Adrian-Paul Iliescu

Key Words:
Individualism, ideology, solitude,
modernity, Descartes, Hobbes,
Montaigne
Professor, Ph.D., Faculty of Philosophy, University of Bucharest, Romania. Author of the books: Wittgenstein.Why Philosophy is Bound to Err(Frankfurt am Main, 2000), Filosofia limbajului si limbajul filosofiei (1989), Conservatorismul anglo-saxon (1994), Liberalismul īntre succese si iluzii (1998), Solitude and the Birth of Modernity (1999), Introducere īn politologie (2002).

Individualismul modern ca ideologie justificativa

previous
menu
next

Abstract: Individualism is seen as a central component of modernity. (Individualism is, in Charles Taylor’s view for example, the most beautiful achievement of modernity.) From an apologetic perspective, individualism corresponds to an objective, real need of self-achievement; it represents an essential step towards emancipation. This paper does not aim at contending with this description of the concept of individualism, because to do so would mean suggesting an alternative ideology, but instead it aims at understanding the real grounds of the development of individualism in order to correct the “propagandistic” image of modern individualism. The main arguments which are used to correct this image are that individualism is the expression of a certain crisis of the spirit, not of a prosperity of the spirit, and the resources of its vindication are in fact “intellectual fabrications,” myths rather than objective discoveries.

Vreau sa īncep prin a multumi profesorului Sandu Frunza, precum si colegilor de la Catedra de filosofie si de la celelalte facultati ale universitatii cu care sunt īn relatii apropiate, pentru amabilitatea de a ma fi invitat sa fac cunostinta si cu studentii, si cu cadrele didactice  tinere ale acestor facultati, pe care nu le cunosteam. Este o placere sa vin īn fata Dvs., si am sa vorbesc despre un subiect la care tin foarte mult, dar īn care va spun dintru īnceput ca sunt de-a dreptul īnecat, lucrīnd de mai multi ani de zile. Este un subiect de istoria ideilor, care a plecat de la surprinderea cu care am constatat ca printre topos-urile studiate cu mare insistenta īn legatura cu originea modernitatii, a

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 149

sensibilitatii moderne, a gīndirii moderne, sta la loc de frunte un subiect cum este melancolia, dar lipseste aproape cu desavīrsire un subiect īnrudit si poate mai important, oricum cu un aer mai fundamental, si anume solitudinea, singuratatea.

Plecīnd de la īntrebarea privind reticenta noastra de a cerceta particularitatile sentimentului modern de singuratate, am īncercat sa explorez legaturile dintre cīteva teme mari ale modernitatii: melancolie-individualism/individualitate-solitudine/singuratate, si sa vad īn ce masura tesatura preocuparilor pentru aceste teme a jucat un rol īn constituirea gīndirii moderne. Din pacate, subiectul este abisal, este fara margini, poate fi colindat, investigat, prospectat īn toate directiile, iar eu ma aflu īn situatia īn care īncerc sa  cristalizez totusi o imagine cīt de cīt coerenta īntr-un spatiu extrem de vast. Va marturisesc deci de la bun īnceput ca pentru mine este o experienta dificila pe care o repet mereu; īncerc sa dau o coloana vertebrala unor cercetari care par sa nu se termine niciodata, si sa se extinda īn toate directiile.

Punctul de la care am sa pornesc este constatarea faptului ca unul dintre topos-urile prin care modernitatea se autoflateaza, se autoelogiaza permanent, este, la loc de frunte, individualismul. Chiar si adversarii individualismului, criticii cei mai severi ai presupozitiilor individualiste ale gīndirii moderne,  asa cum este cunoscutul reprezentant al comunitarianismului, Charles Taylor, se simt obligati sa faca o reverenta  īn fata acestui subiect, si mentioneaza ca individualismul este cel mai ales rezultat, cea mai aleasa creatie, a gīndirii moderne (Taylor). Cu alte cuvinte, exista un consens cu privire la importanta neegalata  a descoperirii sau constituirii individualismului, si s-a scris foarte mult despre teme care ilustreaza importanta acestei aparitii pe scena intelectuala si de sensibilitate moderna. Se vorbeste foarte insistent despre descoperirea sinelui, a sensibilitatii, a individualitatii, despre revelatia tezaurului pe care īl reprezinta lumea interioara a fiecarui individ, speculīndu-se foarte mult despre legatura dintre teme metafizice, cum este de exemplu tema monadelor si a monadologiei la Leibniz, si aceasta relativ brusca revelatie cu privire la bogatia, diversitatea, luxurianta eului. Toate acestea tind sa creeze sentimentul ca individualismul este o realizare majora pe calea fatidica a progresului, ca toate aceste descoperiri, a sensibilitatii individuale, a bogatiei eului, a diversitatii indivizilor s.a.m.d., erau niste etape inevitabile. Deci mai devreme sau mai tīrziu modernitatea, sau spiritul uman, trebuia sa ajunga aici, trebuia sa descopere acest univers, trebuia sa faca acest pas. Si asta sigur ca se īncadreaza īn imaginea traditionala a unui progres liniar, īn cadrul caruia, īn sfīrsit, dupa Renastere, s-a ajuns si la aceste descoperiri.

Eu mentionez de la bun īnceput ca nu intentionez sa “vestejesc” individualismul, deci nu doresc sa fac o critica a individualismului, nu vreau sa demontez acest esafodaj auto-apologetic. Pentru ca a ma angaja pe aceasta linie ar īnsemna a oferi o ideologie alternativa fata de ideologia apologetica cu care modernitatea

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 150

elogiaza individualismul. Īmi pun numai īntrebarea daca este adevarat ca individualismul reprezinta un mare pas īnainte īn cadrul unui mars triumfal al modernitatii, o mare descoperire, īn asa fel īncīt celelalte subiecte, melancolia si singuratatea, sa fie doar rezultate colaterale ale acestei mari realizari care este descoperirea individualitatii si a importantei sale; daca nu cumva lucrurile stau altfel, si individualismul este o ideologie prin care modernitatea īncerca sa justifice adevarata ei descoperire, care este aceea a solitudinii, si a melancoliei ca expresie a solitudinii.

Asadar, ipoteza pe care īncerc sa o acreditez este ca individualismul, departe de a fi fost o mare revelatie constructiva, o mare contributie substantiala, pozitiva, la progresul ideilor si al mentalitatilor, ar trebui vazut ca expresie a unei crize, ca o expresie a necesitatii de a legitima niste realitati umane deloc entuziasmante, cum ar fi ura ca ingredient principal al vietii si al relatiilor dintre oameni, singuratatea, egoismul funciar, naturaletea egoismului, lucruri destul de putin flatante pentru omul modern, si pe care el desigur trebuia sa le īnglobeze īntr-o conceptie metafizica, sau īntr-o viziune grandioasa, pentru a le da mai multa respectabilitate, si pentru a le face sa dobīndeasca o importanta īn gīndirea moderna.

Si, explorīnd operele cītorva autori, parinti fondatori ai modernitatii, Francis Bacon, Montaigne, Descartes, Pascal, Hobbes, mi se pare a fi detectat  o seama īntreaga de indicii care converg īn aceasta directie. Mi se pare ca o analiza foarte exigenta a argumentelor si atitudinilor  care transpar īn operele acestor autori nu confirma ideea ca prima lor contributie majora a fost constatarea importantei emancipatoare a individualismului, a autonomiei persoanei, a capacitatii fiecaruia dintre noi de a oferi ceva culturii, societatii, sensibilitatii umane; ca, mai curīnd, toti pornesc de la o alta realitate prima, si anume de la o criza pe care o īnregistreaza, o recunosc, si pe care apoi īncearca sa o rezolve, adaugīnd cīte o piatra la edificiul individualismului, un edificiu care justifica noua imagine pe care aceasta criza pare sa o impuna.

Si pornesc īntotdeauna de la Hobbes, care este promotorul sincer al acestei imagini despre om, ca fiinta dominata de instinctul puterii si de ambitia de a se dovedi superior celuilalt, de la imaginea relatiilor sociale ca fiind īncapsulate īn metafora concurentei, rivalitatii, razboiului permanent dintre oameni. Urmaresc argumentele pe care le aduce īn legatura cu presupusa solitudine initiala a omului, si constat ca aceste argumente sunt total neconvingatoare. Hobbes face tot felul de artificii, recurge la tot felul de trucuri pentru a ne demonstra ca albinele sau furnicile sunt fiinte gregare, menite sa traiasca īn colectivitate, īn timp ce omul e nascut sa fie solitar, este nascut sa se descurce singur, are particularitati prin care nu poate colabora cu ceilalti, pentru ca urmareste īntotdeauna satisfacerea orgoliului sau personal. Nu voi insista  mult asupra acestor argumente, nu este cazul sa vi le reamintesc. Fac numai observatia ca tot esafodajul acestei constructii hobbesiene se bazeaza pe escamotarea unor elemente pe care nu ar fi avut

