Sandu Frunza
| Key
Words: nation-state, religious minorities, religious identity, national church, secularisation, multiculturalism |
Lecturer,
Ph.D., Department of Systematic Philosophy, Babes-Bolyai University,
Cluj, Romania. Author of the books: O antropologie mistica (1996), Iubirea
si transcendenta (1999), Experienta religioasa în gîndirea
lui Dumitru Staniloae (2001). |
Statul
national si politicile multiculturale
The
Nation-State and Multicultural Policies
| previous |
Abstract: An important aspect of the secular context of the contemporary modern world is emphasized by various authors, that is the transfer of symbolic power from religion towards the political ideologies. The national ideology enjoys a particular place. Under the circumstances of the cohabitation between the religious minorities and the majority within the national state, solutions must be found so as to ensure the ground for religious pluralism and freedom. The paper in question aims at analyzing within the Romanian context the pre-requisites which will render possible the cohabitation and the mutual recognition between the minority groups and the Orthodox majority. Due to the cultural diversity of Romania, the state has to elaborate multicultural policies in order to ensure the opportunities for affirming the plural religious identities which can be found within the national state. Evolutia evenimentelor contemporane arată o nouă mutatie în sfera relatiilor dintre religie si ideologie, dintre religie si politică, dintre biserică si stat înteles ca o sumă de institutii. Existenta unui transfer al religiosului asupra politicului în procesul secularizării pe care îl sesizează Ricoeur si alti gînditori în mai multe societăti contemporane atrage după sine o inevitabilă intruziune a unor forme simbolice pe care le putem asocia cu un fel de religie laică. „Orice comunitate are nevoie de o anumită sacralitate civică, marcată prin ceremonii, sărbători, desfăsurări de drapele si întreg zelul JSRI No.5 /Summer 2003 p. 48 reverentios care însoteste aceste fenomene” [1] . Ideologia natională ce se naste o dată cu aparitia statelor moderne pare să răspundă cel mai adecvat acestei necesităti comunitare. O relatie specială între religie, stat si natiune se instituie o dată cu statul modern ce se defineste ca stat national. Un rol important în instituirea acestui tip de relatie îl are modul în care nationalismul religios imaginează un nou tip de comunitate bazată pe constructia prealabilă a comunitătii religioase. În acest sens van der Veer relevă dimensiunea constitutivă a practicii si a discursului religios în schimbarea identitătilor sociale. Departe de a fi doar niste perdele de fum ideologice care să ascundă conflictul intereselor materiale si al claselor sociale, ele joacă un rol major în transformarea identitătilor în contextul nasterii nationalismului. Autorul arată că, pe de o parte, identitatea religioasă este construită în discursul ritual si în practică, iar pe de altă parte, această identitate nu este doar o anexă a unei traditii neschimbate. Dinamica traditiei permite nationalismului religios să articuleze deopotrivă discursul asupra comunitătii religioase si cel asupra natiunii [2] . O abordare a relatiei dintre nationalismul religios si modurile religioase de comunicare evidentiază faptul că nationalismul religios identifică comunitatea religioasă cu natiunea, ceea ce îi dă în fapt posibilitatea de a construi pe identitatea religioasă consolidată anterior. Van der Veer argumentează convingător asupra faptului că atît cît dezvoltarea unei comunităti religioase este crucială pentru constructia imaginativă a natiunii, comunicarea rituală a identitătii este un factor decisiv. Autorul operează cu definitia ritualului propusă de Stanley Tambiah: „Ritualul este un sistem cultural construit de comunicare simbolică. Continutul cultural al ritualului este înrădăcinat în constructii ideologice si cosmologice particulare” [3] . Utilizînd „violenta simbolică”, grupurile controlează discursul ritual pentru a-si putea comunica ideologia lor. În ideologia nationalismului religios, “natiunea este prezentată ca o extensiune a sinelui si nationalismul ca parte a religiei” [4] . Treptat această ritualizare se deplasează dinspre sfera religiosului înspre cea a practicilor comunitare laice si spre sfera politicului. În felul acesta, ritualul îndeplineste o functie de comunicare prin care persoanele ce compun o comunitate îsi descoperă identitatea si semnificatia actiunilor lor. El ajută deopotrivă la definirea “sinelui” ca si a “celuilalt”, si la subjugarea celuilalt prin violentă simbolică. Anderson observă că teoreticienii nationalismului pun în evidentă existenta a trei paradoxuri: 1) în timp ce istoricii consideră că natiunea este un fenomen obiectiv pe care îl putem sesiza o dată cu modernitatea, JSRI No.5 /Summer 2003 p. 49 nationalistii îi atribuie o vechime pe care o desemnează în mod subiectiv; 2) nationalitatea are o universalitate formală în calitate de concept socio-cultural, dar în acelasi timp nu poate exista decît prin manifestările sale concrete; 3) în ciuda faptului că dovedesc o reală pauperitate si incoerentă filosofică, nationalismele exercită o impresionantă putere politică [5] . În încercarea de a depăsi aceste paradoxuri, Anderson ne propune o definitie antropologică potrivit căreia natiunea este o „comunitate politică imaginară” ce este imaginată ca fiind intrinsec limitată si suverană [6] . Potrivit autorului, caracterul imaginat rezidă din faptul că membrii comunitătii trăiesc imaginea unei reale comuniuni cu ceilalti, în ciuda faptului că niciodată nu i-au cunoscut si nici nu vor ajunge să îi cunoască vreodată. Trăirea acestei comuniuni cu ceilalti, pe care identificarea cu comunitatea o presupune are la bază o extrapolare creatoare a imaginatiei care integrează totalitatea indivizilor ce participă la identitatea comunitară respectivă. Este necesar ca natiunea să se imagineze ca limitată deoarece ea trebuie să fixeze granitele dincolo de care se află alte natiuni. Este necesar ca ea să se imagineze ca suverană pentru a răspunde năzuintei sale spre liberate. Natiunea se imaginează ca o comunitate deoarece chiar în conditiile unei evidente inegalităti, ea presupune întotdeauna “ o profundă camaraderie orizontală”. Anderson arată că această fraternitate imaginată este cea care determină sute de milioane de oameni “să moară de bună voie pentru asemenea produse limitate ale imaginatiei” [7] . Nu este de loc întîmplător faptul că cenotafurile si mormintele Soldatului Necunoscut i se par lui Anderson a fi emblematice pentru cultura modernă a nationalismului. Este evident că atitudinea ceremonioasă fată de mormîntul gol se bazează pe faptul că imaginatia nationalistă are puternice afinităti cu tipurile de imaginar religios al comunitătii. Dacă acceptăm că nationalismul este un dar al crestinismului adus lumii moderne, atunci putem să ne imaginăm că situîndu-l în simbolistica revelatiei, nationalismul poate fi înteles în plan simbolic ca o reîntoarcere la “mormîntul gol”, adică la momentul în care jocul imagistic a trecut experienta sacrificiului, dar nu a mai făcut pasul următor înspre fascinatia restaurării si învierii. Însă, dacă îl privim în ordine istorică, atunci “mormîntul gol” al Soldatului necunoscut corespunde unui act fondator căruia îi lipseste certitudinea religioasă. Nu trebuie să credem că pentru Anderson nationalismul ar fi un rezultat al eroziunii religiei, sau că ar înlocui-o pe aceasta. El argumentează doar faptul că nationalismul corespunde unei necesităti moderne de “transformare laică a fatalitătii în continuitate, a JSRI No.5 /Summer 2003 p. 50 contingentei în sens” astfel că „magia nationalismului este să transforme hazardul în destin” [8] . Anderson întelege nationalismul în legătură cu cele două sisteme culturale care l-a precedat – comunitatea religioasă si monarhia dinastică, la care se adaugă o modalitate specifică de trăire a timpului. Primul sistem cultural se baza pe faptul că limbajul sacru oferă privilegiul de a avea acces la adevărul ontologic, deoarece este parte integrantă a acelui adevăr. Al doilea sistem cultural avea ca fundament credinta că societatea este organizată în mod natural în jurul unei ierarhii în vîrful căreia era monarhul considerat ca fiind o fiintă cu totul specială fată de alte fiinte umane si care conducea destinele lumii printr-un fel de împuternicire divină. La acestea se adaugă o viziune despre timp în care cosmologia si istoria erau strîns asa încît omul si lumea se întîlneau într-o origine comună. Deoarece aici ne interesează îndeosebi rolul pe care îl joacă comunitătile religioase, trebuie să evidentiem faptul că pentru Anderson acestea se deosebesc de comunitătile imaginare ale natiunilor