Abstract:
The
temple is delimited from the house by privileging specifically a hierofanic
place of the sacred. The delimitation of the temple from the house
is not equivalent with the concrete aspect of it, so it indicatesan
existential – qualitative value of this delimitation. The temple as
a stable structure of the sacred transcends by indicating a non-localizable
determination: the interface between the non-appropriated territory
of nature and the settlement.
Propunem
încadrarea analizei fenomenologice asupra templului în
relatia spatialitate sacralitate abordînd un traseu bipolar
(sacru-profan) care încearca întelegerea acestora prin
intermediul unor termeni cheie: gest, de-limitare, loc. Doua principii
fundamentale contribuie la transformarea spatialitatii lucrului în
cîmp spatial: identificarea si orientarea. Vom prezenta doar
cîteva aspecte legate de acestea,
JSRI
No.4 /Spring 2003 p. 90
respectiv pe cele care contribuie la conturarea temei propuse. O analiza
fenomenologica1 a spatiului presupune vizarea acestuia ca si corelat
intentional. Problema spatialitatii la nivelul perceptiei sensibile
este corelativa constituirii spatialitatii lucrului care se da în
carne si oase la nivelul perceptiei.
În
ceea ce priveste identificarea, doua aspecte sunt esentiale: lucrul
dat în perceptie ca identic, ca si continuum al fetelor multiple
prin care se constituite ca si corelat intentional; identificarea
lucrului ca act originar care poate fi numit “reperare”.
Procesul identificarii lucrului releva de actul de de-limitare în
sens originar, act care tematizeaza “deja” problema spatialitatii.
Ce înseamna a de-limita? Am folosit acest termen pentru a releva
ambele aspecte implicate în procesul identificarii mentionate
anterior. A de-limita înseamna atît a repera obiectul
dat perceptiei, cît si a-l intui ca originar identic cu sine
survenind în cîmpul perceptiv distinct de celealte obiecte.
Mentionam ca în acest proces sunt co-implicate doua aspecte
ale orientarii: orientarea înspre lucru si orientarea eului
ca centru al tuturor orientarilor posibile. Constituirea spatiului
este dificil de elaborat la nivel perceptiv deoarece la acest nivel
spatiul nu e considerat nici numai ca atribut al obiectului (de exemplu
un anumit obiect are “si” calitatea de a fi spatial),
nici numai ca si cîmp spatial (loc în care obiectele pot
fi reperate).
Din
cele aratate reiese ca spatiul în sine nu poate fi considerat
un “simplu fenomen” –o transcendenta simpla. Spatiul
nu poate fi considerat corelat intentional la nivel perceptiv. Problema
spatiului este derogata analizei spatialitatii lucrurilor. fara a
se limita la acest nivel. În ceea ce priveste celalalt termen
propus, de sacralitate, putem afirma acelasi lucru: sacrul nu este
un “simplu” fenomen. Analiza fenomenologica poate investiga
sacralitatea anumitor “lucruri” (locuri, obiecte de cult,
rituri etc.) lasînd în deschis problema sacrului ca atare.
Am apelat la aceste considerente preliminare pentru a supune analizei
sintagma “spatiu sacru”. Mircea Eliade circumscrie conceptul
de spatiu sacru prin raportare la cel profan. Doua calitati fundamentale
apartin spatiului sacru: neomogenitatea ca ruptura în omogenitatea
spatiului, respectiv relevarea unei realitati absolute2 : “Totodata,
orice spatiu sacru implica o hierofanie, o irumpere a sacrului care
are drept efect desprinderea unui teritoriu din mediul cosmic înconjurator,
pentru a-l face sa difere calitativ”3 .
Spatiul sacru se distinge de cel profan gratie unei experiente originare
specifica omului religios. Diferenta semnalata de Mircea Eliade ridica
o problema importanta: cum se poate supune analizei spatiul sacru
avînd în vedere faptul ca survenirea acestuia implica
o mutatie în cadrul celui profan? Cum se defineste atunci spatiul
profan? Dincolo de aceasta dificultate metodologica, ceea ce consideram
a fi un punct esential menit sa deschida cercetari complexe din punct
de vedere fenomenologic asupra spatiului sacru este faptul ca cei
doi termini, sacru-profan se vadesc a
JSRI
No.4 /Spring 2003 p. 91
fi co-implicati. Într-un anume sens Mircea Eliade a relevat
aceasta co-implicare, afirmînd ca o existenta profana în
stare pura nu exista.4 Abolirea totala a comportamentului religios
este imposibila.