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 151

dreptul sa le omita, pentru ca alti gīnditori ai epocii le recunoscusera foarte sincer. Si unul dintre acestea este faptul ca, daca oamenii sunt īntr-o permanenta competitie care genereaza ura, invidie etc., e tot atīt de adevarat ca oamenii sunt tot timpul confruntati cu niste pericole comune, care se extind de la nivelul cel mai banal  - pericolul penuriei, al lipsurilor -  si pīna la nivelul cel mai spectaculos  - pericolul marilor epidemii, al invaziilor straine s.a.m.d. Daca recunoastem acest fapt elementar, ca viata omului este tot timpul confruntata cu spectrul acestor pericole comune, nu vom mai putea accepta īn nici un fel imaginea hobbesiana asupra rivalitatii eterne dintre indivizi, pentru ca va trebui sa luam nota de inevitabila solidaritate pe care oamenii trebuie sa o afiseze, cel putin īn aceste momente de acuta criza. Razboaiele religioase, ocupatia straina, epidemiile de ciuma, secetele, toate acestea reprezentau un topos familiar al gīndirii politice īn secolele  XVI-XVIII; si alti gīnditori, de exemplu Hugo Grotius, un alt fondator al contractualismului modern, luau nota de acest lucru, spunīnd ca oamenii sunt totusi īn esenta  solidari, pentru ca sunt mereu confruntati cu spectrul acestor pericole comune. Īntr-un sens ei sunt frati, cel putin īn masura īn care trebuie sa faca fata acestor pericole. Evident ca Hobbes nu era un gīnditor atīt de lipsit de rafinament īncīt sa nu īnregistreze aceste lucruri sau sa nu poata īntelege aceste argumente destul de banale. Strategia lui, si asta se poate documenta textual, dar desigur ca eu nu am sa o fac aici, este īnsa sa omita toate aceste pericole comune, care dau seama de o solidaritate inevitabila dintre oameni, si sa puna īn fata atentiei noastre un singur lucru: pericolele pe care fiecare individ le are de īnfruntat din partea altor indivizi. Si odata ce realizeaza aceasta simplificare drastica, atunci sigur ca urmeaza īntreg rationamentul pe care īl cunoasteti foarte bine: nu exista decīt un mare pericol, si anume rivalitatea celorlalti, deci nu exista decīt o singura realitate umana fundamentala, si anume solitudinea. Solitudinea fiecaruia dintre noi īn fata amenintarii pe care o reprezinta celalalt, care vrea sa se dovedeasca mai puternic, mai destept, mai īntelept, decīt noi. Cu alte cuvinte, Hobbes se face vinovat de ceea ce eu numesc eroarea īncapsularii. El īncearca sa īncapsuleze īntr-un singur adevar primar īntreaga realitate diversa, contradictorie, a existentei oamenilor. Acest adevar primar este adevarul concurentei dintre indivizi. Si daca nu vrem sa vedem decīt acest lucru, atunci sigur ca e foarte usor sa construim acele argumente, care, dupa cum stiti, au creat imaginea conflictului inevitabil dintre oameni, si au stat al baza gīndirii politice moderne. Hobbes, ca probabil toti marii gīnditori, recurge si la niste trucuri intelectuale, retorice, pentru a demonstra o teza. Aceasta teza este mai mult sau mai putin ideologica, fiind destinata legitimarii unei atitudini, pe care el o considera corecta, si anume atitudinea naturaletii egoismului. Egoismul este natural, este firesc, fiecare om este īn mod normal chemat sa-si promoveze propriile interese, si īn īncercarea de a legitima acest lucru, Hobbes construieste toata aceasta teorie despre individualitate.

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 152

Un al doilea gīnditor pe care īncerc sa-l descifrez īntr-o anumita masura īn acelasi context este Francis Bacon. N-am respectat ordinea istorica, dar vreau sa fac o legatura īntre Hobbes si Bacon. Bacon este bineīnteles un precursor al gīndirii hobbesiene si mi se pare interesant ca el pune īn termeni mult mai sumari principiile pe care Hobbes īncearca apoi sa le dezvolte. Primul principiu pe care Bacon īl avanseaza īn acest sens este principiul naturaletii egoismului; si īn eseurile lui Bacon o sa gasiti de multe ori exclamatia emfatica: “Ce-ar dori oamenii, ca fiecare sa se gīndesca la altii si nu la sine īnsusi?” Ideea ca a te gīndi la tine īnsuti este firesc, este natural, este normal, apare, īnainte de constructia hobbesiana, la Bacon. Ceea ce este īnsa deosebit de interesant la Bacon este ca el ia īn considerare, printre putinii filosofi, si topos-ul solitudinii ca atare. Īn faimosul sau eseu despre prietenie, Bacon ne informeaza pe un ton nostalgic: putini īnteleg cīt de mare e singuratatea omului, cīt de departe se īntinde ea. Īn stilul lui aforistic, nu īncearca sa dezvolte argumentari ale acestei idei, īnsa daca coroboram acesta exclamatie cu alte afirmatii pe care le face, ne putem cīt de cīt contura o imagine despre felul īn care Bacon vede problema solitudinii si naturaletea solitudinii individului. Si aici fac referire la un singur fragment cu privire la sansele omului de a se realiza īn viata, īn care Bacon spune, citez: “Cel ce are sotie si copii, a dat ostatici sortii. Caci acestea sunt piedici pentru marile īntreprinderi, fie ca tintesc la bine, fie ca tintesc la rau.” Este, īn aparenta, constatarea unui fapt banal, anume ca relatiile de familie, atasamentele noastre sentimentale, dependenta de cei apropiati, ne fac vulnerabili, ne pun obstacole, ne fac santajabili, si, deci, pun diverse obstacole īn calea marilor realizari, fie bune, fie  rele, pe care fiecare dintre noi ar dori sa le atinga.

Mi se pare ca acesta este un pasaj crucial īn constituirea individualismului modern pentru ca īn spatele acestei constatari banale pe care Bacon o dezvolta si o agrementeaza cu alte constatari, cum ar fi aceea ca toti marii creatori, toate marile figuri ale umanitatii, au fost celibatari, deci nu au avut de purtat povara familiei, īn spatele, deci, acestei afirmatii, se poate citi totusi o optiune absolut decisiva, si pentru constituirea individualismului, si pentru toata aceasta pledoarie interesata, ideologica, propagandistica, pe care modernitatea īncepe sa o faca īn favoarea egoismului si a normalitatii centrarii fiecaruia pe sine. Pentru ca aici apare urmatoarea interogatie: chiar constatīnd ca familia, sau legaturile sentimentale, sau atasamentele noastre emotionale, creeaza o povara sau un obstacol īn calea marilor noastre realizari, trebuie sa ne īntrebam: care ar trebui sa fie raspunsul nostru īn legatura cu aceasta dificultate? Sa ne punem īntrebarea de ce Bacon expediaza lucrurile atīt de simplu, spunīnd: vrei sa realizezi ceva īn viata, nu trebuie sa te casatoresti, nu trebuie sa ai copii, nu trebuie sa depinzi de nimeni, trebuie sa fii un solitar? De ce nu īncearca totusi sa puna īn balanta semnificatia umana a celor doua lucruri, de ce nu se īntreaba: putem oare renunta la aceste atasamente, la nevoia noastra de dragoste, de solidaritate, de legaturi sufletesti, pentru a deveni mari

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 153

creatori, sau pentru a realiza foarte mult? E necesar sa optam neaparat pentru marea realizare, pentru marea performanta, pentru succes, si sa renuntam la aceste atasamente - oare nu ar trebui sa pastram aceste atasamente, sau nu ar trebui sa facem un compromis īntre viata emotionala si nevoia de performanta? Deci se pare ca aici ar exista spatiu pentru analiza. Bacon sare nonsalant peste toate aceste īntrebari, considera ca este de la sine īnteles ca interesul nostru pentru marea performanta justifica abandonarea tuturor legaturilor noastre emotionale. Si cred ca aici se produce un pas hotarītor īn directia acelei optiuni īntre a fi si a avea, pe care, dupa cum stiti, multi filosofi au discutat-o si au prezentat-o ca optiune definitorie pentru existenta umana autentica. Pentru ca īn momentul īn care Bacon spune: nevoia de performanta ne obliga sa renuntam la atasamentele noastre emotionale, el face de fapt o optiune pentru a avea, īn defavoarea lui a fi. Si acest lucru este foarte evident: daca el ar fi spus "asa suntem noi, oamenii, niste fiinte prinse īn tesatura atasamentelor, legate unele de celelalte, acesta-i modul omenesc de a trai  - īn mijlocul familiei, īn mijlocul prietenilor, iubind, īncercīnd sa ajuti" s.a.m.d.,  atunci n-ar mai fi putut sa faca aceasta simplificare a planurilor spunīnd, pur si simplu, “trebuie sa renuntam la toate astea pentru marea performanta”. Dar el face deja o clara optiune: pentru a fi om mare, ceea ce īnseamna a avea o performanta - a avea o performanta, a obtine o performanta, a detine o performanta. Te definesti prin aceste posesii, nu prin legaturile cu ceilalti. Asta reiese foarte clar din eseu, pentru ca el īi elogiaza pe marii oameni care au stiut sa nu se casatoreasca, sa nu aiba copii, sa nu se lege de nimeni, pentru a realiza foarte mult.

Este momentul īn care, īn constituirea solitudinii moderne, se produce o mutatie fundamentala. Un filosof ca Bacon si cei care īl continua, inclusiv Hobbes, nu se mai īntreaba daca poti sa traiesti cu adevarat omeneste renuntīnd la atasamentele sentimentale, pentru ca ei toti sunt atīt de dominati de obsesia performantei, a reusitei, a posesiei unui succes.  Ei vad ca de la sine īnteleasa aceasta alegere. Trebuie sa ai succes. Si daca trebuie sa ai succes, trebuie sa fii singur. Si dupa cum, probabil, va reamintiti, devine un leit motiv banal al gīndirii moderne ideea ca "pentru a fi tare, trebuie sa fii singur", ca "acela care este singur ajunge cel mai departe" etc. Un topos pe care romanticii īl vor dezvolta foarte larg, si care va deveni o adevarata banalitate īn secolele XIX si XX. Dar el nu este decīt o justificare pentru optiunea deja facuta.

Acum o sa īntelegeti de ce am vorbit mai īntīi de Hobbes si apoi de Bacon, de ce am facut aceasta inversare istorica.  Pentru ca vreau sa trec de la Bacon direct la Montaigne. Montaigne este probabil cel mai sincer dintre ei, atunci cīnd discuta ideile de prietenie, de sociabilitate. Īsi aduce si el micul prinos la confirmarea unor banalitati. Īnsa, atunci cīnd este vorba sa analizeze, sa despice lucrurile, si sa se prezinte pe sine īnsusi asa cum este, īntreaga lui pledoarie este o pledoarie pentru īntoarcerea catre sine īnsusi, pentru abandonarea tuturor celorlalti, pentru uitarea celorlalti, pentru neputinta noastra efectiva de a ne gīndi la altii.