moderne mai ales prin încrederea pe care o au comunitătile religioase în sacralitatea unică a limbii lor. Însă, există o dinamică specifică în care “comunitătile sacre reunite în jurul vechilor limbi sacre treptat s-au fragmentat, s-au pluralizat si s-au teritorializat” [9] . Pe baza acestor comunităti se vor dezvolta comunitătile nationale într-un proces în care cele trei elemente culturale, mai sus amintite, si-au pierdut influenta asupra mentalului individual si colectiv. În căutarea unui nou mod de a găsi o legătură ratională între putere, fraternitate si timp, se structurează comunitătile imaginare ale natiunii si ideologiile nationale [10] . Procesul de rationalizare succesivă a comunitătilor instituite imaginativ prin cuprinderea ideii de transcendentă, atrage după sine un proces de secularizare a modului traditional de imaginare a comunitătii. La aceasta contribuie transferul pe orizontală a structurilor axiologice ale sacrului înspre constructii simbolice ale interactiunii comunitare si modelării politice a societătii. În acest context, atunci cînd nu se suprapun, religia si ideologia devin intersanjabile. Avînd în vedere că natiunea este o formatiune socială a secolului al XIX- lea, iar statul modern se defineste în termenii statului national apare ca legitimă printre cercetători întrebarea privind raporturile ce se stabilesc între stat si natiune. Giddens arată că în limbajul uzual statul are două sensuri: unul care relevă semnificatia statului ca aparat de guvernare sau putere si un altul care semnifică statul ca totalitate a sistemului social supus acelei guvernări sau puteri. Giddens îndeamnă la o distinctie între aparatul de stat si societate. El vorbeste de aparat JSRI No.5 /Summer 2003 p. 51 de stat atunci cînd are în vedere organul administrativ de guvernare. Atunci cînd are în vedere întreaga cuprindere a sistemului social utilizează termenul de societate sau cultură are în vedere cuprinderea sistemului social. Societatea are un set de trăsături distincte usor identificabil care ne permite să o întelegem drept un sistem în mod clar delimitat de ceea ce este aparatul de stat [11] . Statul poate fi evidentiat ca fiind distinct de societate ca si de alte tipuri de organizare prin cele trei elemente pe care Weber ler consideră constitutive statului: 1) existenta unui personal administrativ specializat; 2) sustinerea pretentiei monopolului exclusiv de a controla mijloacele legitime de violentă; 3) sustinerea acestui monopol într-o arie teritorială dată [12] . Un aspect relevant este evidentiat de discursul antropologic despre nationalism, care pune în lumină dinamica particulară a dezvoltărilor religioase în Europa. Astfel, van der Veer relevă că aparitia statului modern se află în strînsă dependentă cu trei procese de centralizare: 1) aparitia statului cu institutiile de autoritate si putere în domeniul public; 2) aparitia natiunii constituită în forma unor culturi si identităti supra-locale; 3) dezvoltarea economică determinată de aparitia unor căi particulare de organizare a productie si consumului [13] . Invocînd o explicatie antropologică a relatiei dintre stat si natiune, Peter van der Veer cade de acord cu Marcel Mauss potrivit căruia ideea de natiune implică în spirit colectiv ce totalizează ideile de patrie si de cetătean. Prin urmare, nu putem face o distinctie clară între stat si societate. Fiecare individ se naste în viata politică, iar societatea în întregime devine Stat. Corpul politic suveran, este totalitatea cetătenilor. Pentru Veer, natiunea presupune o credintă colectivă într-un anumit tip de omogenitate: ea crede în rasa sa, în limba, civilizatia proprie, în caracterul national [14] . În perioada modernă statul national este produs ca o realitate unitară, statul si natiunea formează un tot unitar. Spre deosebire de teoriile care văd statul ca o entitate ce poate fi concepută ca existînd înafara societătii civile si poate fi criticat de societatea civilă, menită să limiteze puterea statului, van der Veer consideră că statul modern nu este o entitate, ci un raport de proiectii si acorduri prin care societatea este organizată. Externalitatea statului nu este nimic altceva decît un efect al acestor proiectii. Chiar dacă putem sesiza la Mauss o anumită respingere a distinctiei între cetătenie si ideea de etnicitate, rasă, limbă, religie, toate acestea converg într-o complexă transformare a societătii în stat national [15] . În ciuda faptului că în gîndirea lui Mauss ca si în cea a lui Durkheim există aluzii constante la JSRI No.5 /Summer 2003 p. 52 ideea că nationalismul este religia societătii moderne, asa cum totemismul clanului este religia societătii primitive, Veer consideră că e prea simplist să spunem că asa cum crestinismul, hinduismul, islamul, etc. sînt religii premoderne, nationalismul ar fi religia seculară a societătii moderne. Religia devine o trăsătură prea importantă în definirea natiunii ca să crezi că ideologia natională poate să înlocuiască religia. Religia capătă pur si simplu caracter national [16] . Peter van der Veer nu creditează teoriile sociologice potrivit cărora trecerea de la premodern la modern, de la comunitatea traditională la cea modernă, industrializată si urbanizată ar marca un declin al religiei înteleasă ca expresie morală a societătii. El pune în evidentă existenta unei mari varietăti a modurilor în care secularizarea are loc în societătile occidentale. Această pluralitate face ca teza secularizării să nu poată fi sustinută decît cu dificultăti în crestinismul occidental si pare a fi inaplicabilă islamului, budismului, hinduismului si altor religii [17] . Astfel, chiar dacă ar putea accepta împreună cu T. N. Madan arată că secularizarea este un dar al crestinătătii pentru umanitate si o componentă intrinsecă a istoriei europene, van der Veer este în dezacord cu perspectiva, de altfel foarte răspîndită în analiza religiilor, potrivit căreia occidentul ar fi mai degrabă secular, in timp ce orientul este religios. Si pentru van der Veer este evident că în secolul XX bisericile si organizatiile religioase pierd din importantă în ceea ce priveste organizarea statului national. Însă, el consideră falsă ideea că secularizarea este o trăsătură distinctă a modernitătii. Religia îsi dovedeste încă importanta atît în modelarea constiintei individuale cît si în crearea sferei publice [18] . Statul trebuie să organizeze si rezolve problemele reale ale cetătenilor. Iar în măsura în care statul procedează la o distribuire a puterii si serviciilor care implică organizatiile religioase deja putem lua în discutie existenta unor indici ai religiozitătii sau secularizării unei societăti anume [19] . Stereotipurile privind secularizarea si au originea, potrivit autorului, în teoriile liberale potrivit cărora statul modern depinde de formarea unei societăti civile, constînd din subiecti liberi si de formarea unei sfere publice necesare purtării dezbaterilor rationale. În aceste teorii, notiunile de libertate si rationalitate sînt definite în termeni de secularitate. Contrar acestor teorii, Veer consideră că religia rămîne o sursă majoră permanentă a subiectului moral, rational, si un aspect organizational major al sferei publice pe care acesta o creează [20] . Miscările religioase si problemele pe care acestea le articulează i se par a fi cruciale în formarea sferei publice. Dezbaterile pe care ele le creează implică discutii rationale, critice asupra istoriei si JSRI No.5 /Summer 2003 p. 53 geografiei, ca si atacuri la adresa simbolurilor altor comunităti. Problemele aduse de miscările religioase pot fi la fel de importante cum sînt cele aduse de alte elemente esentiale ale transformării sferei publice cum ar fi educatia de masă, mass media, politicile de masă etc. În acelasi timp, migratia transnatională este un element definitoriu atît în ceea ce priveste noile miscări religioase cît si în nasterea unei sfere publice transnationale. Tehnologiile comunicării, tipăriturile, Internetul, creează nu numai un nou sens al comunitătii si sferei publice, dar de asemenea al sinelui [21] . Importanta interactiunilor virtuale a fost foarte bine pusă în evidentă de Mircea Miclea atunci cînd prevedea un nou context în care actorii principali ai scenei sociale vor fi comunitătile, nu neapărat statele, în conditiile în care un loc tot mai important îl va ocupa realitatea virtuală. Aceasta pentru că în timp ce statul îsi exercită controlul asupra spatiului fizic, spatiul virtual va fi mai degrabă unul controlat de comunităti. Este evident că si comunitătile religioase iau în considerare acest spatiu si îl folosesc pentru promovarea bunăstării umane [22] . Prin aceasta ele participa la o latură esentială a sferei publice transnationale. Dacă acceptăm cu van der Veer că sfera publică