalantei Fugare. Clasificării si ierarhizării stiintelor i se adaugă clasificarea si ierarhizarea simturilor. Astfel, vederea si auzul sunt mult mai spirituale decît mirosul, gustul sau simtul tactil. “De aceea, pentru a putea cuprinde dintr-o singură privire aceste trei simturi care sunt cele mai spirituale: vederea, auzul si inteligenta însăsi, si pentru a introduce în spirit o singură dată ceea ce trebuie înteles, iată că am unit optica cu muzica si simturile cu inteligenta, adică lucrurile demne de a fi văzute si auzite cu emblemele chimice potrivite acestei stiinte”. Desi aparent textul este suficient de explicit, nu este foarte clar dacă într-adevăr Maier consideră inteligenta ca pe un simt în sine – similar vederii si auzului. Oricare ar fi răspunsul, un lucru este cert: modul sincretic în care este prezentată Atalanta nu este întîmplător, din contră, el marchează însăsi esenta demersului speculativ: optica se uneste cu muzica si cu întelegerea pentru ca ansamblul relatiilor si a raporturilor care se constitue din punct de vedere alchimic în jurul acestor coordonate să poată fi sesizate dintr-o dată si printr-un singur “efort” spiritual. Arta regală se constitue în trena sincretică a vederii, auzului si ratiunii ca facultătii privilegiate în raport cu simturi ca mirosul sau gustul. Atalanta Fugară trebuie cercetată cu privirea, ascultată cu urechea si analizată cu mintea; dar nu pe rînd – asa cum facem acum – ci concomitent, într-o intuitie care să unifice toate perceptiile. Meditatia pe marginea gravurilor se desfăsoară însotită de muzica fugilor si de comentariile aferente. În acest caz nu imaginea însoteste textul scris – ca simplă ilustratie – ci textul scris însoteste imaginea ca o explicatie a ei. Muzica si cuvîntul explicitează în registrul auditiv si semnificant sensul alchimic al acelei imagini corespondente. Trebuie să recunoastem că Michael Maier tinteste foarte departe cu acest sincretism al său. El tinteste către o integralitate “paradisiacă” a orizontului sufletesc uman, înspre o experientă totală a “intertextualitătii” imagine/sunet/semnificat. Este evident că ne aflăm la antipozii arbitrarietătii semnului. Accentul pus pe acest sincretism al simturilor are o explicatie foarte simplă. În conceptia sa filosofică Maier consideră, ca un adevărat empirist, că nimic nu se află în intelect care să nu fi fost anterior în simturi, si că simturile sunt concomitent niste detectivi si niste mesageri care adună informatii si le prezintă inteligentei ce are rolul unui judecător sau arbitru. Mai mult, simturile sunt comparati cu paznicii ce stau la portile cetătilor. O ratiune suplimentară pentru JSRI No.5 /Summer 2003 p. 171 care Atalanta a luat această formă sincretică este aceea că, fiind o scriere alchimică, ea nu trebuie înteleasă de toti oamenii; arcanizarea este un fenomen specific oricărui tip de esoterism, chiar dacă uneori motivele concrete diferă. Din această cauză sunt necesare anumite văluri care să o îmbrace. “Nu acelasi lucru se poate spune despre chimie care trebuie văzută, asemenea unei fecioare caste, printre zăbrele, si, la fel ca Diana, nu fără de un vestmînt bogat colorat, din motive ce au fost expuse în altă parte”. Esoterismul implică în mod necesar disimularea, ocultarea, iar sincretismul pare să fie o modalitate eficientă de a ascunde, nu numai de a revela. Această dublă exigentă ocultare/revelare impune asadar forma sincretică a Atalantei Fugare. Pe cei mai putini versati în subtilitătile artei regale culorile vestmintelor, adică emblemele, sunetele muzicale si simbolurile alegorice, îi vor distrage de la adevăratul sens; în schimb