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 154

Evident, n-am sa īncerc acum sa reiterez toate argumentele lui Montaigne. Cele mai familiare dintre ele sunt cele bazate pe ideea ca nu putem sa ne gīndim la altii, pentru ca suntem deja excedati de framīntarea pentru noi īnsine. Si de aici, cunoscutele exclamatii ale lui Montaigne: n-avem oare destule suferinte proprii, care ne macina, sa mai luam asupra noastra si suferintele celorlalti? Trebuie sa ai sotie, copii, daca se poate, admite Montaigne. Dar nu trebuie ca viata ta sa depinda de ei īn nici un fel. Trebuie ca īntotdeauna sa te retragi īn acea “arrière boutique”, īn acea camaruta intima, īn care esti singur, te confrunti numai cu tine, si te preocupi numai de tine. Nu avem resurse pentru ceilalti. Singurele noastre resurse pot fi cīt de cīt folosite pentru noi īnsine, dar viata este scurta si va trebui sa ne limitam la ceea ce putem realiza. Nu putem realiza ceva decīt pentru noi. Nu putem face nimic pentru ceilalti. Exista foarte multe ramificatii ale acestor argumente, asupra carora nu ma opresc. Vreau numai sa mai indic īn treacat o a doua legatura īntre Bacon si Montaigne. Cum spuneam, amīndoi fac mica lor reverenta fata de ideea de sociabilitate, fata de ideea de prietenie. Montaigne chiar devine foarte patetic cīnd vine vorba de prietenie. Dar, īn acelasi timp, ei constata ca fetele celorlalti (fata Celuilalt, fata alteritatii) sunt īn fond, pentru fiecare dintre noi, fete straine. Īn acest sens, Bacon spune: acolo unde nu exista dragoste, fetele celorlalti devin pentru noi simple portrete, ca īntr-o expozitie, portrete care nu ne mai spun nimic. Ati putea banui ca aici este un elogiu al iubirii. Dar, atentie, Bacon nu face un elogiu al iubirii. El spune ca trebuie sa renuntam la iubire, ca si la toate celelalte atasamente, pentru a putea realiza acel lucru mare care reprezinta, pentru el, viata reusita. Deci, īntregul rationament este simplu: fara iubire, ceilalti sunt fete straine. De iubire īnsa trebuie sa te feresti, pentru ca iubirea creeaza dependenta, si nu vei mai putea realiza nimic mare. Ca atare, trebuie sa īi privesti pe ceilalti si sa-i recunosti pe ceilalti ca fete straine īntr-o expozitie. Aceleasi metafore sunt vehiculate si de Montaigne. El vorbeste despre faptul ca, atunci cīnd te uiti pe geam, vezi persoane care sunt cu totul straine si care te fac sa te īntrebi: “ce am eu comun cu ei?” Si face acest apel: sondeaza-te pe tine īnsuti, si ai sa vezi ca īn adīncul sufletului tau nu e decīt propria ta imagine, grija pentru tine. Ceilalti ramīn totdeauna īn afara. Mai mult decīt atīt, Montaigne introduce si acest motiv, reluat apoi si de Hobbes: toti ceilalti sunt īnsotitori īntīmplatori ai vietii noastre. Va amintiti ca la un moment dat Hobbes are acest contraargument la adresa cuiva care s-ar īndoi de faptul ca relatiile dintre oameni sunt reductibile la suspiciune reciproca, rivalitate, dusmanie, neīncredere. El zice: daca nu credeti asta, atunci uitati-va cum se comporta un om īntr-o calatorie - se īnchide fata de toti companionii sai, īsi fereca cuferele, pune pe cineva la usa de straja, s.a.m.d. Toti ceilalti sunt doar alti calatori,  īnsotitori īntīmplatori ai vietii noastre, oameni de care trebuie sa ne ferim. Exact acelasi mod de a vedea lucrurile īl are si Montaigne: ceilalti sunt o companie īntīmplatoare, se īntīmpla sa traim cu ceilalti, dar ei sunt īn afara noastra, sunt altceva decīt noi si, daca am fi sinceri cu noi

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 155

īnsine, spune Montaigne īn diverse forme, īn repetate rīnduri, am recunoaste ca nu suntem interesati decīt de noi īnsine, iar ceilalti reprezinta doar un fundal pe care se desfasoara viata noastra - dar ei nu joaca un rol important īn acest sens. Sigur, toate temele acestea s-ar putea extinde, dar eu īmi propun sa va sugerez numai care este directia gīndurilor, īn nici un caz sa fac pledoaria completa. Partial am dezvoltat o parte dintre aceste teme īntr-un mic volumas care a fost editat sub egida Colegiului Noua Europa, si din care am cīteva exemplare aici. Multe alte lucruri nu sunt īnca publicate, dar oricum nu-mi propun sa va plictisesc cu toate aceste argumentari.

Vreau īn ultima parte a discutiei sa ma refer putin la Descartes, care īntr-un fel este campionul tipic al individualismului emancipator. Atunci cīnd vine vorba de Descartes, toata lumea cade īn acest extaz si spune ca Descartes a descoperit puterea mintii omenesti, forta gīndirii de a se emancipa de prejudecati, resursele pe care fiecare gīnditor le are īn sine īnsusi, pe care Ratiunea le are, capacitatea de a produce certitudini chiar plecīnd de la incertitudini s.a.m.d. Deci Descartes apare īn reconstructiile obisnuite ale modernitatii drept eroul tipic al acestei revolutii emancipatoare, care este revolutia individualista, sigur, cu referire speciala la actiunea eroica a gīndirii si a cunoasterii pentru ca asta l-a preocupat pe Descartes. Si atunci, plecīnd de la aceasta imagine standardizata, mi-am pus īntrebarea daca īntr-adevar punctul de plecare este descoperirea autonomiei gīndirii, descoperirea capacitatii mintii de a construi fara sa se bazeze pe resursele celorlalti, fara a avea nevoie de colaborare, si, deci, daca īn acest sens solitudinea subiectului cartezian este un efect secundar al marii performante de a fi gasit metoda de cunoastere autentica. Sau daca nu cumva lucrurile stau putin invers. Adica: Descartes pleaca de la o solitudine fundamentala pe care o crediteaza, si pe care īncearca apoi sa o depaseasca prin inventarea individualismului metodologic si a metodei sale de cautare a certitudinilor. Si dupa multe framīntari cu textele carteziene, cred ca am multe indicii care merg īn aceasta a doua directie. Cred ca exista foarte multe lucruri semnificative care ne trimit la concluzia ca nu descoperirea emancipatoare a autonomiei gīndirii este elementul de la care pleaca Descartes, ci mai curīnd solitudinea, la care īncearca sa raspunda inventīnd metoda ce l-a facut celebru. Si īn acest sens exista mai multe fragmente interesante, si īn Discurs, si īn Meditatii, dar mai ales īntr-o lucrare mica, mai putin cunoscuta desi a fost tradusa la noi  - dar a avut o circulatie restrīnsa – Cautarea adevarului cu ajutorul luminii naturale (īn volumul Ratiunea īn epoca clasica, editat de Veronica Iliescu si Adrian-Paul Iliescu, editura Punct, 2001). O lucrare descoperita postum printre manuscrisele carteziene, si foarte discutata īn ultimele decenii īn Occident. Am facut o traducere a acestei lucrari, dar care ma īndoiesc ca a circulat foarte mult. Īn toate operele carteziene se regaseste o idee peste care mi se pare ca s-a trecut destul de usor. Comentatorii nu par sa-i fi acordat importanta. Descartes se plīnge nu numai de incertitudinea tuturor concluziilor si a adevarurilor acumulate de-a lungul

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 156

timpului – va amintiti dispretul pe care īl manifesta fata de stiinta „adunata īn carti” sau fata de ceea ce spun preceptorii si īnvatatorii. Dar totodata exprima, foarte sincer, si incapacitatea lui de a se solidariza cu vreuna dintre ideile pe care trecutul le-a acreditat, cu concluziile vreunui alt gīnditor, s.a.m.d.. Si el spune, printre altele, īn diverse forme: n-am gasit īn toata aceasta stiinta acumulata, nici o parere cu care sa pot fi de acord, si tocmai de aceea am ajuns la concluzia ca trebuie sa ma īndoiesc de toate. Ideea pe care īncerc sa o sustin este ca Descartes pleaca de la o criza, si anume de la o incapacitate de a se alatura altor gīnditori, altor idei, altor concepte. Cautarea faimoasei sale metode de stabilire a certitudinilor īncepe dupa ce el traieste experienta acestei solitudini fundamentale. Cu alte cuvinte, la Descartes mi se pare ca se poate foarte bine ilustra faptul ca nu reusita individualismului emancipator  - adica reusita de a fi gasit o metoda pe care fiecare, singur, o poate pune la lucru pentru a ajunge la marile certitudini -  ci solitudinea este punctul de plecare al demersului. Pentru a depasi aceasta singuratate, el  construieste rationamentele pe care desigur le cunoasteti, si, īn cele din urma, aduce aceasta contributie decisiva la prejudecata  moderna ca fiecare poate fi singur. Si poate gīndi singur, impecabil, daca foloseste o metoda corecta. Si acum ma īntorc o clipa la Bacon, pentru a spune ca exact asa cum Bacon credea ca fiecare dintre noi se poate descurca singur daca foloseste o metoda buna de cunoastere, pe care a īncercat sa o descrie, tot asa si Descartes mai tīrziu vine sa dezvolte pe larg ideea ca oricine va folosi metoda lui va putea de unul singur sa redescopere toate marile adevaruri ale omenirii. Si īn Cautarea adevarului cu ajutorul luminii naturale (o lucrare īn forma de dialog), unul dintre personaje spune mereu, insista, “Poti si tu”, “Poti singur sa gīndesti”, nu ai nevoie de nimeni. Ca sa nu mai spun, chestiune cu care vreau sa īnchei discutia despre Descartes, ca Descartes face o adevarata echilibristica la sfīrsit, pentru a demonstra de ce el nu are nevoie de nici un fel de confirmare a celorlalti cu privire la valabilitatea ideilor sale, de ce nu trebuie sa dialogheze cu nimeni. Este īntr-o situatie pe care o putem descrie cu acest verb neaos  - se “perpeleste” pentru a arata ca ceea ce spune el nu mai are nevoie de nici un fel de contributie din partea nimanui. Vine cu tot felul de argumente – contradictorii īntre ele. Pe de o parte zice: eu m-am framīntat atīt de mult pentru verificarea acestor idei īncīt nimeni altcineva nu ar putea sa-mi arate ceva ce eu īnca nu am gīndit. Deci nu am nevoie de confirmarea celorlalti, pentru ca eu am trudit atīt de mult pe aceste argumente, īncīt sunt sigur ca sunt corecte. Pe de alta  parte, īn aceeasi īncercare aproape patetica de a arata ca nu are nevoie de nimeni, spune ca si-a descoperit metoda aproape din īntīmplare. Descartes zice: sunt un trecator care, mergīnd pe o poteca, s-a lovit de o comoara. Si un asemena trecator nu are nevoie de ajutorul celorlalti: dezgroapa comoara si o pune la dispozitia tuturor. Deci desfasoara un vast arsenal retoric, o vasta recuzita retorica pentru a demonstra ca individualismul metodologic este absolut respectabil.