transnatională este astăzi succesoarea sferei publice [23] , atunci nu mai încape nici o îndoială că statele si bisericile vor fi deopotrivă actori importanti ai sferei publice transnationale. Cu toate acestea, statul de drept, national si multicultural pare a fi cel mai dezirabil mediator între formele alternative de solidaritate. În ce măsură statul national poate asigura conditiile exercitării identitătii si libertătii religioase atît pentru grupul majoritar cît si pentru minoritătile religioase? Michael Walzer a arătat că statele nationale pot să creeze un mediu al afirmării minoritătilor, chiar dacă acest tip de organizare presupune că un grup majoritar este cel care organizează viata comună. Statul national are în vedere în procesul tolerării nu atît grupurile, cît îndivizii care le alcătuiesc si care sînt conceputi în primul rînd ca cetăteni si abia mai apoi ca apartinînd unei minorităti. Walzer sesizează faptul că în acest cadru cel mai adesea minoritătile nu sînt încurajate să se organizeze autonom, cerîndu-li-se să se angajeze pozitiv în cultura majoritătii. În ceea ce priveste religia si cultura unei minorităti, acestea sînt probleme considerate ca tinînd de „clectivul privat” în raport cu care „colectivul public”, atribut al statului national are tendinta de a se manifesta suspicios cu fiecare tendintă a minoritarilor de a-si manifesta public propria cultură [24] . Autorul evidentiază însă faptul deosebit de important că desi este mai putin tolerant fată de grupuri, statul national este eficient în actiunea de a determina grupurile să fie tolerante fată de proprii lor membrii. E stiut că JSRI No.5 /Summer 2003 p. 54 adesea minoritătile care reclamă pentru ele o atitudine de tolerantă sînt intolerante fata de membrii lor în anumite aspecte pe care cel mai adesea le sacralizează sub semnul traditiilor care tin de identitatea grupului. Încurajînd transformarea grupurilor în asociatii voluntare, statul actionează în vederea liberei asocieri si în crearea cadrului pentru ca apartenenta la un grup să fie conditionată de participarea liberă a indivizilor, bazată pe satisfacerea necesitătilor care au dus la optiunea de asociere într-un grup. Michael Walzer arată că în statele nationale liberale si democratice presiunea se exercită în încurajarea unui model individualist de tolerare a credinciosilor. Asocierea indivizilor este cea care trebuie să dea puterea grupurilor minoritare. Walzer este convins că cu cît viata internă a asociatiilor minoritare este mai intensă, cu atît cultura lor este mai diferentiată în raport cu cea a majoritătii si în felul acesta prezenta lor în viata publică va fi ceva care vine de la sine, dincolo de actiunea prin care „majoritatea tolerează diferentele culturale… prin stabilirea unui regim de drepturi si libertăti civile si a unui corp judiciar independent pentru a garanta eficacitatea acestora” [25] . El nu poate face însă abstractie de faptul că pînă si în societătile democratice „acest regim de tolerare este supus unor presiuni din partea grupurilor majoritătii crestine care se tem să nu piardă controlul social. Membrii extremisti ai majoritătii doresc să controleze comportamentul tuturor în numele unei presupuse traditii comune, al valorilor familiei, al propriilor certitudini” [26] . În general, însă, reciprocitatea între indivizi nu este exclusă în acest model. Trebuie să cădem de acord aici cu Paul Ricoeur: statul trebuie privit din două perspective. Statul are o latură rezonabilă – care pune accentul pe independenta functiei publice, pe exercitarea functiilor unei birocratii integre, controlul parlamentar, independenta judecătorilor, educatia în spiritul libertătii prin intermediul dialogului [27] . Însă mai are si o altă latură, care pare a fi negativă deoarece se referă la “monopolul violentei legitime” pe care îl detine. Noi vorbim aici de interventia statului de drept, adică “un stat care instituie conditiile reale si garantiile egalitătii tuturor în fata legii” [28] . Aceasta este o garantie a interventiei statului în conditiile multiculturalitătii. O întrebare ce vine de la sine în discutia privind raportul majoritate/minoritate este dacă în contextul românesc statul national poate răspunde necesitătii de afirmare prin dialog a minoritătilor culturale în general si a celor religioase în particular. O bună premisă în acest sens este caracterul multicultural al României în întregul său. De aceea sîntem în total dezacord cu cartografierea geopolitică propusă de Huntigton în cazul României. Considerăm că trasarea unei linii de JSRI No.5 /Summer 2003 p. 55 falie care situează granita estică a civilizatiei occidentale pe curbura carpatică este o constructie teoretică pur imaginară. Ea trasează o granită artificială, care desparte teritoriul Transilvaniei de celelalte provincii românesti pe considerentul că această frontieră corespunde unei separatii între o zonă a României de influentă culturală catolică si una ortodoxă. În realitate, România, desi are importante minorităti religioase, rămîne o tară majoritar ortodoxă, chiar si în zonele pe care Huntington le asează de partea crestinismului occidental. Nu vrem nicidecum să eludăm specificitatea culturală a Transilvaniei. Ea este în primul rînd mai accentuat multiculturală decît alte zone ale României. Aici discutăm multiculturalitatea nu sub aspectul ei etnic, ci sub aspect cultural, iar sub acest aspect considerăm religia ca ocupînd un loc central. Transilvania este un caz aparte dacă o discutăm în perspectiva multietnică, De asemenea, dacă aducem în discutie probleme legate de identitătile locale sau identitatea regională. Însă, multiculturalitatea este o caracteristică a civilizatiei românesti în general. Am putea spune că mentalitatea ortodoxă românească, în special prin formele pe care le ia ca religie populară, predispune la impregnarea în imaginarul religios propriu a unei mari varietăti de forme culturale si religioase, care îi sînt învecinate si chiar străine. Este destul să amintim influentele pe care practicile comunitătilor ortodoxe locale le suferă din partea celorlalte confesiuni crestine, a celorlalte religii cu care convietuiesc si, de asemenea, dinspre practici magice, arhaice. În ortodoxie, parohia este structura centrală, vie, dinamică. Ea poartă o puternică amprentă locală pe tot teritoriul României. Acest lucru se poate observa îndeosebi în comunitătile rurale majoritar ortodoxe, dar si în cele urbane, care sînt mai standardizate din punct de vedere teologic. Teoretic, în virtutea principiului personalismului comunitar promovat de ortodoxie, comunitătile parohiale se integrează ca o persoană cu o identitate proprie în structuri mai largi, al căror orizont este – în cele din urmă – cel trasat de principiile dogmatice ale teologiei si cele ale imaginarului mistic al eclesiologiei ortodoxe. În felul acesta, elementul local si cel global se armonizează într-un orizont nedefinit (desi personalizat) al sacrului. Astfel, ruptura care trasează granite de natură religioasă între provinciile românesti mi se pare ceva ce tine mai degrabă de lumea imaginarului decît de lumea reală [29] . Trasarea unei granite rigide cum este cea propusă de Huntington atrage după sine si un model atitudinal si cultivarea unei profunde afinităti. Acest lucru ar trebui să ne facă să credem că în contextul international de după 11 septembrie 2001, conflictul civilizational dintre JSRI No.5 /Summer 2003 p. 56 occident si Islam ar trebui să contamineze si relatiile occidentului cu ortodoxia, despărtită de occident printr-o frontieră imaginară care o face solidară din punct de vedere civilizational cu Islamul. Dintr-un asemenea unghi am putea ajunge la concluzia că România, în raporturile sale cu occidentul, ar putea fi mai degrabă un teritoriu al intolerantei si “terorismului ca instrument de război”, decît unul al năzuintei democratice. Asa cum reiese din cîteva sumare referinte ale lui Robert van de Weyer la teoria lui Huntington, civilizatiile se ciocnesc din două motive: fie datorită unor divergente pe teme legate de stăpînirea unor teritorii, fie pe teme legate de mentalitate – mai exact, bazate pe prezumtia că una exercită o influentă nefastă asupra modului de viată propus de cealaltă [30] . Nici una dintre cele două stări conflictuale nu poate caracteriza relatiile României cu occidentul. În ceea ce priveste prima problemă, în fata unor nostalgii istorice legate de teritorii, România încearcă să promoveze solutii politice si culturale de aplanare a oricăror posibile divergente. În ceea ce priveste problemele de mentalitate, putem vorbi de existenta unor inadecvări cu spiritul occidental. Dar acestea se datorează mai ales factorilor economici si politici care au grevat spatiul românesc în perioada dictaturilor comuniste. Ele nu se datorează