Key Words: solitude, modernity, individualism, Descartes, Montaigne,Hobbes | Faculty
of History and Philosophy, Babes-Bolyai University, Cluj, Romania. |
Adrian Paul Iliescu
Solitude and the Birth of Modernity
Bucuresti, Ed. Cris, 1999, 120 p.
previous |
Solitude and the Birth of Modernity propune o noua perspectiva din care poate fi abordata modernitatea. Asa cum autorul marturiseste, tema solitudinii l-a preocupat vreme īndelungata conducīndu-l pe aceasta cale ale carei concluzii sunt pe cīt de demne de luat īn considerare pe atīt de nelinistitoare. Privind din edificiul freudian al analizei psihologice, autorul constata ca imaginea consacrata a modernitatii ca mars triumfal al individului catre emancipare are toate sansele sa se dovedeasca a fi o simpla iluzie, fateta lucitoare a unei izolari defensive provenita din diverse inadaptari la marile schimbari sociale si religioase. Capitolul Solitude as Izolation in a Personal Relationship with God dezvolta problema asa-numitei privatizari a mīntuirii (privatisation of salvation, p.18), JSRI No.4 /Spring 2003 p. 188 interpretata ca o tentativa de sustragere de la dezordinea religioasa provocata de colapsul comunitarismului specific Evului Mediu. Daca pīna īn acest moment omul se definea prin grupul religios la care apartinea, izolarea fiind considerata un pacat, īn modernitate el īsi dezvolta o relatie personala cu Dumnezeu care evolueaza pīna īntr-acolo īncīt fiecare ajunge a fi creatorul propriului sau Dumnezeu. Iar aceasta poate fi interpretata ca un demers egoist, o eschivare de la responsabilitatea fata de celalalt. Īn contextul unei dezordini de ordin religios, īn care marile sisteme metafizice devin irelevante, omul modern adopta ca model calauzitor istoria, scena a violentelor, furiei si egoismului, doar pentru a se confrunta cu īnspaimīntatoarea relizare ca oamenii, departe de a se iubi īntre ei, sunt caracterizati de ura īmpotriva tuturor celorlalti, care este starea lor naturala. Alaturi de acest soc al urii (the shock of hatred), apar alte descoperiri de acest gen, precum constientizarea interioritatii inaccesibile a fiecarui individ si consecinta ei, anume faptul ca toti sunt straini unii fata de altii. Astfel stīnd lucrurile, solutia fireasca este izolarea, ca reactie la un nou fenomen, care este oroarea de multimi si de diversitatea lor naucitoare si ostila. Acesta este cadrul īn care autorul īsi insereaza teoria, anume ca pe līnga individualismul bun, mult laudat de opinia generala, acel individualism activ care īndeamna la emancipare si autonomie, ca o prescriptie valabila pentru fiecare si ai carei exponenti sunt īnsufletiti de o dorinta altruista de a lumina, exista un individualism rau , pasiv, care īnsoteste acest fenomen ca o umbra si care, pe scurt, e un fel de vreau sa fiu lasat in pace. Miza lui Adrian Paul Iliescu este ca acest individualism rau poate fi gasit la radacina oricarei teorii ce privilegiaza sinele. Dupa parerea lui, initial a existat tendinta de izolare ca si consecinta a spaimei si dificultatilor de adaptare ale unor oameni fortati sa se confrunte cu mari schimbari, si abia apoi teoriile individualiste ce sprijina autonomia si autosuficienta fiecaruia au venit sa justifice, sa legitimeze īnstrainarea pana la urma egoista a acestora. Prin aceasta el discrediteaza orice filosofie ce aduce īn prim plan lumea interioara a individului, deoarece aceste filosofii apar ca simple legitimari ulterioare ale unei retrageri lase īn fata dificultatilor unei lumi īn schimbare, constructuri umane īmpodobite cu o aura mistica si nu adevaruri absolute privind natura umana (p.17 ). Pentru a-si argumenta pozitia, autorul abordeaza lucrarile acelor filosofi care sunt de regula socotiti initiatorii acestui curent individualist, anume Montaigne, Descartes si Hobbes. Fiecare dintre acestia este pentru Adrian Paul Iliescu un exemplu relevant de izolare. Īn primul caz e vorba de izolare sociala, īn al doilea de izolare intelectuala,iar īn al treilea de izolare politica. Īn cazul lui Montaigne discutia se concentreaza asupra planului social. Īntr-o prezentare, ce abunda de citate, a operei filosofului, autorul sustine ca Montaigne pare doar ca urmareste prin izolare eficacitatea actiunilor sale cīnd de fapt īntregul lui efort e menit sa justifice o profunda dezamagire fata de JSRI No.4 /Spring 2003 p. 189 lumea īn care traieste. Pe de alta parte, Descartes īsi datoreaza descoperirea, anume reductia pana la nivelul cogito-ului, exclusiv unui elitism intelectual