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 157

Sigur ca s-ar mai putea discuta foarte mult, despre Descartes, despre Pascal, cu privire la care nu am apucat sa spun aproape nimic. La Pascal, fara īndoiala, lucrul care ne frapeaza este descoperirea urii. Pentru ca Pascal este poate gīnditorul care pune cel mai net īn fata noastra gīndul ca ura este realitatea umana fundamentala, ca relatiile dintre noi sunt minate de ura, ceea ce vine sa īntareasca aceasta imagine individualista despre care am vorbit. Dupa cum nu īmi mai permite timpul sa trec īn revista metaforele cu care individualismul modern īncearca sa se legitimeze. Fara a mai putea sa descriu, sa ilustrez, aceste metafore, tin totusi sa amintesc cīteva dintre ele. Una este metafora casei sau cladirii pe care trebuie sa o faci de unul singur de la temelie pīna sus. Topos-ul apare cel mai insistent la Descartes. El exprima aceasta permanenta sete de exclusivitate. Nu poti sa repari nimic. Asta īnseamna ca nu poti sa preiei de la altcineva, si sa dezvolti sau sa  īmbunatatesti. Daca exista ceva ramas de la altii, sunt niste ruine, trebuie sa le darīmi si sa construiesti singur de la temelii si pīna la vīrf edificiul cunoasterii. O metafora īnrudita cu asta este metafora tabloului, a picturii pe care nu o pot duce la desavīrsire mai multe peneluri, mai multe mīini. Si Descartes insista īn mai multe locuri, face trimitere la aceasta metafora, zice: marile tablouri sunt rezultatul unei singure mīini. O singura mīna le-a pictat, daca intervin mai multe, nu poate fi un rezultat de excelenta. Evident, tot felul de argumente discutabile, dar care vin sa consolideze aceasta imagine generala a nevoii de singuratate si de realizare exclusiva. Īn sfīrsit, fac referire la o ultima dintre aceste imagini, care este imaginea insulei – imaginea eului solitar, ca locuitor solitar al acestei insule. Eu gasesc deja acest topos  la Francis Bacon, care vorbeste insistent despre suflet, sufletul desprins de toti ceilalti, ca despre o insula. Si ideea, obsesia, eului solitar pe o insula trece mai departe la Descartes – pentru ca, asa cum s-a remarcat, eul cartezian este un eu izolat pe o insula de certitudini proprii, eul cartezian este singur, īnconjurat numai de certitudinile sale – pentru a ajunge la Berkeley, unde solipsismul vine sa aduca nota finala la aceasta justificare a individualismului: singurul lucru de care putem fi siguri sunt propriile perceptii, lumea fiecaruia dintre noi este lumea propriilor sale perceptii, suntem izolati pe o insula a propriilor  noastre reprezentari. Si vreau sa spun, īn treacat, si īn īncheiere, ca asa au si descifrat contemporanii mesajul scrierilor gīnditorului englez. Fascinatia pe care ideile lui Berkeley a exercitat-o venea din faptul ca gīnditori cum a fost de pilda Lichtenberg, autorul faimoaselor aforisme, au vazut aici conditia umana, conditia unui eu īnconjurat numai si numai de creatiile sale mentale. Si sigur ca īn felul acesta individualismul se īnstapīneste tot mai mult, pentru a fi apoi confirmat si de romantici, dar toate acestea sunt desigur substanta pentru multe alte comentarii pe care eu nu le mai pot face acum.

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 158

Īntrebari si discutii:

Sandu Frunza: Īnainte de a-i multumi domnului profesorpentru modul īn care a reusit, īn felul sau, sa ne scoata din starea de solitudine, sa ne aduca aici, sa ascultam īmpreuna si sa gīndim īmpreuna; īnainte de a va da cuvīntul dumneavoastra, trebuie sa precizez faptul ca eu am īnceput prin a sublinia interesul pentru Filosofia limbajului si limbajul filosofiei, deoarece, majoritatea membrilor nostri fiind studenti la filosofie, primul lucru care le vine īn minte atunci cīnd spun Adrian Paul Iliescu este titlul acestei carti. Asa cum s-a putut vedea din titlurile pe care le-am enumerat, preocuparile domnului profesor s-au schimbat de-a lungul anilor ca tematica si ca accent destul de mult. Noi l-am invitat īndeosebi aici pentru preocuparile domniei sale din cīmpul filosofiei politice, si, asa cum stiti, numele domniei sale este unul dintre cele mai prestigioase īn cīmpul creatiei filosofiei politice. Asa cum ati vazut, domnia sa a venit cu doua carti aici la Cluj. As vrea foarte mult sa-l rog sa ne spuna cīteva cuvinte despre cele doua volume, si, īn special, despre cel  mai recent volum de care numele domniei sale este legat.

Adrian-Paul Iliescu:
Va multumesc, este īnca o placere si o favoare pe care mi-o faceti.

Īn primul rīnd acesta este un volumas pe care l-a editat Colegiul Noua Europa, si se intituleaza Singuratatea si nasterea modernitatii – este īn limba engleza, Solitude and the Birth of Modernity. Si aici dezvolt mult mai analitic, cu argumente si cu o sumedenie de citate, cīteva dintre ideile pe care le-am prezentat īn aceasta seara. Sigur ca aceasta este o prima aproximare a argumentelor mele. Cartea are deja vreo trei-patru ani vechime, de atunci s-au adunat mult mai multe alte lucruri. Din pacate nu am prea multe exemplare aici, totusi cīteva am, si, daca cineva este interesat de subiect, sigur ca le pun la dispozitie. Vreau cīteva sa pastrez si pentru bibliotecile Universitatii din Cluj, ale Clujului īn general.

Cea de-a doua lucrare este rezultatul unui efort colectiv. Meritul meu a fost numai acela de a fi pus īn miscare imaginatia, inteligenta, tuturor colaboratorilor nostri care sunt prezenti īn aceste carte. Si trebuie sa spun ca, din pacate, din Cluj avem un singur reprezentant, este vorba de profesorul Vasile Boari, care participa cu un interesant studiu despre coruptia politica. Majoritatea colaboratorilor sunt din Bucuresti si din Iasi, si exista si doi americani, care contribuie cu un studiu provocator, īn care īncearca sa demonstreze ca societatea romāneasca este o societate bolnava, care are caracteristici foarte tipice unor dizabilitati cunoscute si diagnosticate īn psihiatrie.

Cum a luat nastere aceasta carte? A existat un proiect de cercetare asupra culturii politice romānesti, asupra influentei pe care modelele culturale, traditiile comportamentale autohtone le au asupra functionarii institutiilor. Cu alte cuvinte, daca pot sa ma exprim mai studenteste, cum „naravurile” noastre denatureaza functionarea institutiilor. Si autorii, din cele mai diverse unghiuri de vedere, abordeaza si analizeaza aceasta

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 159

problema. Ipoteza pe care am īncercat sa o pun īn mijlocul acestor cercetari a fost aceea ca principala noastra īnapoiere  – īnapoierea culturii si societatii romānesti –  este de ordin institutional, si nu cultural sau tehnologic, asa cum se speculeaza. Si nici nu-i legata neaparat de ortodoxie. Ci este legata de neputinta noastra de a face ca institutiile sa functioneze. Si foarte multe dintre studiile din acest volum cerceteaza aceasta interactiune dintre mentalitati si institutii. De aceea volumul se cheama Mentalitati si institutii. A  aparut la o editura a Universitatii din Bucuresti, care se numeste Ars Docendi si se va gasi si īn biblioteci. Nu stiu daca se va mai gasi īn librarii, pentru ca tirajul este destul de mic, dar īn biblioteci va fi cu siguranta, cine este interesat poate sa cauta anumite lucruri aici.

Noi continuam explorarea acestei probleme, ba mai mult decīt atīt, īncercam sa cream o baza de date īn legatura cu mentalitatile care ar putea fi considerate tipice pentru cultura politica romāneasca si influenta lor asupra institutiilor. Avem un site, care se numeste www.political-culture.ro, si, īn curīnd, si o revista electronica, si sigur ca oricine ar fi interesat de aceste teme sau de teme conexe, este bine venit alaturi de noi, sa colaboreze, sa participe la aceste cercetari.