optiunii pentru ortodoxie a peste 18 806 428 milioane din cei 21 698 181 milioane de români. De altfel, Alina Mungiu-Pippidi care aduce o consistentă critică la adresa ortodoxiei românesti, relevă, totusi, că “nu există o corelatie semnificativă între etnicitate si religie pe de o parte, si orientarea democratică pe de altă parte” [31] . Analizele statistice dovedesc că nu există o corelatie directă între optiunea pentru o anumită religie si optiunea pentru democratie. Asa cum nu putem spune că există o corelatie strînsă între etnicitate si religie, pe de o parte si orientarea democratică, pe de altă parte, tot asa nu putem afirma că religia ar reprezenta un factor semnificativ pentru suportul democratic. Potrivit autoarei, nu există nimic care să justifice credinta noastră că cineva din Estul Europei este mai democrat dacă apartine unei confesiuni care este mai răspîndită în occident sau uneia care se află dincolo de linia de falie între civilizatii stabilită de Huntington. Alina Mungiu-Pippidi relevă faptul că dacă teoria civilizatională ar fi functională, atunci Slovenia, care este catolică, ar trebui să aibă o cultură politică mult mai democratică decît România si Bulgaria, care sînt ortodoxe. Însă, indicatorii culturii politice de tip democratic nu variază în mod spectaculos în cazul celor trei tări. Dacă există argumente privind viabilitatea teoriei weberiene privind relatia dintre protestantism si capitalism, aceasta este o consecintă a faptului JSRI No.5 /Summer 2003 p. 57 că în cazul propus de Weber este vorba de o corelatie ce are valente în plan economic si nu în plan politic. De o parte si de alta a liniei de demarcatie stabilită de Huntington propensiunea pentru democratie pare să fie prea putin modelată de optiunea confesională a indivizilor, ne spune Alina Mungiu-Pippidi. Cu toate acestea, Alina Mungiu-Pippidi consideră că există o multime de mijloace prin care biserica si atitudinea religioasă a cuiva pot influenta psihologia politică a unei persoane sau chiar cultura politică a unei societăti. Comentîndu-l pe Ronald Inglehart, Alina Mungiu-Pippidi constată că prin intermediul unor norme si deprinderi culturale, o religie sau confesiune care se identifică cu un stat o vreme mai îndelungată ajunge să creeze un fel de institutii informale, care joacă un rol important în viata indivizilor chiar si atunci cînd acestia nu mai practică religia respectivă, sau chiar dacă raportul între diverse confesiuni se schimbă. Asa se explică, de exemplu, optiunea pentru o subordonare a bisericii fată de stat. [32] De altfel, una dintre întrebările la care încearcă să răspundă Politica după comunism este: ce fel de cultură politică generează confesiunea ortodoxă? Răspunsul se situează în vecinătatea analistilor occidentali ce tind să critice absenta societătii civile si relatia de dependentă fată de stat, care în cazul României sînt socotite a fi o consecintă a unei îndelungate traditii a relatiei de subordonare a bisericii fată de stat. Este evident că atunci cînd noi sustinem o interventie a statului în dezvoltarea de politici speciale pentru minoritătile religioase nu avem în vedere o astfel de relatie de subordonare a institutiilor religioase fată de stat, ci de crearea unui cadru al convietuirii si al dialogului în marea diversitate a comunitătilor si indivizilor. Din criticile Alinei Mungiu-Pippidi si a altor autori, putem constata că există o lipsă de coerentă în ceea ce priveste actiunea statului ca si a bisericii majoritare legat de probleme cum ar fi: relatia majoritătii cu minoritătile religioase, instituirea unui cadru al cunoasterii si recunoasterii ca identităti egale, corelarea principiului proportionalitătii si subsidiaritătii cu conferirea de drepturi speciale pentru minoritătile religioase s. a. Dar acestea tin de gradul de democratizare a societătii în general si nu de o modelare confesională sau eclesială. Pentru a răspunde la întrebarea privind cultura politică generată de ortodoxie, Alina Mungiu-Pippidi analizează situatia contemporană a raporturilor dintre stat si biserică, pe de o parte, si relatia dintre atitudinile religioase si cele politice, pe de altă parte. Ea constată că autoritatea eclesiastică cultivă o atitudine ce se situează în continuarea compromisului bisericii fată de statul comunist. Autoarea argumentează, printre altele, cu faptul că Biserica Ortodoxă încearcă să reînvie o politică bisericească marcată JSRI No.5 /Summer 2003 p. 58 de “cele două deviatii istorice ale BOR”: pe de o parte, transformarea bisericii într-o anexă a puterii seculare si utilizarea influentei ei spirituale în scopuri politice, iar pe de altă parte nationalismul. În ce priveste prima problemă, este evident că situatia de compromis fată de puterea seculară este mai degrabă specifică perioadei comuniste în care biserica, la fel ca toate celelalte centre de putere alternativă au fost fie subordonate, fie desfiintate de către puterea dictatorială. Celelalte perioade din istoria bisericii par să pună mai degrabă în evidentă o conlucrare a bisericii cu statul. Relatia între biserică si stat, ca si problema libertătii religioase, suferă încă de ambiguitate. Astfel, Radu Preda arată că „Raportul dintre biserica majoritară si stat este unul de colaborare între doi parteneri sociali egali în atribute chiar dacă sînt complet diferiti prin calitatea ultimă, teologică” [33] . Această opinie pare să fie sustinută si de Viorel Dima, reprezentant al Bisericii Adventiste de ziua a saptea, care consideră că desi n-a fost adoptată o lege a cultelor sau a libertătii religioase, reglementările adoptate „se înscriu pe linia eforturilor statului român de a armoniza dreptul intern cu exigentele statului de drept, a societătii democratice si a legislatiei comunitare europene” [34] . O perceptie negativă a actualului context este adusă de Peter Istvan care afirmă că în termeni reali nu se poate vorbi de o colaborare a statului cu minoritătile religioase, că „nu există relatie între stat si Biserica Reformată”, că situatia actuală „se caracterizează doar prin tolerarea Bisericii Reformate” [35] . E cunoscut că problemele sînt în acest caz în special de natură patrimonială, dar pe acest fond autorul reclamă: „Ne dorim o tară care să ne trateze ca cetăteni egali, fără discriminări, si ne dorim autorităti care să exercite puterea pe baza unei etici laice, în care se oglindesc si valorile noastre si care să apere si valorile noastre crestine, umane” [36] . În privinta raportului statului cu bisericile este evident că ambiguitatea pe care o mentine neadoptarea unei legi clare a cultelor si a libertătii religioase dă nastere unor frustrări si unor pozitii divergente. La aceasta se adaugă trenarea unor probleme cu care minoritătile religioase se confruntă si un sistem rigid în ce priveste recunoasterea din partea statului. În privinta discrimnării, am să invoc aici o situatie regională care mi se pare sugestivă pentru România ca întreg. Potrivit datelor unei anchete sociologice, realizată între 25 iunie-5 iulie 2000, pe un esantion reprezentativ în judetele Covasna si Harghita, se pare că nici înainte de 1989, nici după 1990 românii si maghiari din secuime în majoritatea lor nu s-au simtit discriminati pe criterii religioase. Astfel, la întrebarea „Înainte de 1989 s-a întîmplat să aveti neplăceri din cauza vreunuia din motivele următoare?” în ceea ce priveste „convingerile religioase” răspund JSRI No.5 /Summer 2003 p. 59 „niciodată” 88,9% dintre români, 90,4% maghiari. La întrebarea „Dar după 1990?” răspund „niciodată” 94,1% români, 97,7% maghiari [37] . Este greu de precizat care dintre situatiile practicate azi în relatiile stat-biserică în societătile democratice ar putea fi cea mai potrivită si pentru România [38] . Cu atît mai mult cu cît nu există o doctrină a Bisericii Ortodoxe clar exprimată în ceea ce priveste relatia dintre biserică si stat în postcomunism. Această lipsă se naste în primul rînd din neputinta ortodoxiei postdecembriste de a face o analiză critică a tot ceea ce s-a întîmplat în viata eclesială în perioada comunistă. O meditatie în oglindă era necesară unei reconstructii a structurii atitudinale a bisericii în raport cu puterea seculară. În ce priveste nationalismul, este evident că influenta ideologiei nationale este destul de tîrzie în teologia românească. Dar este incontestabil că din punct de vedere cultural această doctrină are deja o coerentă complex desi cu dificultăti sustinută. Ea are si o întemeiere teologică pe care nu cred că putem să o infirmăm prin punerea în evidentă a rădăcinilor sale doctrinare. Însă, dincolo de legitimitatea culturală si teologică recunoscută Bisericii Ortodoxe ca biserică natională rămîne o problemă de viitor ca teologii să convingă asupra necesitătii consacrării caracterului