care īl face sa desconsidere orice descoperire stiintifica de pīna la el. Īn cazul lui Hobbes se insista pe cunoscuta sintagma homo homini lupus pentru a se sustine ca filosoful era convins ca lupta pentru putere, care e starea naturala a omului, e o forma de individualism irational bazat pe opresiune si dusmanie si, deci, omul e condamnat la o stare de permanent razboi care-i face viata mizerabila si, mai ales, solitara ( every man is enemy of every man [ ] and the life of man, solitary, poor, nasty, brutish and short Leviathan, Ch. XIII, p. 79). Doar ca Adrian Paul Iliescu face abstractie de faptul ca Hobbes vorbeste aici de starea naturala īn opozitie cu statutul omului īn societate si e departe de a sustine un mod de viata solitar. Dimpotriva, el recomanda contractul īntre oameni, care e piatra de temelie a unei societati, deci a vietii īn comun, drept solutie pentru depasirea vietii violente si solitare proprie omului īn stare naturala. Rezerve similare pot aparea si īn cazul lui Montaigne si al lui Descartes. Daca aici tendinta catre izolare, o oarecare preferinta a singuratatii, e mai evidenta, totusi demersul acestor filosofi e mult mai mult decat justificarea unor inadaptari. Daca Montaigne este dezamagit de compatriotii sai, daca Descartes īsi subestimeaza contemporanii, toate aceste amanunte ale vietii lor personale sunt irelevante cīnd sunt discutate operele lor. Si de vreme ce aceste opere exista pentru ca oricine sa aiba acces la ele, este clar ca oamenii acestia nu s-au retras cu totul din societate ci, dimpotriva, īsi īmpartasesc concluziile, fie ele rezultate al unei meditatii solitare sau ale unor dispute publice, si, implicit, se raporteaza la cei care urmeaza sa le primeasca. Acuzatia adusa lui Montaigne, anume ca nu recunoaste nici un alt individ īnafara de sine si, īn consecinta, ideile sale sunt doar o demonstratie de forta si nu o recomandare pentru fiecare individ, nu o pledoarie pentru o delimitare adecvata īntre public si privat (Ibidem., p.44), este nefondata. Scopul lui Montaigne nu e sa faca filosofie sociala, ci sa analizeze structurile intime ale individului, iar faptul ca se refera la sine ca obiect al analizei este doar dovada īntelegerii situatiei care, recunosc, a pus īn īncurcatura multi filosofi, anume ca nu avem acces la alteritate decīt prin analogie cu propria noastra persoana. Īn ce-l priveste pe Descartes, A.P. Iliescu sustine ca opera lui Descartes se naste dintr-o izolare voluntara ce apare ca si consecinta a dezamagirii provocate de disputele scolastice si de frecventele erori ce intervin īn acestea. Citīnd din Discurs asupra metodei, autorul conchide ca aderarea lui Descartes la legile si principiile statului sau e un compromis provizoriu menit sa-l scuteasca pe filosof de conflicte. Iar argumentul final al teoriei ca Descartes era adeptul izolarii este ca a refuzat orice colaborare, fiind convins ca o opera perfecta nu poate avea decīt un singur autor. Dar aici trebuie mentionat ca Descartes nu e īmpotriva a tot ce pune īntre paranteze. El īsi rezerva doar dreptul sa verifice toata aceasta cunoastere si nu numai ca nu JSRI No.4 /Spring 2003 p. 190 neaga nimic, dar e gata sa reaseze la locul ei orice cunoastere care se dovedeste īntemeiata īn urma unei cercetari amanuntite. Iar īn ce priveste refuzul de a colabora, este evident ca descoperirea lui Descartes este unul din acele puncte de cotitura ale filosofiei, o revelatie care nu poate fi īnteleasa de orcine. Reductia nu poate fi explicata, predata, ea trebuie asumata de fiecare pe cont propriu, de aceea sunt de īnteles rezervele lui Descartes. Dar de aici pana la a afirma ca Descartes era un spirit solitar si, mai mult, ca aceasta tendinta e rezultatul unei īnfrangeri, a unei incapacitati de adaptare, mi se pare exagerat. Īnteleg ca ideea acestei carti, cum ca la baza teoriilor individualiste exista semne ale unei īnclinatii catre solitudine, īsi are punctele ei tari, iar argumentarea este puternica. Dar aceasta solitudine, felul īn care e privita ca rezultatul unor slabiciuni, al unor frustrari, si mai ales ca adevaratul fenomen la care se raporteaza īntreaga modernitate devine un minus atīt de pregnant asezat īn fata oricarei opere filosofice de valoare scrisa de la Descartes īncoace īncat mi se pare de preferat ca, īn loc sa anulam īntreaga filosofie clasica germana, spre exemplu, sa ne punem un mic semn de īntrebare dupa ultimul cuvīnt al acestei lucrari. JSRI No.4 /Spring 2003 p. 191 JSRI No. 4/Spring 2003 |
previous |