Vasile Boari: O sa īncep eu, pentru ca īl cunosc pe domnul profesor Iliescu de la Soveja, unde am avut īntīlniri memorabile, sau, ca sa folosesc o sintagma a lui Anton Dumitriu, admirabile. Din seria īntīlnirilor admirabile pe care le-am avut, īmi amintesc ca ati pomenit atunci de aceasta preocupare a Dvs. privind individualismul, tema solitudinii, s.a.m.d..  Am īnteles de acolo si am īnteles de aici, fara sa citesc volumul pe care ni l-ati prezentat, ca este doar un īnceput, pentru ca este limpede ca tema depaseste cu mult granitele modernitatii, īn sens riguros, atīt cīt putem delimita riguros modernitatea de, sa spunem, postmodernitate, s.a.m.d.. Dar, oricum, cred ca veti ajunge inclusiv īn secolul XX. Pentru ca īn timp ce vorbeati ma gīndeam la afirmatia foarte radicala si foarte taioasa – īn tonul, de altfel, al lui Sartre – pe līnga care judecatile celor pe care  i-ati pomenit sunt de-a dreptul duioase, blīnde. Sartre spunea “ceilalti sunt iadul”, “omul e o pasiune inutila”, s.a.m.d., deci judecati cu mult mai tari. Dar revenind acum īn modernitate: nu ati pomenit, dar sunt convins ca aveti undeva īn orizontul acesta si īn deschiderea pe care o veti face prin cercetarile Dvs. – īi veti avea īn vedere pe David Hume si pe Adam Smith. Eu l-am studiat mai cu seama pe Adam Smith si, pentru ca el se considera chiar onorat de prietenia cu David Hume – el a plecat īntr-un fel de la ideile lui Hume din tratatul lui despre natura umana – īn care Hume sublinia o idee īntr-un fel mult mai provocatoare decīt aceste idei care se pliaza exclusiv pe ideea solitudinii, pe un individualism exacerbat, anume ideea ambivalentei naturii umane. Exista īn om si disponibilitatea pentru solitudine, pentru introvertire, dar exista īn acelasi timp si disponibilitatea pentru simpatie, deschidere spre celalalt – capacitatea omului de a empatiza cu ceilalti. Eu l-am studiat mai īndeaproape pe Adam Smith, ca unul care a dat, sa

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 160

zicem, primele lectii cu adevarat consistente si sistematice despre cum se poate produce bogatia. Adam Smith a scris, dupa cum se stie, doar doua lucrari, amīndoua fundamentale. Din pacate, cea de-a doua a eclipsat-o pe prima, si īl stim mai putin pe Adam Smith ca filosof al moralei, desi lucrarea lui despre teoria sentimentelor morale este o lucrare foarte interesanta. El publica īn 1776 celebra Avutia natiunilor prin care īntemeiaza, pune bazele economiei politice. Capitolul cu care debuteaza prima lucrare a lui Adam Smith se numeste chiar “Despre simpatie”. Aici el preia de la Hume ideea ambivalentei naturii umane, dar pune accent pe capacitatea noastra, pe capacitatea individului de a empatiza cu ceilalti, de a stabili aceasta relatie de simpatie cu celalalt. Īn schimb, el īsi socheaza de-a dreptul cititorii īn momentul īn care acestia deschid Avutia natiunilor, cea de-a doua carte a lui, īn care afirma foarte transant ca nu de la bunavointa macelarului, brutarului, berarului asteptam sa ne fie servita masa, ci de la grija cu care acestia īsi urmaresc intereselor lor. Ne adresam nu altruismului din ei, nu umanismului din ei, ci ne adresam egoismului lor. Doi istorici germani au si introdus o sintagma care apoi va face cariera īn istoria exegezei despre opera lui Adam Smith – „das Adam Smith–problem”. Ei se īntrebau cum este posibil ca un filosof, ca un gīnditor care a aparat cu atīta frenezie, care a pledat cu atīta frenezie cauza simpatiei īn prima lui lucrare, sa vina acum sa spuna ca egoismul este decisiv. Si evident ca Adam Smith īsi duce ideea foarte departe. De fapt, el construieste economia politica pe o premisa pe care am putea-o numi antropologica, extrem de simpla īn aparenta, dar care dezvolta niste efecte extrem de complicate, de sofisticate, pentru ca tot sistemul lui, tot ce el numeste sistemul simplu si clar al libertatii naturale se construieste pe aceasta idee foarte simpla: exista īn fiecare dintre noi, luat individual, o dorinta neīntrerupta de a-si īmbunatati situatia, īntr-un fel sau altul. Si cei mai multi, spune el, īncearca sa faca acest lucru prin intermediul bogatiei. Aceasta propensiune – apropo de Hobbes, care spunea ca īn natura individului exista propensiunea catre putere – este propensiunea catre bogatie. Deci exista īn fiecare individ aceasta dorinta nepotolita de a-si īmbunatati situatia. Este un sentiment, care, spune Adam Smith, ne īnsoteste de la nastere pīna īn mormīnt, nu ne paraseste niciodata, de la copilul care da din mīini ca sa obtina o jucarie, si pīna la posesorul de avere care īsi face socotelile īnainte de a trece īn lumea cealalta – toti sunt preocupati de aceasta grija de a-si īmbunatati, īntr-un fel sau altul, situatia. Cred ca liberalismul pe care Dvs. l-ati studiat foarte serios, mai ales liberalismul anglo-saxon, s-a construit pe aceasta premisa a naturii umane ambivalente, a naturii umane īn care se īntīlnesc, se lupta cele doua tendinte: tendinta catre solitudine, catre individualism, cu aceasta capacitate a omului de a empatiza, de a simpatiza.

Adrian-Paul Iliescu: Va multumesc foarte mult. Excelenta īntrebare si excelent exemplu, īn legatura cu Adam Smith, ceea ce īmi da ocazia sa clarific un aspect al chestiunii, pe care l-am mai amintit īn cursul

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 161

discutiei. Pare sa existe o permanenta duplicitate, sau ipocrizie, a acestor parinti fondatori ai gīndirii moderne, care īntotdeauna se simt obligati sa aduca elogiile obisnuite sociabilitatii, prieteniei, sentimentelor care īi apropie pe oameni, dar care, īn momentul īn care trebuie sa construiasca ceva, cum face Smith, care īncearca sa defineasca mecanismul „mīinii invizibile”, īn momentul īn care trebuie sa dea niste sfaturi constructive, sau pozitive, cad din nou la supozitia solitudinii si a individualismului. Cazul lui Francis Bacon, de exemplu, care are un eseu despre prietenie īn care īntreaba retoric: ce-i viata fara prietenie? S-ar parea ca un apologet mai convins decīt el al prieteniei nu exista. Dar cīnd este vorba sa dea un sfat efectiv despre cum trebuie sa īti structurezi itinerariul existential, el spune: nu te lega de nimeni, pentru ca vei deveni vulnerabil. Vrei sa realizezi ceva? Toti oamenii mari au fost singuri. Asa trebuie sa fii si tu daca vrei sa realizezi ceva. Un al doilea exemplu, de acelasi tip ca si Adam Smith, este Descartes. Descartes face niste fasoane interminabile! Cīnd spune: dar eu nu sunt infailibil, si de aceea vreau sa stiu ce cred contemporanii mei despre ceea ce spun. Sau afirma ca el nu are nici un merit, īn fond, si ca nu stie mai mult, si nu poate mai mult decīt ceilalti, si ca doreste sa stie si punctul lor de vedere. Pe de alta parte, cīnd e vorba “sa puna jos” ceva substantial, pune metoda sa, care este (si asa o prezinta chiar el)  pur individualista, si te dispenseaza de orice contributie a celorlalti si de orice dialog. Deci, īn principiu, Descartes omagiaza dialogul. Dar contributia sa esentiala, efectiva, este un instrument, care, daca ar functiona, te-ar dispensa de orice dialog, pentru ca ai avea mijlocul de a ajunge la certitudini īn mintea ta, si l-ai pune la lucru absolut singur. Si, cum spuneati, excelent exemplu, asa se īntīmpla si cu Adam Smith. Cīnd vine vorba de un tablou general al spiritului uman, sigur ca aminteste si de prietenie, si de simpatie, si de ceea ce face parte din solidaritatea umana, dar, pe de alta parte, ca sa puna la lucru o anumita structura conceptuala, este obligat sa recada īn individualism. Si la Montaigne se regaseste duplicitatea īntr-o oarecare masura, pentru ca lui Montaigne īi place sa faca putin parada de cinismul lui, dar si la el se regaseste. El are acele faimoase elogii ale prieteniei, pe care īnsa, toate afirmatiile lui precise despre ce īnseamna viata si cum trebuie sa-ti construiesti viata le infirma.

Vasile Boari: Cred ca ar fi trebuit sa va intitulati conferinta: “Despre ipocrizia filosofilor”!

Adrian-Paul Iliescu: Da, ma tem ca se poate vorbi despre asta, da.

Irina Kantor: Eu as avea doua īntrebari scurte. Prima, care vizeaza substanta, a doua, care vizeaza metodologia cercetarii Dvs. Īn ceea ce priveste substanta chestiunii pe care ati abordat-o, si care, evident, se circumscrie ideologiei (si am īnteles aici ca aveti o definitie foarte larga a ideologiei). Ati definit ideologia ca pe un efect al crizei, si asta este o definitie destul de frecventa, cel putin pentru secolul XX, sau

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 162

cel putin, cu atīt mai īntarita īn secolul XX. Este clar ca individualismul, ca reflex al unei ideologii care are ca rezultat solitudinea, este un efect al unei crize. Care este baza de ridicare īntr-o secventa de timp atīt de vasta? Daca este vorba de ideologia individualismului ca efect de criza, care ar fi punctele comune, care revin īn timp, ale crizelor? Care este temeiul, baza acestei crize? Sa reformulez īntrebarea: care sunt problemele pe care Bacon, Hobbes, Montaigne, Descartes, Pascal, s.a.m.d., si le pun, care sunt īntrebarile la care ei sunt nevoiti sa raspunda ca urmare a acestei crize, si care este tinta lor? Īn ce fel doresc ei sa rezolve aceasta criza?