national printr-un text cu caracter juridic, cum este Legea cultelor. Argumentele care se aduc sînt fie de ordin cultural, fie de ordin teologic, ori cele două planuri nu sînt contestabile decît printr-o perspectivă ideologică. Există autori care consideră că ortodoxia preformează o structură nedemocratică a mentalului românesc. O dovadă în acest sens este considerată asocierea între gradul de încredere în armată si biserică ca optiune statistică a populatiei. Însă, credem că încrederea în armată si Biserică nu trebuie văzută în perspectiva fundamentalistă a unei relationări a armatei si corpului eclesiastic într-o aspiratie utopică spre violenta sacră. Este evident că această dublă încredere tine de un context al crizei unei societăti aflată în tranzitie, proces în care cele două institutii sînt simboluri ale stabilitătii. Cele două institutii reprezintă, de asemenea, părti ale procesului de autoidentificare. Populatia se identifică cu armata deoarece sistemul serviciului militar obligatoriu îi face, într-un fel sau altul, participanti (afectiv, fizic sau imagistic) la această structură de securitate comunitară. Astfel, nu orientarea beligerantă, ci optiunea pacifistă creatoare de stabilitate îi face pe români să investească încredere în armată. La aceasta se adaugă viziunea traditională a românilor cu privire la apărarea granitelor ca semn al unităti statului. Nu excludem, desigur, si JSRI No.5 /Summer 2003 p. 60 posibilitatea asocierii acestor sentimente de încredere cu ideologia nationalistă. În ce priveste biserica, trebuie să avem în vedere că, potrivit doctrinei ortodoxe, Biserica nu este o structură institutională, ci comunitatea credinciosilor. Astfel, în fapt investirea de încredere în Biserică este una simbolică si trebuie înteleasă ca o autoinvestire, ca o autoîncredere, ca o afirmare de sine, pe care comunitatea o exprimă în limbajul simbolic al Bisericii. Dacă nu tinem cont de această dimensiune simbolică a identificării si valorizării, nu putem ajunge decît la o abordare superficială a mentalitătii românesti. Cred că putem cădea de acord cu concluziile Alinei Mungiu-Pippidi că exprimarea încrederii în armată si biserică este un indicator al traditionalismului societătii românesti, în general. Alina Mungiu-Pippidi consideră că opiniile majoritătii credinciosilor arată că acestia nu împărtăsesc ideile fundamentaliste [39] . Totusi, ea crede că putem califica drept fundamentalisti circa 12, 77%. Iată portretul pe care îl propune Alina Mungiu-Pippidi pentru această categorie: “nu sînt oamenii cei mai religiosi, cum ne-am astepta. Dimpotrivă: ei merg la biserică rar, si sînt în mare măsură de acord că a fost o idee bună comunismul. Locuiesc cu mai mare probabilitate în orase sub 30.000 de locuitori (cele mai recente – practic, comunele transformate de comunism în orase incomplete) si în Moldova, si sînt colectivisti. Sînt nationalisti de speta cea mai paranoică, adică se tem că există grupuri care ne destabilizează cu bună credintă. Cînd utilizăm acest grup ca variabilă dependentă într-un model de regresie, este asociat si cu preferinta pentru regim militar. Pe scurt, fundamentalistii nostri crestini sînt antidemocratii nostri de profesie: fie că e vorba de regimul comunist, fie de conducerea armatei, fie de conducerea bisericii, orice variantă li se pare mai bună decît democratia civilă actuală” [40] . Alina Mungiu-Pippidi ne oferă o distinctie foarte bună în ceea ce priveste portretizarea adeptilor mentalitătii fundamentaliste si a celei traditionale. Spre deosebire de fundamentalisti, traditionalistii ar reprezenta 9,05%. Acestia formează un grup de “oameni cu venituri medii, care merg des la biserică, cred că ar trebui ca la scoală să se predea mai serios crestinism si că mai mult spirit crestin în viata cotidiană ar fi bine venit. E vorba de tăranii din zonele mai bogate, care au încredere mai mare în personalitătile politice din zona de centru-dreapta” [41] . De altfel, sondajele de opinie sînt grăitoare asupra caracterului secular al societătii românesti dacă o judecăm sub aspectul practicării efective a comportamentului religios. E adevărat că încrederea în biserică este exprimată de un procent aproape constant din populatie: 83% în octombrie 1996; 85% în martie 1997; 85 % în iunie 1997; 86 % în septembrie 1997; 76% JSRI No.5 /Summer 2003 p. 61 decembrie 1997; 85% iunie 1998; 86% noiembrie 1998; 88% mai 1999; 83% noiembrie 1999; 85% mai 2000; 86% noiembrie 2000; 89% mai 2001; 88% noiembrie 2001; 88 % iunie 2002; 88% octombrie 2002; 88% mai 2003. Cu toate acestea, o situatie paradoxală este sesizată la nivelul relatiei dintre afirmarea încrederii în biserică si practica religioasă. Astfel, întrebati cît de des au mers în ultimul timp la biserică, la sondajul din mai 2003 răspund: 1% zilnic; 4% de mai multe ori pe săptămînă; 19% o dată pe săptămînă; 18% de două trei ori pe lună; 37% de Crăciun, de Pasti, si alte zile sfinte; 13% o dată pe an sau mai rar; 8% niciodată [42] . Se poate observa că cele mai multe răspunsuri sînt cele ale practicantilor de ocazie. Aceeasi situatie paradoxală este sesizată la nivelul relatiei dintre afirmarea religiozitătii si practica religioasă. Astfel, potrivit datelor oferite de World Values Survey, 67% dintre români consideră că Dumnezeu este important în viata lor, dar abia 31% dintre acestia participă la slujbă lunar sau mai des, si doar 0,5 % fac parte din organizatii religioase. Alina Mungiu-Pippidi invocă si un sondaj SAR-CURS care arată că doar 9,3% participă la slujbă zilnic sau săptămînal [43] . Interesante sînt si datele puse în evidentă de Etnobarometru în ceea ce priveste identificarea culturală. În procesul de autoidentificare dimensiunea religioasă prezentă prin ideea de „a fi botezat într-o biserică românească (maghiară)” este important pentru 30,1% români despre români; 23,55 maghiari despre maghiari. În procesul de heteroidentificare 23,8% români despre români; 20,6 maghiari despre români. În ceea ce priveste stereotipurile românilor, la întrebarea „care dintre trăsăturile enumerate descriu cel mai bine românii (maghiarii)?” răspunsurile sînt „religiosi” 6,7% români; 14,5% maghiari. În ce priveste stereotipuri ale maghiarilor din România răspunsurile sînt „religiosi” 3% români; 3,9% maghiari [44] . Sugestive sînt datele ce relevă modul în care identitătile relationale se constituie prin raportarea unor identităti regionale. Astfel, la chestionarul anchetei sociologice „Populatia judetelor Covasna si Harghita. Aspecte ale convietuirii interetnice”, la întrebarea cît de des mergeti la biserică răspund săptămînal, de mai multe ori 3,6% români, 3,6% maghiari; săptămînal, o dată 18,7% români, 23,1% maghiari; lunar de două, trei ori 12,2% români, 14,9% maghiari; lunar, o dată 17,1% români, 13,5% maghiari; anual, de două, trei ori 26,6% români, 24,6% maghiari; anual, o dată si mai rar 16,8% români, 14,9% maghiari; deloc 4,4% români, 4,2% maghiari; nu răspund 0,6% români, 1,1% maghiari [45] . Cu toate că avem un nivel scăzut al practicii religioase, nivelul de încredere ridicat si constant acordat de populatie bisericii este un imbold semnificativ în actiunea de reglementare juridică JSRI No.5 /Summer 2003 p. 62 a statutului BOR ca Biserică natională. Însă, din criticile mai multor autori ca si cele ale minoritătilor religioase în general, putem constata că există o lipsă de coerentă si de argumentare în planul sustinerii juridice a sintagmei “biserică natională”. De ce este atît de disputată sintagma „Biserică natională”? În primul rînd pentru că ea sugerează o neseparare a statului de biserică. Iar în al doilea rînd pentru că legiferarea unui asemenea statut al BOR este privită de minoritătile religioase ca o încălcare a prevederilor constitutionale, ceea ce atrage după sine o încălcare a principiului libertătii religioase. În proiectul pentru Legea privind regimul general al cultelor religioase se prevede în articolele 4-5 că “Formele de organizare a vietii religioase în România sînt cultele religioase. În România functionează, de asemenea, asociatii si fundatii cu caracter religios. În România, cultele religioase recunoscute sînt autonome fată de stat. Statul român recunoaste, respectă si garantează această autonomie”. Articolul 7 arată că “Cultele religioase sînt egale în fata legii si a autoritătilor publice”. Acest articol privind egalitatea are o importantă sporită în contextul disputei legată de cererea BOR de a fi desemnată ca Biserică natională. Pe de o parte, minoritătile religioase consideră că o asemenea prevedere ar aduce o discriminare între culte. Pe de altă parte, teologii ortodocsi, printre care si Ioan-Vasile Leb, sustin că ei nu permit nici o discriminare sau intolerantă, că nu pretind nici un privilegiu, ci doar specificitatea societătii