pe cei initiati în aceste secrete îi vor conduce negresit către sensul adevărat. Trebuie să constatăm că desi bogat în semnificatii dintre cele mai diverse, textul alchimic tinteste – cel putin în mod declarativ – către un sens univoc. Această univocitate a semnificatului descalifică toate hermeneuticile alternative care se pot constitui pe marginea textului si care pot părea conforme cu litera acestuia. Dacă invită la hermeneutică, textul nu invită si la delir interpretativ. Ironia constă în aceea că ceea ce nouă astăzi ni se poate părea subtilitate, finete sau rafinament hermeneutic [4] , pentru autori ca Maier putea trece drept eroare, dacă nu chiar pur si simplu prostie. “Primeste deci o singură dată, într-o singură carte, aceste patru tipuri de lucruri: compozitii născocite, poetice si alegoric, embleme gravate în Venus sau cupru, nu lipsite de Venus sau gratie, realităti chimice, secrete de explorat cu inteligenta, în fine compozitii muzicale foarte rare, si foloseste-te de aceste lucruri care îti sunt dedicate.” Maier ne introduce cu bună stiintă într-un univers pe care l-a creat, după cum declară, pe o structură cvadripartită, dar care din punctul nostru de vedere se poate reduce la una tripartită: cuvînt, imagine, sunet. Asocierea nu are cum să fie întîmplătoare, pentru că ea nu face decît să stea mărturie pentru ordinea lumii si “rationalitatea” lumii. Că o asociere între imagini, sunete si cuvinte este posibilă nu ne miră astăzi – asa cum nu a mirat nici în trecut –, însă nu este mai putin adevărat că această asociere este posibilă pentru că lumea este ordonată si bine ierarhizată. Ideea de plenitudine cred că joacă un rol esential în posibilitatea configurării unor astfel de structuri sincretice. Valoarea lor nu stă în surpriza asocierilor – ca în cazul exercitiilor practicate de suprarealisti –, în folosirea hazardului, ci în justetea, firescul sau naturalitatea asocierilor. Este clar că pentru Michael Maier există o JSRI No.5 /Summer 2003 p. 172 legătură evidentă între embleme si fugi, chiar dacă natura acestei legături, si modul cum se manifestă aceasta uneori încă ne scapă. În privinta asocierii dintre embleme, epigrame si comentarii nu planează, cred, nici un mister, căci emblemele joacă rolul unor figuri mnemotehnice care sunt explicate mai apoi în versuri si proză, într-o crestere gradată a claritătii. Maier asociază imaginile si sunetele cu semnificatia cuvintelor pentru că este convins că în acest fel semnificatiile alchimice pe care vrea să le comunice ajung mai reprede în mintea receptorului. “Dacă folosirea îti este mai degrabă intelectuală decît senzorială, într-o zi îti va fi cu atît mai folositoare si mai plăcută. Însă dacă ea este mai întîi revendicată de simturi, este sigur că trecerea se efectuează de la simturi la inteligentă, ca printr-o usă. De fapt se spune că nu este nimic în inteligentă care să nu fi intrat printr-un simt oarecare […].” Simturile sunt atrase spre intelect, pentru a conlucra cu acesta, prin intermediul imaginilor si sunetelor. Maier alege dintre simturi pe cele pe care le consideră – în buna traditie filosofică a occidentului – cele mai spirituale: văzul în primul rînd, si apoi auzul. Sincretismul Atalantei fugare are atît un rol de comunicare cît si unul de memorare, de fixare a semnificatului în mintea celui ce urmăreste spectacolului de cuvinte, iamgini si sunete. Cred că ar fi extrem de util de analizat în viitor raportul pe care îl pot avea emblemele si diagramele alchimice cu arta memoriei. [5] Imaginile alchimice frapează prin insolitul lor, iar aceasta este una din caracteristicile imaginilor