Pe de alta parte, metodologic vorbind, mie mi se pare, poate ma īnsel, dar din punct de vedere metodologic cercetarea Dvs este comparativa. Metodologia aceasta a scos la iveala poate mai pregnant abordarea lui Hobbes fata de Montaigne, fata de Pascal, de care nu ati vorbit. Cum anume v-a ajutat aceasta metoda sa clarificati acele puncte de criza care sunt comune īn diverse momente ale istoriei, si chiar problemele comune pe care ei si le-au pus?

Adrian-Paul Iliescu: Eu nu am īncercat sa discut originea si substanta crizei care ar sta īn spatele acestor framīntari ale modernitatii, si la care individualismul ar fi o īncercare de a raspunde, pentru ca despre aceasta chestiune s-a mai discutat, si nu aduc o contributie originala īn acest sens. Sintetizīnd, asa, īntr-o idee simplificatoare, exista o lunga agonie, care īncepe īn Renastere, si care continua pīna īn secolul  XIX: este agonia marilor sisteme simbolice premoderne. Agonia crestinismului – crestinismul nu-si pierde capacitatea de a capta mintile, dintr-o data. Trecerea lui īn planul al doilea īncepe īn Renastere. Dar pīna cīnd Nietzsche anunta ca Dumnezeu a murit, sunt secole īn care spiritul modern se framīnta, si aceasta treptata retragere a crestinismului din viata spirituala, reducerea relevantei sale pentru solutionarea problemelor omului modern, constitue, evident, o criza a individualitatii - caci doctrina crestina era cel mai important suport istoric al solidaritatii, al fratiei dintre oameni, al iubirii dintre oameni, s.a.m.d.. Īnlocuirea marilor metafore, “fratele meu”, “seamanul meu”, “cel pe care īl iubesc ca pe mine īnsumi”, de catre aceste metafore cinice, daca putem spune asa, “oamenii sunt lupi unii fata de ceilalti”, s-a facut treptat. Si de aceea s-ar putea spune ca criza este lunga, sau ca este recurenta. Si e o succesiune, de fapt, de crize, la care spiritul modern īncearca sa raspunda. Si sigur, īncep sa se contureze asemenea tipuri de raspunsuri: “e normal sa fii egoist”, “celalalt e strain”; deci celalalt, care era fratele, sau seamanul sau un alt tu īnsuti, īncepe treptat sa se contureze ca strain, ca fata pe care o privesti pe geam, fata unui trecator.

Al doilea lucru care se prabuseste este universul simbolic al armoniei sociale premoderne, medievale. Si despre asta s-a scris foarte mult. Sociologii au cercetat īndelung problema asta – Norbert Elias, īn Procesul civilizarii, toti cei care au analizat procesul de nastere a spatiului privat. Si care au aratat ca ruperea acelei armonii pe care societatea medievala pretindea ca o

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 163

apara si o ilustreaza, a constituit o criza pentru omul modern, care dintr-o data s-a trezit aruncat, restituit, singuratatii sale, nu mai facea parte dintr-un īntreg armonios care reprezenta comunitatea medievala, ci era un concurent printre alti concurenti, īntr-o lupta pe viata si pe moarte. Si asta a fost o criza care a durat foarte mult, pentru ca reconstituirea structurilor sociale, cum stim cu totii, a durat foarte mult, tot asa, din Renastere pīna la Revolutia din Anglia, pīna la Revolutia franceza, si chiar pīna la revolutiile de la 1848. Momente īn care oamenii au īncercat sa regaseasca o formula credibila care sa īnlocuiasca presupusa armonie ideala din societatea medievala, si au gasit-o, sau au gasit-o īn forme imperfecte pīna la revolutiile de la 1848. Sociologii au scris despre asta. Norbert Elias, īn Procesul civilizarii, vorbeste despre metafora acestui homo clausus, „omul īnchis īn sine”, care exprima solutia pe care credeau oamenii moderni ca trebuie sa o dea noului statut pe care īl īntrezareau, īl constatau, construindu-se. Trebuie sa fiu un homo clausus, o monada, ca la Leibniz, pentru ca nu mai fac parte dintr-un īntreg, nu mai am locul meu rezervat, nu mai sunt un element al societatii asa cum o descria lumea medievala; trebuie sa ma regasesc altfel. Si, pīna la romantici, care sunt interesati de restituirea integrala a nobletii de creator solitar - ei insista permanent ca eul este un Dumnezeu, este un Creator solitar, ce produce o lume īntreaga, a lui si numai a lui. Si aceasta era iarasi o īncercare de a raspunde la īntrebarea: „cum sa traim?”, de vreme ce nu mai formam cu totii o lume unitara, asa cum pretindea doctrina politico-teologica medievala. Nu mai suntem parte a acestui īntreg armonios, si atunci cum existam? Si, pīna la romantici, au existat aceste raspunsuri succesive. Deci, cred ca eul modern, eul privat modern asa cum īl cunoastem noi astazi, a avut nevoie de secole pentru a se cristaliza, distantīndu-se treptat de formula īn care existase pīna īn Renastere – si acesta pare a fi criza. Va asigur ca pentru a raspunde la aceasta īntrebare ar fi nevoie de a face apel la analize sociologice. Si s-au facut, si sunt. Toate cartile despre individualism care au fost scrise de sociologi insista pe acest traumatism declansat de prabusirea ierarhiilor medievale, de prabusirea armoniilor pe care societatea medievala presupunea ca le apara si le confirma, s.a.m.d..

La cea de-a doua īntrebare nu stiu daca am un raspuns foarte convingator. Experienta mea este ca fiecare dintre acesti autori, si Bacon, si Hobbes, si Montaigne, au un mod de abordare propriu, pentru ca ei īnsisi lucreaza cu  instrumente argumentative si retorice distincte. Īn cazul lui Hobbes, trebuie sa descifrezi argumentele lui cu privire la solitudinea originara a omului, s.a.m.d., la originile contractului. Īn cazul lui Montaigne, trebuie analizat pur si simplu sistemul confesiunilor lui, pentru ca el pretinde ca nu face decīt confesiuni, ca se descrie pe sine īnsusi, si ca priveste īn fata ceea ce altii nu au avut curajul sa priveasca. Deci as spune ca din punct de vedere metodologic  – asta era īntrebarea Dvs.  –   cercetarea este extrem de ingrata. Pentru ca trebuie sa treci prin autori ce-si construiesc subiecte foarte diferite, metode diferite de argumentare, si, repet, eu sunt īnecat īn

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 164

acest abis din care īncerc din cīnd īn cīnd sa scot cīte ceva cīt de cīt coerent. Reusitele sunt foarte partiale, si sunt constient de asta, dar subiectul mi se pare īn continuare interesant, asta conteaza.

Virgil Ciomos: Vreau sa va multumesc pentru foarte pretioasele gīnduri pe care ni le-ati īmpartasit īn seara asta, si sa remarc excelenta diferenta pe care ati facut-o īntre individualism si solitudine, care mi se pare a fi foarte fructuoasa, si datatoare de o perspectiva, pe care īnteleg ca o urmati pīna la romantism si dupa. Si care face de asemenea ca sa insist asupra unui punct important al expunerii Dvs, si anume ca īn lipsa unor argumente valide pentru a sustine un asemenea tip de solitudine specifica modernitatii sau macar proiectului ei, mai curīnd decīt realitatilor istorico-evolutive, ca sa le spunem astfel, multi dintre autorii denumiti ca parinti ai acestui spirit al modernitatii cad, pentru a spune astfel, īntr-un fel de elogiu al individualismului, īn lipsa de, sa spunem, alte argumente apropiate solitudinii. Pentru ca, vorbind despre asceza legata de performante a spiritului performativ al omului modern, ea se refera nu numai la viata publica, ci si la viata privata. Ati dat exemplul familiei, de pilda. Si atunci ma īntreb daca nu cumva acest tip de solitudine care ar putea defini spiritul modern, si sunt cu totul de acord cu aceasta teza, nu poate sa apara decīt īn situatia īn care o asemenea polarizare īntre spatiul public si spatiul privat e deja marcata, si daca nu cumva lipsa de instrumente metodologice si de argumente, sa spunem, de ordin conceptual al parintilor modernitatii n-a facut ca  statutul de, sa spunem, de interfata, de intermediar, al solitudinii – pentru ca poti sa fii singur, īnsingurat si īn multime, nu numai la tine acasa – a facut sa se confunde acesta solitudine cu viata privata, individualista, individuala, a – n-as spune a omului modern, ci a ceea ce ar reprezenta un accent pus pe aceasta simultaneitate īntre spatiul public si spatiul privat. Pentru ca, īn cazul īn care acest tip de atitudine care tine de solitudine nu e asumat, atunci ar urma doua alte atitudini, sa spunem asa, maladive, sau psihotice, daca putem sa le spunem astfel. Ar fi un fel de perversitate pe de o parte, si melancolia, de care tocmai ati vorbit, pe de alta parte. Asta ar fi o remarca. As vrea eventual sa ma confortez īntr-o asemenea interpretare, daca e cu adevarat un proiect de perspectiva si daca urmareste o asemenea abordare.