românesti, traditiile si trecutul ei istoric obligă tara să acorde BOR statul de “Biserică natională” [46] . Totodată, Radu Preda consideră că recunoasterea statutului de Biserică natională pentru BOR ar însemna “punerea raportului dintre majoritate si minoritate pe bazele subsidiaritătii si proportionalitătii, pe echilibrul real de interese, în detrimentul falsei spirale a revendicărilor induse si întretinute propagandistic” [47] . La rîndul său, Irimie Marga consideră că în raportul dintre majoritate si minoritate ideea de egalitate si proportionalitate trebuie să îsi găsească deopotrivă locul cuvenit, evitînd toate elementele de exclusivism care le-ar putea însoti [48] . Polemicile privind sincronizarea sau separarea egalitătii si proportionalitătii ar putea să îsi găsească rezolvarea doar printr-o atentă specificare în Legea cultelor a altor două principii: laicitatea statului si autonomia bisericii. O asemenea clarificare ar răspunde în mare măsură si reprosurilor ce se aduc statului în cea ce priveste oscilarea între interventionism, asistentă punctuală si tergiversare în raporturile sale cu biserica. Atitudinea statului este ambiguă în lipsa unui principiu clar de separare a bisericii de stat care să stabilească termenii clari ai JSRI No.5 /Summer 2003 p. 63 autonomiei bisericii si sprijinul limitat pe care statul secular îl acordă bisericilor pe care le asează sub semnul egalitătii. Analizînd atitudinea ostilă fată de consfintirea juridică a BOR ca Biserică natională, Radu Preda consideră că prin aceasta minoritătile religioase împiedică libertatea de constructie propice a ortodoxiei, instaurînd un fel de dictatură a minoritătii asupra majoritătii. Teologul arată că atît timp cît confesiunile minoritare se identifică în functie de dimensiunea natională, etnică, este nefiresc ca ortodoxiei ca majoritate să îi fie refuzat apelul la propriul element national [49] . Două aspecte cred că e necesar să fie invocate aici. Mai întîi, nationalismul religios trebuie privit în contextul fenomenelor globale care arată că modernitatea adînceste treptat secularizarea societătii. Mai mult decît atît, ea determină o metamorfoză culturală în sînul comunitătilor în virtutea căreia religia este secondată si uneori chiar surclasată de ideologia natională. Sinteza pe care ortodoxia românească o propune ca unitate între religia ortodoxă si ideologia natională, cu toate elementele premoderne pe care le-am putea invoca, este un produs clar al modernitătii [50] . O dată cu sfîrsitul modernitătii, unitatea dintre ideologia natională si religie capătă formele unei ideologii pe care o putem percepe ca pe o religie secularizată. De altfel, statisticile arată că nu în toate cazurile elementului etnic i se acordă o importantă centrală de către minoritătile religioase. Mai mult, noile miscări religioase în general nu sînt preocupate de acesta. În al doilea rînd, în privinta dictaturii minoritare asupra majoritătii (care este evident o simplă figură de stil) teologul nu ne arată căror discriminări este supusă Biserica natională în cazul neconsemnării în acte juridice a acestui statut; în ce mod libertatea religioasă ne este îngrădită celor care apartinem grupului majoritar; ce consecinte ar putea avea asupra libertătii de constiintă si asupra afirmării nationale a românilor. Sînt provocări pe care sustinătorii necesitătii consacrării juridice a sintagmei „biserica natională” vor trebui să le ia în considerare. Cererea teologilor se sprijină si pe consfintirea în Constitutia modernă a României a caracterului de Biserică dominantă a BOR. Această recunoastere venea ca un răspuns la acest tip de identificare a comunitătii imaginate a românilor. La aceasta se adaugă si alte elemente ce nu trebuie neglijate, cum ar fi: caracterul traditionalist al societătii românesti, regimul monarhic si prezenta deosebit de influentă a clerului în viata publică. Datele istorice arată că mentalitatea colectivă a consemnat locul unic pe care ortodoxia l-a jucat ca Biserică natională, în primul rînd datorită faptului că singura elită cultivată era cea a clerului. Practica bisericească legată de cultivarea limbii, a sentimentelor JSRI No.5 /Summer 2003 p. 64 religioase si nationale are contributie decisivă în fixarea încă din secolul al XVIII-lea a locului privilegiat al ortodoxiei în mentalul popular [51] . Putem sesiza împreună cu Simona Nicoară faptul că natiunile europene crestine s-au identificat de la caz la caz fie cu ortodoxia, fie cu catolicismul, fie cu protestantismul. Prin transferul de putere imaginativă dinspre religie înspre politică, problema unitătii ca unitate de credintă politică se traduce prin ideea general admisă că natiunile au o vocatie religioasă. Nu întîmplător fiecare natiune invocă predestinarea si protectia divină, vocatia mesianică, sentimentul religios de apartenentă la comunitatea natională. Astfel, între religie si natiune se instaurează o unitate indisolubilă [52] . Simona Nicoară arată că în cazul românilor această relatie se materializează prin trecerea de la continuturile constiintei ortodoxe la cele propuse de constiinta natională. În acest proces, ortodoxia se dezvoltă mai putin ca un patrimoniu dogmatic si în mai mare măsură “ca instantă de “reproducere” a legăturii comunitare, o componentă majoră a identitătii etnice si culturale a românilor” [53] . Dincolo de această recunoastere istorică si culturală, Simona Nicoară sesizează implicatiile juridice pe care le are identificarea BOR cu natiunea si a ortodoxiei cu “Legea românească”. Invocînd analizele lui Daniel Barbu, autoarea relevă faptul că etnicizarea ortodoxiei are drept consecintă normalizarea existentei colective potrivit criteriilor proprii ale “legii românesti”. Consecintele ne apar ca fiind negative nu atît în planul ordinii juridice – care oricum era subordonată ordinii juridice laice – cît în cel al structurii simbolice a relatiilor cu comunitătile de altă confesiune sau religie. Din acest punct de vedere discutia ni se pare relevantă. Simona Nicoară evidentiază, de exemplu, atitudinea de exclusivism si intolerantă fată de celelalte confesiuni care aveau o altă coloratură etnică, dar si fată de Biserica Greco-Catolică, la rîndul ei o biserică a românilor ce a avut un rol important în dezvoltarea ideologiei nationale si chiar în constituirea natiunii române si a statului national. O parte a reprezentantilor minoritătilor religioase consideră că acordarea unui statut special BOR ar însemna o încălcare a principiului egalitătii cultelor. Silviu Rogobete sustine că alături de alte aspecte, pe care le consideră a fi anticonstitutionale, statutul special al BOR va adînci mediul si practicile discriminatorii la care sînt supuse celelalte grupuri religioase [54] . În acest sens este necesar să se găsească o solutie democratică prin care statul să nu îngrădească libertatea minoritătilor religioase traditionale si mai ales cea a noilor miscări religioase de a desfăsura o activitate care să corespundă atît cerintelor de manifestare a libertătii religioase a adeptilor lor cît si normelor statului de drept. JSRI No.5 /Summer 2003 p. 65 Organizatiile neguvernamentale ce se ocupă cu apărarea drepturilor omului adaugă si ele critici de aceeasi natură la adresa proiectului Legii cultelor. Astfel, APADOR – CH relevă faptul că proiectul de lege privind regimul general al cultelor religioase are în vedere nu numai cultele, ci si stabilirea cadrului general al manifestării libertătii de constiintă, de opinie si de credintă a persoanelor individuale sau apartinînd comunitătilor religioase. De aceea propune ca în titlul legi să se facă trimitere nu numai la culte, ci si la libertatea religioasă a indivizilor. În ceea ce priveste statutul special al BOR raportul APADOR – CH consideră că o lege organică cum este cea adusă în discutie nu trebuie să aibă ca obiectiv legiferarea statutului pe care l-au cîstigat de-a lungul vremii anumite comunităti, ci să se axeze pe libertatea religioasă în conexiune cu variate forme de organizare ale comunitătilor religioase. Raportul consideră că în formula în care este propus acum, „Proiectul are în vedere transformarea BOR într-o institutie avînd relatii speciale cu sistemul de autoritate al statului român, cu un cuvînt important de spus în chestiunile ce privesc viata religioasă si politică din România” [55] . Interventia neutră a statului de drept în reglementarea raporturilor dintre diversele grupuri religioase este vitală într-un asemenea context. Dacă specificul european presupune un fel de parteneriat între stat si biserică, asa cum relevă Stefan Ionită [56] , este deopotrivă esential să întelegem că “politica identitătilor a devenit trăsătura centrală a peisajului politic european în secolul XXI” într-un moment în care “Uniunea Europeană însăsi a devenit o