mnemotehnice. Spuneam că asocierea dintre imagine, cuvînt si fugi nu este întîmplătoare. Iată de ce: “La fel cum aleargă această Atalantă, o voce muzicală fuge întotdeauna înaintea alteia care o urmează asemenea lui Hippomenes. Cu toate acestea ele se stabilizează si se consolidează în cea de-a treia care este simplă si posedă o singură valoare, asemenea unui măr de aur.” Arta fugii imită pentru Maier întrecerea mitică dintre Atalanta si Hippomenes prin aceea că vocile se urmăresc si se ajung din urmă una pe cealaltă. În consecintă ea este forma muzicală ideală pentru a ilustra acest mit antic. Cele trei voci ale fiecărei fugi sunt o replică muzicală a celor trei participanti: Atalanta, Hippomenes si merele de aur. Însă rolul bucătilor muzicale nu este doar acela de a transfera în registrul sonor întrecerea dintre Atalanta si Hippomenes, ca de altfel si fiecare gravură, ci si acela de a sensibiliza sufletul ascultătorilor, de a-l predispune spre meditatie, si în acelasi timp de a-l relaxa si a-i oferi o anume plăcere estetică; totodată, la fel stau lucrurile si cu gravurile: “Dacă negustorii apreciază si cumpără pentru o mare sumă de bani o pictură oarecare în care numai ochii sunt înselati, pentru că o judecă apropiată de natură, oamenii de JSRI No.5 /Summer 2003 p. 173 litere cum nu vor pretui aceste figuri puse în slujba inteligentei si a mai multor simturi, într-un asemenea fel încît pe lîngă plăcere poate fi sperat un mare profit”. Textul – asa cum l-am definit mai sus – mediază între autor, care este emitătorul, si lector, care este receptorul. AĀa cum am mai spus, el se aseamănă foarte mult ca functie cu ceea ce numim astăzi net.art, asemănare favorizată tocmai de structura sa sincretică – imagine, sunet, cuvînt. Însă asemănările se opresc aici pentru că Atalantei fugare îi lipseste un lucru esential: interactivitatea, dar si suportul de propagare a informatiei – mediul electronic. Îngemănarea dintre artă – gravuri, fugi, epigrame –, filosofie si mitologie (sau o lectură alchimicăa mitologiei) este posibilă datorită tehnicii colajului, colaj ce foloseste mai multe “materiale”: vizuale, sonore, semnificante. Desi comparatia cu ceea ce întelegem astăzi prin software pare usor deplasată ea poate reprezenta un punct de plecare fecund în întelegerea sensului sincretismului întîlnit în Atalanta Fugiens. Este clar că întreaga elaborare a textului vizează un anume tip de răspuns/reactie din partea lectorului, un anume tip de “comportament”. Bineînteles, diferenta apare în momentul decodării, care în acest caz nu este ferită de erori hermeneutice. Limbajul Atalantei fugare nu este codul masină pe care îl întelege astăzi calculatorul. Maier nu foloseste un limbaj universal desi apelul la imaginarul mitologic [6] poate indica ceva în acest sens. Cu toate aceste diferente, cred că sensul vizat este unul similar. Din moment ce comportamentul omului se negociază în intervalul schitat de organele de simt si de intelect – cu accentul evident pe simturile “spirituale” ca văzul si auzul –, din moment ce inter-fata sa este una concomitent audio-vizuală, atunci modalitatea adecvată de situare în procesul de comunicare este una audio-vizuală; de unde si prezenta fugilor care însotesc gravurile. Intuitia lui Michael Maier este validă. În această elaborare sincretică pe care o analizăm aici întîlnim mai multe metamorfoze ale sensului, aceasta în functie de suportul vizual sau sonor. Textul, sau mai degrabă opera artistico-filosofico-muzicalo-alchimică reprezintă un creuzet în care se amestecă cele trei realităti mentionate mai sus, realităti susceptibile de a se reordona într-o nouă