Īn al doilea rīnd, tot timpul, cred, am avut īn subtextul conferintei Dvs, apropo de aceasta solitudine, si de retragere si de asceza - care poate fi abordata si īntr-un context weberian, apropo de spiritul capitalismului - am avut deci īn subtext modelul unui calugar ratat. Si īn acest context – repet – nu ar strica poate sa coborīti mai jos decīt la parintii fondatori ai modernitatii, atīta vreme cīt Weber ajunge chiar pīna la Sf. Pavel, si la ceea ce reprezinta pentru el vocatia crestinului: klesis, care, tradus de Luther prin Beruf ajunge din nou īn acelasi spatiu al spiritului capitalist. Pentru ca primul – daca nu e interpretat nici īn sens melancolic, nici pervers – care spune ca trebuie sa fim casatoriti ca si cum n-am fi, ca trebuie sa fim avuti

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 165

ca si cum n-am fi, s.a.m.d., este Sf. Pavel. Si atunci poate ca retroactiv fiind vizitat crestinismul īn ceea ce are el ca text fondator, ma gīndesc -  si aceasta este si īn stilul modernitatii, de a reinstitui trecutul – poate ca modernitatea, prin acest demers asupra solitudinii, nu face decīt sa clarifice, īmpotriva unei false interpretari medievale, ceea ce reprezinta, sa spunem, promisiunea unei vocatii care īnseamna revocare a oricarui fel de determinatii a omului, sa spunem, premodern.

Adrian-Paul Iliescu: Sunt recunoscator pentru ca īntrebarile care s-au pus aici ma ajuta sa-mi clarific si sa-mi dezvolt argumentarea. Adica, am realmente sentimentul ca pot sa beneficiez, si ca am comunicat, deci dialogul continua, ceea ce nu mi s-a īntīmplat peste tot, vreau sa va spun, nu īntotdeauna. Si va sunt foarte recunoscator pentru asta.

Sunt īntru totul de acord cu ceea ce ati spus la primul punct. Adica legatura dintre aceasta polarizare īntre public si privat, si disputa eterna dintre otium si  negotium. Vreau sa spun ca din Evul mediu, aproape de la sfīrsitul sec. XV si pīna īn sec. XVIII, exista o opulenta de meditatii asupra subiectului Viata solitara sau Viata sociabila, Otium sau Negotium, Retragere sau Participare – nenumarate carti, nenumarate dialoguri. E clar, cred, ca geneza acestei rupturi īntre public si privat a facut parte integranta din aceasta īndelungata criza a modernitatii. Si individualismul a fost, fara īndoiala, unul dintre instrumentele de legitimare a spatiului privat, si a revendicarilor fata de existenta eului privat, s.a.m.d.. Eu nu am insistat asupra acestui lucru, pentru ca s-a mai scris despre asta. Si Charles Taylor īn cartea sa,  Sources of the Self (Surse ale sinelui) si multi alti autori. Dar fara īndoiala ca este o componenta centrala a īntregii chestiuni. Īntr-adevar, nu aveau atīt argumente, cīt o nevoie de legitimare. Si atunci individualismul venea exact īn aceasta directie.

Cea de-a doua īntrebare, de asemenea extrem de interesanta, este ocazia pentru a spune ca aceasta cartulie la care am facut referire īncepea, de fapt, cu o scurta, din pacate, analiza a schimbarii care s-a produs īn atitudinea fata de singuratate īn trecerea de la Evul mediu la perioada moderna. Eu intitulam acest prim capitol asa: “Solitudinea ca izolare īntr-o relatie personala cu Dumnezeu”. Am urmarit si aceasta chestiune, dar mult mai putin decīt pe celelalte. Evident ca protestantismul, tipul nou de sensibilitate care se naste,  face parte din aceasta preocupare de a crea o alternativa fata de religiozitatea traditionala. Si sigur ca protestantismul a dat o sansa inegalabila solitudinii, si unui nou tip de religiozitate. Īn perioada moderna, solitudinea, cel putin īn aspectele sale extrareligioase, devine scop īn sine. Deci nu mai este instrumentul de realizare, ci devine, mai ales la romantici, scop īn sine. A trai singur, sau a fi singur īncepe sa devina ilustrarea adevaratei conditii umane, si, de fapt, Hobbes si ceilalti care insista ca existenta originara e existenta solitara, pun, īn fond, bazele acestei viziuni. Solitudinea este acum realitatea fundamentala a existentei umane. Este si utila, pentru marile performante. Dar īnainte de a fi utila, deci instrumentala, ea este realitatea prima, īn timp ce īn religiozitatea medievala ea nu era asa, sau

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 166

parea sa nu fie asa. Aici singuratatea era numai un mijloc de a accede la divinitate. Dar, ma rog, cunostintele mele despre sensibilitatea religioasa medievala sunt limitate, si nu ma hazardez sa merg prea departe īn directia aceasta.

Aurel Codoban
: Trebuie sa va declar, si asta nu ca lauda, ci ca scuza, ca eu sunt sunt sursa prezentei Dvs īn biografia la semiologie, cum ziceam. Dar de ce ca o scuza – pentru ca m-am interesat mai putin de aceasta noua orientare, hai sa zicem, īnspre politic; īntre cele doua carti o prefer pe cea legata de semn, evident. Si, ascultīndu-va, īnsa, mi-a facut foarte mare placere sa va regasesc, ca sa zic asa, cu o gīndire la fel de subtila si de proaspata, si, cum sa zic, ma gīndesc ca poate n-ar strica sa ma interesez īn mai mare masura de povestea asta cu politicul. Apar doua īntrebari. Īntre timp, una mi-a devenit usor clara, dupa discutii, dar una continua sa ramīna. Si am, nu stiu, un fel de schita de explicatie, va spun, sunt īntr-un fel novice, nu sunt asa de bun īn teorii politice ca si colegul meu Vasile Boari, caruia trebuie sa-i reprosez ca-i face ipocriti pe filosofi. Īmi face placere sa-i atac pe filosofi, asa, dar nu vreau sa-i las pe altii sa-i atace. Povestea este alta īnsa. Īntrebarea prima la care cred ca am o solutie, apoi explicatia, si apoi a doua īntrebare, pentru care nu am o solutie.

Deci īntrebarea la care cred ca am o solutie este asta: ma īntreb, apropo de sensibilitate si de solitudine, daca nu cumva o prima formula a individualismului īn Occident nu a fost totusi individualismul legat de dorinta. Dar asta era deja un lucru care mi se pare īn clipa de fata clar, pentru ca īntre timp m-am gīndit, ascultīndu-va, si la o interesanta explicatie cred, si cred ca pot raspunde aici, asta e un punct de plecare. Daca eu nu ma īnsel – nu este terenul meu de expertiza – eu īmi amintesc ca gīnditorii englezi se intereseaza de aceasta constructie a omului, ca sa zic asa, singular, om care uraste, si care este adversarul celuilalt om, ca o consecinta a razboaielor civile din Anglia. Este formula de a rezolva solidaritatea umana admitīnd efectiv ura si reconstruind omul. Asta este ideea care mi se pare foarte interesanta, si aici este modernitatea, de fapt - renuntīnd la o constructie a omului “de sus”, adica nu cautīnd, cred ca asa se numeste, “cel mai mare divizor comun”, ci reconstruind omul “de jos”, “cel mai mic multiplu” comun, adica ura. E o reconstructie care are la baza frica si ura. Si e raspunsul la aceasta īntrebare, cum se poate reconstitui statul modern, īn conditiile īn care omul nu este buna creatura a lui Dumnezeu, īnzestrata cu toate virtutile – ci, dimpotriva, porcul de cīine care-si uraste seamanul s.a.m.d.? Cum poate fi reconstruit statul? Bun. Daca asa stau lucrurile, atunci am o īntrebare care mi se pare fundamentala, si pentru care – pentru o solutie – ati pledat mereu, si cred ca s-a pledat mereu. Mi-a placut teribil de mult felul īn care ati folosit gīndirea de la īnceputurile modernitatii. Mi se pare foarte convingator. Eu cred ca este asa. Cred ca individualismul este īntr-adevar tendinta Europei. Cred ca esentiala constructie a Europei este efectiv individul. Si cred ca individul este cel care a distrus, de fapt, ca sa zic asa, totul, īn Occident. A distrus traditia, a distrus comunitatea, a distrus īncercarile de a reface

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 167

comunitatea īn maniera patologica. Pentru ca eu cred ca si fascismul, national-socialismul adica, si comunismul, au fost īncercari de a reface societatea īmpotriva individului. Si ca, de fapt, ceea ce a distrus comunismul n-au fost serviciile secrete, ci individualismul occidental. Si acum ultima mea problema. Aici este īntrebarea, de fapt. Am citit cu mare placere una dintre tezele despre Levinas. Am citit cu mare placere toata aceasta foarte frumoasa si poetica poveste despre alteritate, despre atitudinea noastra fata de celalalt, care este un fel de maiestate pentru noi. Sigur, e foarte frumos, povestile despre prietenie suna foarte frumos, apropo de filosofii pe care i-ati citat. Dar acesta este numai aspectul secundar; asta vine numai dupa individualism. Atunci, īntrebarea mea este: ce se va īntīmpla, de fapt, care este forta care se poate contrapune individului si individualismului? Sau nu este nici o forta si Europa va sucomba īn urma acestei inventii care a produs-o, individualismul? Pentru ca asta se manifesta si la nivelul politicii de stat. Constat ca statele unite ale Europei nu se pot coagula, de fapt, pentru ca si politicile statelor sunt individuale, si nu converg. Deci probabil ca Europa risca sa sucombe sub povara acestei inventii care este, probabil, una dintre cele mai puternice inventii īn ordinea umanului, aceea a individului, care corupe tot, cariaza tot, dizolva traditia, dizolva comunitatea, dizolva, īn clipa de fata, familia, poate, pentru a o reconstrui altfel. Exista ceva care sa īmpiedice acest solvent, acest agent dizolvant, care este individul, īn afara de Bunul Dumnezeu? Deci banuiesc ca sunteti de aceeasi parte, adica nu exista..