sursă de identitate sau identităti” [57] . Dacă acceptăm că nu există o incompatibilitate între optiunea religioasă predominant ortodoxă si cultivarea unor relatii de stabilitate si dialog cu mentalitatea occidentală si cu modul de viată al democratiilor occidentale, atunci politica identitătilor trebuie să se poată desfăsura în sensul afirmării armonioase a acestora. Huntington are dreptate atunci cînd spune că “valorile, cultura, institutiile influentează pătrunzător modul în care statele îsi definesc interesele” [58] . Puternic modelată cultural, atitudinea României în ultimii ani este una de continuă afirmare a apartenentei la civilizatia europeană si a dorintei de integrare în structurile economice si politice ale unei Europe reconstruite. De altfel, desi de mare importantă pentru întelegerea lumii în care trăim, teoria civilizatiilor formulată de Huntington are cîteva puncte discutabile. Unul dintre cele mai importante puncte slabe este cel referitor la liniile de falie ce marchează cultural România. Afirmarea constiintei civilizationale a României ca stat unitar si în mod evident multicultural este prezentă în toate stereotipurile ce însotesc actiunile constante si mereu lărgite de integrare JSRI No.5 /Summer 2003 p. 66 în structurile euro-atlantice, ca si în recentele atitudini politice ce vor să evidentieze o pozitie pro-americană. Premisele multiculturale ale contextului românesc ne pot face să fim optimisti în ceea ce priveste performarea unor politici de cultivare a diversitătii, pluralismului si libertătii religioase. Practica relatiilor interumane si comunitare relevă că recunoasterea reciprocă nu poate fi instituită nici de o majoritate bisericească, nici de o institutie reprezentativă a diverselor comunităti religioase, nici de statul national îngrădit de ideologiile traditionale. Este necesară o interventie neutră. Doar un stat de drept capabil să propună politici multiculturale alternative poate să creeze un cadru al dialogului între grupurile majoritare si minoritătile religioase, ca si între minorităti. Atunci cînd invocăm multiculturalismul avem în vedere în primul rînd problema diversitătii culturale. Bhikhu Parekh vorbeste de trei forme ale diversitătii culturale: 1) diversitatea subculturală ce are în vedere faptul că membrii societătii participă la o cultură comună, dar în acelasi timp împărtăsesc o serie de credinte si practici particulare în anumite aspecte ale vietii; 2) diversitatea comunitară ce presupune existenta unor comunităti relativ organizate si constiente de sine ce promovează o serie de credinte si practici diferite; 3) diversitatea perspectivală în care, printre altele, Parekh include si comunitătile religioase. Ea presupune existenta unor membrii ai societătii care critică valorile si principiile culturii dominante si încearcă să o reconstruiască după alte valori [59] . La rîndul său, Adrian Marino identifică prin termenul de multiculturalism cel putin trei preocupări: cea de recunoastere a identitătii culturale a minoritătilor, cea de respingere a tendintelor asimilationiste si cea de contestare a oricărei încercări de afirmare a superioritătii identitătii nationale a majoritătii asupra identitătii culturale a minoritătii. Marino atrage atentia asupra faptului că dacă multiculturalismul devine un scop în sine, poate ajunge la izolationism, la intolerantă sau chiar la sovinism, adică ajunge să se identifice tocmai cu atitudinile pe care doreste să le înlăture din mentalul majoritar. De aceea, lui Marino i se pare mult mai potrivit ca în fata multiculturalitătii, care cel putin în Transilvania este o stare de fapt, să propună în context românesc promovarea interculturalitătii. Aceasta ar însemna cultivarea dialogului si a comunicării între diferite culturi, depăsirea oricărui izolationism printr-un proces de interdependentă, de influentă si îmbogătire reciprocă, de recunoastere a valorilor proprii fiecăruia si de respect real fată de diferente [60] . Fie ca pledăm pentru multiculturalism, fie că socotim că interculturalitatea este mai complexă si mai benefică sub raportul relationării ca si sub JSRI No.5 /Summer 2003 p. 67 cel al exigentelor normative, este evident că orizontul ideologic al cultivării diversitătii este menit să promoveze pluralitatea ca schimbare de paradigmă a raportului minoritate/majoritate. “Chestiunea centrală în orice context multicultural o constituie faptul că fiecare grup dispune de o constiintă de sine si îsi afirmă dreptul la putere, statut, si recunoastere ca o comunitate culturală” [61] , ne spune G. Schopflin. Sugestive în acest sens sînt si analizele lui Radu Neculau care arată că mentalitatea multiculturală se naste pe fondul unor încercări de transformare si influentare a reprezentărilor colective ale grupului majoritar în vederea creării unui mediu al tolerantei si al respectului pentru diferentă. În acest sens are loc o redefinire a spatiului traditional al politicului printr-o reconstructie a standardelor valorice care integrează diferenta culturală [62] . Depăsirea simplei constatări a multiculturalitătii ca stare de fapt este avută în vedere de Parekh atunci cînd consideră că este necesară o distinctie clară între multiculturalitate, care este faptul însusi al pluralitătii culturale si multiculturalism, care se referă la răspunsul normativ ce se dă acestui fapt al diversitătii [63] . Teoreticianul multiculturalismului arată că aflată în fata diversitătii o societate poate să aibă un comportament monoculturalist încercînd să asimileze diferitele tendinte si diversele culturi sau poate să se comporte multiculturalist acceptînd pluralitatea culturală. Evident că multiculturalismul porneste de la o serie de premise: 1) democratia este cel mai eficient sistem pentru rezolvarea conflictelor multiculturale; 2) toti competitorii trebuie să accepte că ceilalti actionează cu bună credintă; 3) acceptarea si respectarea normelor statului în care comunitătile trăiesc trebuie să fie premisa de bază a oricăror discutii privind diferentele culturale; 4) multiculturalismul reprezintă cea mai bună solutie pentru rezolvarea problemelor privind diferentele culturale [64] . Pentru ca un răspuns normativ la problema diversitătii să poată fi adoptat în contextul central si est-european, Schopflin consideră că trebuie să adaptăm la realitătile locale modelul standard al multiculturalismului, inspirat din realitatea americană. El este de acord cu faptul că printre diferitele culturi ce conlocuiesc în granitele aceluiasi stat, trebuie să se instituie raporturi de egalitate; că minoritătilor nu trebuie să li se impună normele culturii majoritare; si că aceste culturi trebuie să iasă din izolare si să-si împărtăsească realizările si valorile. Însă, Schopflin consideră că deopotrivă majoritatea si minoritatea “au nevoie de garantii pentru promovarea propriilor culturi, ca si pentru definirea modului de interactionare cu alte culturi” [65] . Din acest punct de vedere este vitală interventia statului de drept care să elaboreze JSRI No.5 /Summer 2003 p. 68 politici multiculturale. El trebuie să creeze cadrul necesar pentru ca diferite comunităti să îsi poată „produce si reproduce propriile lor granite si mecanisme de delimitare, propriile lor lumi mitice si simbolice, propriile lor matrici de reproducere culturală” [66] . Chiar dacă cresterea în importantă a fenomenelor transnationale sau alte procese legate de globalizare au tendinta de a eroda forta statului traditional de a reglementa societatea, nu trebuie să uităm faptul că una dintre premisele majore ale integrării europene este aceea că “acele colectivităti existente care se autodefinesc ca niste comunităti ale solidaritătii, respectului si valorilor morale vor continua procesul de reproducere culturală si nu îsi vor abandona identitatea” [67] . Notes: [1] Paul Ricoeur, Eseuri de hermeneutică, Ed. Humanitas, Bucuresti, 1995, p. 294. [2] Peter van der Veer, Religious Nationalism: Hindus and Muslims in India, University of California Press, Berkeley, 1994, p. X. Acesta e sensul în care “Natiunea modernă apare ca imaginea unui corp spiritual”, Simona Nicoară, Natiunea modernă. Mituri, simboluri, ideologii, Ed. Accent, Cluj-Napoca, 2002, p. 239. [3] Idem, p. 80. [4] Idem, p. 84. [5] Benedict Anderson, Comunităti imaginate. Reflectii asupra originii si răspîndirii nationalismului, Ed. Integral, Bucuresti, 2000, p. 10. [6] Idem, p. 11. [7] Idem, p. 11-12. [8] Idem, p. 16. [9] Idem, p. 22. [10] Ibidem [11] Anthony Giddens, The Nation-State and Violence. Volume Two of A Contemporary Critique of Historical Materialism, University of California Press, Berkeley, 1987, p. 17. [12] Idem, p. 18. [13] Peter van der Veer, Religious Nationalism: Hindus and Muslims in India, ed. cit., p. 13. [14] Peter van der Veer The Moral State: Religion, Nation and Empire in Victorian Britain and British India, in Peter van der Veer and Harmut Lehmann (eds.), Nation and Religion: Perspectives on Europe and Asia, Princeton University Press, Princeton, 1999, p. 18. [15] Idem, p. 39. [16] Idem, p. 19. [17] Idem, p. 17. [18] Idem, p. 20. [19] Idem, p. 39. [20] Idem, p. 39. [21] Peter van der Veer, Secrecy and Publicity in the South Asian Public Arena, in Dale Eickelman and Armando Salvatore (eds), Public Islam and the Common Good, Brill, Leiden, p. 62. [22] Mircea Miclea, Ecumenismul universitar, în Ioan –Vasile Leb, Radu Preda, Cultele si statul în România.Colocviul international desfăsurat la Cluj-Napoca în zilele de 10-11 mai 2002, Ed. Renasterea, Cluj-Napoca, 2003, p. 10. JSRI No.5 /Summer 2003 p. 69 [23] Peter van der Veer, Secrecy and Publicity in the South Asian Public Arena, ed. cit., p. 61. [24] Michael Walzer, Despre tolerare, Ed. Institutului European, Iasi, 2002, p.24. [25] Idem, p. 49. [26] Idem, p. 62. [27] Ricoeur, Eseuri de hermeneutică, ed. cit., p. 293. [28] Idem, p. 293. [29] Faptul că granitele trasate de Huntington sînt pur si simplu construite ne-o mărturiseste autorul însusi: “Europa se termină acolo unde crestinătatea occidentală se termină si încep Islamul si ortodoxia. Acesta este răspunsul pe care vest-europenii doresc să-l audă” ( Samuel P. Huntington, Ciocnirea civilizatiilor si refacerea ordinii mondiale, Ed. Antet, Bucuresti, p. 232). Închipuindu-si că există un asemenea orizont de asteptare, Huntington se străduie foarte mult ca să îl poată oferi în constructia sa ideologică. [30] Robert van de Weyer, Islamul si occidentul. O nouă ordine politică si religioasă după 11 septembrie, Ed. ALLFA, Bucuresti, 2001, p. 96. [31] Alina Mungiu-Pippidi, Politica după communism. Structură, cultură si psihologie politică, Ed. Humanitas, Bucuresti, 2002, p. 68. [32] Idem, p. 173. [33] Radu Preda, Biserica în Stat. O invitatie la dezbatere, Ed. Scripta, Bucuresti, 1999, p. 126. [34] Viorel Dima, Raportul între Biserici si Satul roman - o perspectivă adventistă, în Ioan –Vasile Leb, Radu Preda, Cultele si statul în România, ed. cit., p. 134. [35] Peter Istvan, Relatia dintre stat si Biserică – o perspectivă reformată, în Ioan –Vasile Leb, Radu Preda, Cultele si statul în România, ed. cit., p. 119. [36] Idem, p. 120. [37] Răspunsuri la chestionarul anchetei sociologice „Populatia judetelor Covasna si Harghita. Aspecte ale convietuirii interetnice”, 25 iunie-5iulie 200, în Lucian Nastasă, Levente Salat (ed.), Relatiile interetnice în România postcomunistă. Documentele conferintei “Modelul românesc de relatii interetnice. Ultimii zece ani, următorii zece ani”, Bucuresti, 7-8 iulie 2000, Centrul de Resurse pentru Diversitate Etnoculturală, Cluj-Napoca, 2000, p. 380. [38] Este greu să considerăm că societatea românească este una strict seculară avînd în vedere că nu putem vorbi de o reală separare a statului de biserică. Pentru a găsi un posibil model putem invoca meditatiile lui Jean Claude Perisset care, interogîndu-se asupra tipului de laicitate pe care îl va promova Uniunea Europeană, semnalează, pe de o parte, posibilitatea afirmării unei laicităti a excluderii, a unui laicism care ignoră faptul religios si specificitatea sa în societate, iar pe de altă parte, o laicitate a distinctiei, prin care statul recunoaste caracterul particular al faptului religios, îi acordă un loc distinct în ordinea juridică si îl situează într-un raport special al relatiilor sale cu componentele societătii. Jean Claude Perisset, Identitatea eclesială si constructia europeană, Ioan-Vasile Leb, Radu Preda, Cultele si statul în România, ed. cit., pp. 21-22. Cred că această laicitate a distinctiei corelată cu ordinea juridică laică a Uniunii Europene poate fi punctul de plecare pentru consacrarea unui raport echilibrat între statul secular si bisericile din România. [39] Alina Mungiu-Pippidi, Politica după communism. Structură, cultură si psihologie politică, ed. cit., p. 179. [40] Idem, p. 181. “Ortodocsii sînt în mod semnificativ mai fundamentalisti si traditionalisti decît celelalte confesiuni” subliniază Alina Mungiu-Pippidi. (Idem, p. 183). [41] Idem, p. 182. [42] Barometrul de opinie publică, realizat de The Gallup Organization România, Fundatia Pentru o Societate Deschisă, mai, 2003, pp. 53, 59. JSRI No.5 /Summer 2003 p. 70 [43] Alina Mungiu-Pippidi, Politica după communism. Structură, cultură si psihologie politică, ed. cit., p. 179. [44] Irina Culic, Istvan Horvath, Cristina Rat, Modelul romînesc al relatiilor interetnice reflectat în “Etnobarometru”si Marius Lazăr, Perceptii identitare si relatii interetnice în secuime. Elemente pentru o “deconstructie” si o “reconstructie”, în Lucian Nastasă, Levente Salat (ed.), Relatiile interetnice în România postcomunistă, ed. cit., pp. 259-261; p. 384. [45] Răspunsuri la chestionarul anchetei sociologice „Populatia judetelor Covasna si Harghita. Aspecte ale convietuirii interetnice”, ed. cit., p. 384. [46] Ioan-Vasile Leb, Biserica Ortodoxă Română într-o epocă istorică nouă, în Ioan-Vasile Leb, Radu Preda, Cultele si statul în România, ed. cit., p. 47. “Biserica Natională este Biserica unei natiuni care, prin continuitate istorică, reprezintă axa istorică a formării natiunii-stat. A spune Biserică natională este asadar echivalent cu a spune biserica majoritară a românilor, fapt ce nu presupune privilegii sau discriminarea altora”, afirmă Radu Preda în Biserica în Stat, ed. cit., p. 54. La rîndul său, Stefan Ionită consideră că „Rolul istoric al BOR nu îi conferă drepturi în plus fată de celelalte culte si nu constituie un factor discriminator pentru acestea”. Particularităti ale vietii religioase în România, în Ioan-Vasile Leb, Radu Preda, Cultele si statul în România, ed. cit., p. 141. [47] Radu Preda, Biserica în Stat, ed. cit., p. 53. La un mod nu foarte fericit de a argumenta în favoarea recunoasterii juridice pentru BOR a statului de “biserică natională” recurge Radu Preda atunci cînd afirmă că titlul de Biserică natională „înseamnă o recunoastere a rolului ei istoric si o compensatie morală pentru deceniile de suferintă în communism” O perspectivă ortodoxă asupra relatiei Biserică-stat. 9 teze în Ioan-Vasile Leb, Radu Preda, Cultele si statul în România, ed. cit., p. 71. Dacă tinem cont de cererile de compensatie morală probabil că acestea sînt multiple si justificate în diferite grade. Apelînd la argumente atît de vagi cum este cel al suferintei sub communism (greu cuantificabilă în lipsa unui real proces al comunismului în România), Radu Preda nu face decît să alimenteze interminabila discutie despre situarea delicată a BOR între martiriu-compromis-colaborationism. [48] Irimie Marga, Biserica majoritară si provocarea coabitării în societatea românească, în Ioan-Vasile Leb, Radu Preda, Cultele si statul în România, ed. cit., p. 59. [49] Radu Preda, Biserica în Stat, ed. cit., p. 56. [50] Atunci cînd corpul eclesial nu mai poate aprinde inimile doar cu mesajul traditiei religioase, suplineste această slăbire a fortei credintei cu elemente ale ideologiei nationale, asa cum se întîmplă în întreaga modernitate europeană. [51] Simona Nicoară, Natiunea modernă. Mituri, simboluri, ideologii, Ed. Accent, Cluj-Napoca, 2002, p. 241. [52] Idem, p. 239. [53] Idem, p. 32. [54] Silviu E. Rogobete, The Unfinished Odyssey of a New ‘Law for the General Regime of Religion’ in a South East European Country: the Romanian Case www.areopagus.ro/noutati.html [55] www.apador.org/rapoarte/anuale/1999ro.htm [56] Stefan Ionită, Particularităti ale vietii religioase în România – o perspectivă administrativă, în Ioan-Vasile Leb, Radu Preda, Cultele si statul în România, ed. cit., p. 141. [57] George Schopflin, Pe căi diferite spre multiculuralitate, în Lucian Nastasă, Levente Salat (ed.), Relatiile interetnice în România postcomunistă, ed. cit., p. 127. JSRI No.5 /Summer 2003 p. 71 [58] Samuel Huntington, Ciocnirea civilizatiilor si refacerea ordinii mondiale, ed. cit., p. 46. [59] Bhikhu Parekh, Religion and Public Life, în Church, State and Religious Minorities, ed. cit., p. 27. [60] Adrian Marino, Multiculturalitatea, lumini si umbre, Altera, nr. 13/200, pp. 166-172 [61] George Schopflin, Pe căi diferite spre multiculuralitate, în Lucian Nastasă si Levente Salat (ed.), Relatiile interetnice în România post-comunistă, ed. cit., p. 123. [62] Radu Neculau, Multiculturalism, anticommunism, nationalism, Altera, 13/2000, p. 50. [63] Bhikhu Parekh, Religion and Public Life, în Church, State and Religious Minorities, ed. cit., p. 27. [64] George Schopflin, Pe căi diferite spre multiculturalitate, în Lucian Nastasă si Levente Salat (ed.), Relatiile interetnice în România post-comunistă, ed. cit., p. 124. [65] Idem, p. 125. [66] Idem, p. 130. |
| previous |