structură. Aproape că am putea spune că de fapt adevărata elaborare sincretică se află nu în urma grafică analizată de noi ci în interactiunea dintre lector – care trebuie să fie si un spectator – si “textul” care actionează ca un stimul pe mai multe niveluri. Dintr-o dată ne aflăm în fata unui aflux de informatie de trei ori mai mare. Stimulii nu mai actionează doar din foaia de hîrtie pe care o tinem în fată, ca în cazul unei simple cărti. Prin JSRI No.5 /Summer 2003 p. 174 aceasta Michael Maier se situează după cunostinta mea cu mult înaintea timpului său. Din textul Atalantei apare foarte clar un tip de discurs alchimic ce speculează si functionează în trena unui sincretism mitologic. Acest sincretism mitologic se caracterizează printr-o hermeneutică chymică a miturilor ce au fost active din punct de vedere religios la un moment dat în bazinul mediteraneean. Această hermeneutică sui generis – Maier este convins de justetea interpretărilor sale, precum si de faptul că întregul corpus mitologic pe care îl cunostea nu reprezintă decît o ilustrare simbolică a artei regale – este favorizată de o lectură sincronică si nu diacronică, de o suprapunere a straturilor mitologice si a variatiilor în jurul unor aceleasi teme mitice. Maier aplică o lectură u-topică, în perfectă consonantă cu încercarea sa – la fel, utopică – de a oferi o sinteză vizuală, auditivă si intelectivă a doctrinei alchimice, asa cum o întelegea el. Toate aceste elemente se împletesc foarte bine cu o altă caracteristică importantă a Atalantei, si anume holismul său. Fiind exponenta unui travaliu sincretic, Atalanta fugară poartă marca unui holism ca rezultantă a acestei intreprinderi sincretice. În acest sens este folosită foarte bine o tehnică a colajului “multimedia”: gravură, sunet [7] , notatie muzicală, cuvînt scris în versuri sau proză. Că apropierea dintre universul multimedia si Atalanta fugiens nu este hazardată o atestă si asemănarea dintre aceasta din urmă si expozitia Art by Telephone din 1969 de la Muzeul de Artă Contemporană din Chicago, expozitie ce cuprindea operele a 36 de artisti care au folosit telefonul pentru a transmite indicatiile necesare pentru realizarea lucrărilor lor, lucrări pe care muzeul le-a realizat în mod concret. Ceea ce retinem în acest context din acea expozitie este că ea a reprezentat “o expresie a sincretismului dintre limbaj, performance si arte vizuale” [8] . Să nu uităm în acest sens că si Atalanta este rodul colaborării dintre Michael Maier si editori, tipografi si gravori. Ea nu este rodul efortului unuia singur. Această apropiere dintre universul multimedia si Atalanta fugară nu a scăpat celor care se preocupă de acest cîmp de expresie artistică [9] : “Totodată în Renastere asistăm la prima tentativă modernă de re-creere a integralitătii (“ordinea intimitătii”) gratie puterilor asociate ale artei si ale magiei, care în fapt sunt văzute ca în mod natural inter-legate prin structura lor profundă, esentialmente lingvistică. Elementul unificator este “actiunea la distantă” iar sinteza tuturor ramificatiile sale este Cartea Emblemă (s. n.) care amestecă, urmărind o stiintă hieroglifică, imaginea, cuvîntul si cîteodată chiar si muzica (ca în Atlanta Fugiens [10] a lui Michael Maier), cu scopul de a opera în lector, în lumea reală, schimbări “morale” (adică spirituale). Obiectivul artistului/hermetist din Renastere era utopic JSRI No.5 /Summer 2003 p. 175 […].” De aici si metafora palimsestului, care ne introduce într-o lume – evident, utopică – a sincronicitătii si nu a diacroniei. Palimpsest înseamnă multistratificare, si exact aceasta încearcă aici Maier; emblemele