Cãtãlin Vasile Bobb
Key words:
Mystics, kabbalah, Moshe Idel, |
Teaching assistant |
Petru Moldovan
Moshe Idel. Dinamica misticii iudaice
Provopress, Cluj, 2005
previous |
Primul lucru pe care îl sesizeaza cititorul cartii lui Petru Moldovan este dificultatea temei abordate, dublata de scriitura complicata si uneori chiar criptica a tânarului autor. Cu toate acestea, Petru Moldovan pare a fi singurul autor din România care reuseste sa trateze într-o maniera exhaustiva o problema atât de complexa cum este cea a misticismului iudaic, asa cum este el teoretizat în opera lui Moshe Idel. Rigoarea si meticulozitatea exasperante, care uneori îti lasa impresia ca cel ce se revendica a fi ucenicul lui Moshe Idel vrea sa spuna mai mult decât magistrul sau, îl recomanda pe tânarul cercetator clujean ca un nume ce nu mai poate fi ocolit atunci când vrei sa vorbesti despre Moshe Idel. În acelasi timp, ma bucura în aceasta carte tentatia specializarii, a cunoasterii cât mai vaste a unui anumit subiect singular. Înca din începutul cartii, Petru Moldovan marturiseste ce anume îsi propune sa prezinte în lucrarea sa: ”cabala teozofica, alaturi de curentul contemporan ei, cel extatic; rolul lor în cultura europeana, aspectul mesianic al acestor curente, hasidismul, hermeneutica cabalistica, si, nu în ultimul rând, modalitatile de percepere a Torei si motivul Golemului”. Cultura occidentala recunoaste, fara ocolisuri, a purta
înauntrul sau amprenta palimpsest a iudaismului. Crestinismul canonic
nu-si refuza dreptul de a apela la cartea sfânta, Tora, fara a face
din acest recurs o posibila tipologie axiologica. Influentele fac parte
din firul firesc al istoriei. E îndeobste cunoscuta recuperarea,
mai mult sau mai putin afirmata, a lui Platon în patristica, a lui
Aristotel putin mai târziu, în scolastica etc, ca sa numesc
aici exemplele cele mai celebre. Adica, în orice opera vom putea
regasi împrumuturi, idei similare, într-un cuvânt sincretisme
culturale absolut naturale. Însa, ceea ce m-a frapat în cazul
cartii de fata este ca Petru Moldovan, urmarind modul de gîndire
al magistrului sau, sustine ideea imacularii aproape totale (probabil
ca fortez usor lucrurile, însa ideea ramâne) a misticismului
iudaic. Anume, daca înauntrul iudaismului putem regasi o dinamica,
în sensul unei miscari pe axa istoriei, aceasta este neutra oricarei
influente exterioare; adica este singulara, în sensul pastrarii
identitatii proprii si unica, în sensul regasirii în întreaga
cultura a unui singur curent mistic, cel al misticii iudaice. JSRI No.11 Summer 2005 p.81 Cabala extatic-profetica este discutata în special
în legatura cu Abraham Abulafia - care propune o serie de tehnici
mistice pentru a putea intra în contact cu Divinitatea. Printre
acestea putem aminti: recitarea numelor divine, numerologia, etc. În
acest context, problema hermeneuticii devine una de o reala importanta.
Petru Moldovan analizeaza cu claritate cele sapte modele interpretative
ale sensului Torei propuse de Abulafia. Dintre acestea tin sa mentionez
doua modele de interpretare a sensului. Mai întîi, restauratio
literarum, metoda prin care „literele sunt întoarse în
starea lor de materie primordiala ”. Se poate observa, astfel, cu
usurinta, importanta literelor care refac traseul initial al creatiei
ceea ce revine la a spune ca exista o metoda umana de cunoastere ontologica.
În al doilea rînd, cea de a saptea metoda analizata de autor,
Sfânta Sfintelor, al carei scop este acela de „a aduce contemplatorul
Torei la stadiul profetiei prin transformarea versetelor Torei în
alte propozitii, adica în Nume Divine”. Fundamentala aici
este tentatia cunoasterii creatiei, unde contemplatorul poate intra în
contact direct cu Divinitatea. JSRI No.11 Summer 2005 p.82 JSRI No. 11/Summer 2005 |
previous |