Adrian-Paul Iliescu: Eu va multumesc, īn primul rīnd pentru ca ati adus aminte un adevar: eu sunt un renegat. Am facut multi ani filosofia limbajului. De fapt, fac si acum. Treptat īnsa am īnceput sa simt ca pulseaza ceva īn domeniul acesta al istoriei ideilor, al filosofiei politice. Daca voi avea vreodata timpul, o sa īncerc sa arat ca e o legatura īntre obsesiile mele din filosofia limbajului si cele din filosofia politica. Dau un singur exemplu. Acest topos fundamental al filosofiei limbajului, īnca īnainte de modernitate, lumea ca o carte, chestiune care se regaseste clar si la Augustin  si pe urma la atītia gīnditori moderni si la romantici. Este un fel de a folosi paradigma lecturii, pentru a aduce īn prim plan solitudinea fundamentala a fiecarui om. Lumea este o carte, si omul este cel care trebuie sa o descifreze. Si nici nu are nevoie de altii, pentru ca efortul hermeneutic este esentialmente solitar. Vreau sa spun ca sunt lucruri foarte interesante despre constituirea paradigmei lecturii, īn acelasi timp cu aceasta dezvoltare treptata a individualismului. Putina lume stie ca cititorul medieval nu era un solitar. El citea cu voce tare si, īn mare masura, īn familie si īmpreuna cu altii, deci lectura n-a fost un act solitar, asa cum īl īntelegem noi azi. Formarea lecturii ca experienta privata e parte a aceluiasi proces. O alta legatura īntre filosofia limbajului si individualism, este obsesia moderna pentru inexprimabil, care este o chestiune extrem de captivanta. Abandonīnd vechea

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 168

reprezentare a raportului dintre cuvīnt si realitate, lumea moderna īncepe sa fie preocupata de inefabil, de inexprimabil. La romantici, si chiar īnainte de romantici, la iluministi, asta devine o problema absolut obsesiva: ce este inexprimabilul, īn ce raport se afla individul cu inexprimabilul, īn ce masura individualul se regaseste īn inexprimabil. Si īn cultura germana, īn primul rīnd, se afla chestiuni exprem de interesante, la Hamann, la Lichtenberg, si pe urma la romantici, apoi dupa romantici, si pīna la Wittgenstein. Deci eu īmi asum aceasta conditie de renegat, dar sunt multumit de ea, fiindca mi se pare ca mi-am mutat obsesiile īn alt domeniu, dar nu mi le-am schimbat fundamental.

Iar īn ceea ce priveste ceea ce spuneati, individualismul dorintei si reconstructia omului “de jos”, cred ca este integral adevarat. De la Quentin Skinner si de la alti interpreti ai genezei gīndirii politice moderne, legatura dintre experienta traumatica a razboaielor civile si individualism este suficient de convingator prezentata. Si aceasta mutare a accentului pe pofta, dorinta, apetit, īncepe sa joace un rol central. Joaca un rol central si la Hobbes, si la alti gīnditori care urmeaza. Ceea ce ma framīnta aici pe mine este īntrebarea cum au putut totusi sa uite atīt de multe alte lucruri, si sa sintetizeze imaginea omului īn asa mare masura īn nevoie, dorinta, si exclusivismul care decurge din asta? Pentru ca e clar ca asta a fost o experienta fundamentala. Suntem Euri distincte mai ales pentru ca avem dorinte care se bat cap īn cap si nu le putem toti satisface. Deci, īntr-un fel, au descoperit jocul cu suma nula: daca eu cīstig, tu trebuie sa pierzi. Asta e clar īnca la Bacon, si pe urma apare si la Hobbes. Dar de ce nu mai tin seama de nevoia noastra de atasament, de nevoia de Celalalt, de loialitati etc. ?

Cea de-a doua īntrebare ma dezarmeaza la fel de mult ca si pe Dvs. Fara īndoiala, aveti perfecta dreptate ca individualismul este o creatie europeana. Americanii si-au adus si ei īnsa contributia, romanticii americani, Thoreau, si Longfellow, si multi altii, au contribuit din plin la īmbogatirea recuzitei solitudinii. Thoreau, de exemplu, spune īn Walden ca daca pleci singur la drum, poti sa pleci cīnd vrei; daca īnsa vrei sa calatoresti īmpreuna cu altul, trebuie sa-l astepti pīna este gata, iar asta poate dura prea mult. Īti ia toata viata, s-ar putea spune. Si sunt foarte multe metafore ale solitudinii īn gīndirea romantica americana din secolul al XIX-lea, dar, fara īndoiala ca, asa cum spun toti cei care cerceteaza cultura politica americana, īn mod paradoxal, americanii sunt individualisti, si īn acelasi timp, foarte solidari, si nicaieri nu exista atīta spirit comunitar ca la acesti rau famati individualisti americani. Aceste studii pe care le-au facut īn ultimii ani Bellah si colaboratorii atesta ca e un paradox american: ei sunt extrem de rigurosi īn individualismul lor, si, īn acelasi timp, cel mai bine inserati īn structuri comunitare si asociatii, s.a.m.d., ceea ce este foarte interesant. Ce va face Europa – suntem curiosi cu totii sa aflam, nu stiu.

Liviu Zapīrtan: Va felicit pentru alegerea titlului. Fiindca daca ati fi spus: individualismul, trasatura a modernitatii, as fi avut un milion de īntrebari. Dar asa,

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 169

daca ati spus ca este elementul unei constructii ideologice, sunteti imbatabil, nu? E o constructie ideologica, este a Dvs. Īntrebarea  mea este sugerata si de ce spunea prof. Codoban, care, īn ciuda faptului ca se misca cu atīta lejeritate pe alte spatii decīt filosofia politica, vad ca gīndeste foarte bine si īn acest domeniu, si daca va fi renegat vreodata, īl asteptam la Stiinte politice. Īntrebarea mea este nascuta de o idee a lui Henry Mandreas, “Europa europenilor”. O constructie putin orgolioasa despre spiritualitatea europeana, unde īnregistreaza, de pilda, individualismul evanghelic, formule de centrare a speculatiei filosofice pe fiinta reala, individuala. Īntrebarea mea este – si duce mai departe gīndul lui Aurel Codoban; el vorbea de stat. Īntrebarea mea este daca īn constructia Dvs. este loc pentru solidarizarea īn natiune a aceastui individ modern, conceptul de natiune fiind prin excelenta unul al modernitatii. Chiar daca radacinile acestuia sunt, sa zicem, īn natio, si chiar daca ele sunt reluate, stiu eu, īn ideea de patrie. Dar ideea de natiune este consacrata de pacile westfalice, īn 1648. Dvs ati facut excursul īn problematica pīna dupa revolutia franceza, si chiar consacrarea īn sec. XIX; ca secol al liberalismului. Si atunci va īntreb: constructia nationala nu e un pas īnaintea speculatiei filosofice? Nu cumva practica o ia īnaintea filosofului – a miscarii filosofice?

Adrian-Paul Iliescu: Va multumesc. Bine pusa problema. Sigur ca, daca eu insist mereu asupra individualismului, creez impresia ca unilateralizez, si probabil chiar o fac, cu tabloul acesta al evolutiei modernitatii. Sunt obligat īntotdeauna sa sa ma restrīng la anumite argumente, si sa las la o parte multe alte lucruri. Dar sunt constient, si atunci cīnd mi se pune o īntrebare buna am prilejul sa raspund, si sa precizez chestiunea asta, sunt constient ca pentu a da o descriere cu adevarat adecvata acestor framīntari ale modernitatii ar trebui ca analiza sa mearga pe mult mai multe planuri deodata. Deci sa fie luat īn calcul acest topos al individului si al singuratatii, dar si felul īn care, simultan, se dezvolta forme de viata care sunt diametral opuse individualismului, inclusiv nationalismul. Mi se pare ca lucrurile se completeaza, adica acest caracter de ideologie justificativa, sau de propaganda, al individualismului iese mai mult īn evidenta prin faptul ca europenii, asa cum spuneati, faceau elogiul individualismului si īn acelasi timp lucrau la constructia multor tipuri de comunitati, deci a unor realitati umane non-individualiste, inclusiv la constructia natiunii. Cred ca asta pune foarte bine īn evidenta faptul ca individualismul era un instrument de legitimare al unor actiuni, nu descrierea unei realitati umane exclusive, asa cum īncercau ei tot timpul sa sugereze. Pentru ca, pe planul realitatii umane efective, exista o solidaritate destul de puternica, si chiar si razboaiele civile, luate ca subiect de inspiratie pentru Hobbes, erau, simultan si dovada unui spirit de solidaritate dintre oameni, ca orice razboi, care scoate īn evidenta ura, dar si solidaritatea. Exista ura dintre cele doua tabere, dar si solidaritatea dintre membrii aceleiasi tabere. Si tot asa si cu nationalismul, dar eu nu am facut o analiza speciala pe aceasta tema, desi probabil ar fi trebuit,

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 170

pentru ca īn unele cazuri se īmpletesc extrem de bine toate aceste subiecte. De exemplu, la romanticii germani, topos-ul individualismului absolut īn prim-plan permanent, toposul nationalismului, extrem de important, si, mai departe, toposul inexprimabilului, care este la romanticii germani īn cea mai mare masura dezvoltat, toate astea se leaga. Si probabil ca o sa ajungem sa īntelegem mai bine modernitatea īn momentul īn care vom putea descifra aceasta tesatura de legaturi. Dar ar trebui sa avem un institut care sa cerceteze treburile acestea, pentru ca sunt foarte multe lucruri de vazut.

JSRI • No.4 /Spring 2003 p. 171

JSRI • No. 4/Spring 2003

previous