sunt concomitent imagini însotite de text, imagini ce traduc textul în mod alegoric si structuri hieroglifice care tind să surprindă “esenta” cuvintelor [11] . Singularitatea elaborării lui Michael Maier rezultă din aceea că el are prezenta de spirit să introducă în cartea emblemă si prezenta inefabilă a muzicii, iar prin aceasta o urmă a temporalitătii [12] . Prin aceasta Atalanta reprezintă vîrful de lance al hermetismului renascentist si totodată întrezărirea unor alte modalităti de expresie “artistică”. Ceea ce este cel mai important în Atalanta Fugiens este faptul că prin ea Maier creează, prin folosirea sincretică a elementelor pe care le avea la îndemînă, un context si nu o operă statică. Contactul cu această operă are o aparentă de performance pentru că solicită concomitent urechea, ochiul si inteligenta fiecăruia. Trebuie să constatăm că Atalanta Fugiens nu mai reprezintă o carte. Ea nu mai face parte în mod exclusiv din galaxia Gutenberg, iar ca dovadă sunt încercările contemporante de reconstituire a ei pe net [13] , locul ideal în care sincretismul său se poate manifesta în toată amploarea sa. Note: [1] Vezi Frances A. Yates, Iluminismul rozicrucian, Humanitas, Bucuresti, 1998. [2] Din punct de vedere muzicologic termenul de fugă este folosit aici nu în sensul său propriu, acela al unei compozitii în stil contrapunctic bazate pe imitatia unei scurte teme generative numită subiect si care a apărut către sfîrsitul sec. XVII din traditia polifonică a secolelor anterioare (XV si XVI), ci în sensul în care italienii foloseau numele de fuga în secolele XIV, XV si XVI, pentru a desemna simple canoane, compozitii muzicale ce au ca fundament procedeul tehnic prin care două sau mai multe voci ale unei aceleiasi fraze muzicale intră una după cealaltă, fiind vorba despre o imitatie contrapunctică de o formă foarte strictă – de unde si numele de canon (regulă). Fuga clasică apare abia după anul 1650, deci cu mai bine de 30 de ani după publicarea Atalantei fugare, iar perfectiunea o atinge odată cu Bach si cu lucrările acestuia (Clavecinul bine temperat, Arta fugii etc); vezi Andre Hondeir, Les formes de la musique, Presses Universitaires de France, 1990, p. 48, p. 52. [3] Michael Maier, Atalanta Fugiens în prefata către cititor (ca de altfel si următoarele referinte). [4] Să exemplificăm doar cu aplicatiile psihanalitice, de altminteri fecunde, ale alchimiei pe care le-a efectuat Jung?… [5] vezi Frances, A. Yates, L’art de la memoire, Gallimard, 1975. [6] Ceea ce este interesant este faptul că desi luteran, Maier nu foloseste aici imaginarul crestin. Sau poate tocmai pentru că este un luteran… [7] Dacă fugile ce însotesc imaginile si epigramele au avut menirea de a fi cîntate atunci putem vorbi de cel putin două medii de comunicare: suportul fizic dat de JSRI No.5 /Summer 2003 p. 176 hîrtia din care este confectionată cartea si cel auditiv, la un alt grad al fizicului, dat de executarea fugilor respective. [8] Eduardo Kac, Aspects de l’esthetique communicationelle, în Connxions Art Reseaux Media, Ecole nationale superieure des beaux-arts, Paris, 2002, p. 257. [9] Hakim Bey, Le palimpseste, în Connexions, pp. 121-122; http://www.t0.or.at/hakimbey/palimp.htm., consultat ultima dată în 7. 04. 2003. [10] sic! [11] Hakim Bey, http://www.t0.or.at/hakimbey/obelisk.htm. [12] Nu însă si a istoricitătii, fapt în perfectă consonantă cu tipul de lectură aplicată asupra mitologiei greco-romane, lectură în “palmipsest” care nu face decît să întărească sincretismul. [13] http://usuarios.lycos.es/rafaelg64/III.htm JSRI No.5 /Summer 2003 p. 177 JSRI No. 5/Summer 2003 |
previous |