Urmînd
principiile unei analize fenomenologice menite sa tematizeze spatiul
sacru, trebuie mentionat urmatorul fapt: nu numai ca cei doi termeni
sunt co-implicati dar nu se poate decide preeminenta sau preexistenta
unuia asupra celuilalt. Pe de-o parte pentru ca nu exista date precise
care sa indice trecerea profan–sacru, sacru-profan (similara
trecerii natura –cultura), iar pe de alta parte pentru ca experienta
religioasa a spatiului este gîndita ca ruptura calitativa survenita
la nivelul experientei spatiale a omului profan. Sacrul si profanul
(considerate la nivelul experientei umane) sunt modalitati originare
de a locui spatiul si timpul; de a fi în ultima instanta locuitori
ai acestui pamînt. Exemple preluate din majoritatea manifestarilor
religioase ofera la analiza urmatorul aspect: sacralitatea cu care
este investit orice gest, orice loc, orice obiect marcheaza o ruptura
de nivel; gestul, obiectul, locul propun un Altceva absolut radical
diferit de orice regiune a lumii profane, care de cele mai multe ori
indica o functie cosmologica. Sacralitatea unui loc implica un mod
“anume de a consacra un spatiu, o dezvaluire a realului în
sensul ca lumea începe sa existe”.5 Lumea începe
sa existe pentru ca i se da o explicatie? Cum se poate concepe sacralitatea
unui loc avînd în vedere faptul ca mutatia esentiala nu
se petrece în cadrul lui ci releva de faptul însusi de
a-l consacra strain oricarui vocabular axiologic? Întrebarea
esentiala nu este cum se consacra un anumit loc, pentru ca ritualurile
si chiar gesturile care par cele mai “simple” în
elementaritatea lor nu sunt niste retete ale sacrului ci maniere care
tematizeaza deschiderea, dis-locarea pura - nu a omului, nu a experientelor
sale, ci pur si simplu dis-locarea fara atribut. Întrebarea
cea mai grava tine de însasi gravitatea implicata în acesta
deschidere ce ar putea fi exprimata astfel. Locul consacrat devine
“greu”, devine saturat astfel încît nu mai
este un simplu loc, devine gest care initiaza, (intentionalitate pura
în termeni fenomenologici). Astfel, întrebarea ce este
un spatiu sacru trebuie convertita devenind: ce este un loc-gest (gestul
ca intentionalitate pura, ca deschidere). Vom urmari aceasta întrebare
supunînd analizei un tip consacrat de spatiu sacru: templul.
Templul
- ocurente terminologice
Cuvîntul
“templu” îsi are originea de la verbul grecesc “temenos”
care înseamna a taia, a decupa. Sa fie oare vorba de o de-limitare
calitativa si fizica prin raportatre la spatiul ordinar si profan?
O alta ocurenta terminologica a templului tematizeaza relatia templu-munte
cosmic-casa. În terminologia mesopotamiana templele sunt denumite
“muntele casa”, “casa muntelui tuturor tarilor”,
“muntele Furtunilor”6 . Templul ca imagine a lumii contine
si un simbolism temporal.7
JSRI
No.4 /Spring 2003 p. 92
Definiri
preliminare
Templul ca mod de înspatiere a sacrului8 permite dezvoltarea
unor teme co-relative menite sa-i circumscrie sensul. Conform celor
mentionate anterior, concepte precum: de-limitare, casa-munte, timp,
deschid posibilitati de a initia drumul la capatul caruia se afla
templul ca gest anume de a înspatia sacrul.
O clarificare preliminara a termenului “gest” este necesara,
tinînd cont de bogatia sa de sens si de valoarea spciala acordata
acestuia pe parcursul lucrarii.
În subcapitolul “Denumirile gesturilor”, Jean Claude
Schmitt analizeaza cîteva aspecte terminologice ale acestui
cuvînt: “Cultura crestina a mostenit de la Antichitate
un vocabular abstract al gestului. În latina, principalul cuvînt
este gestus (-us), care desemneaza, fara a le distinge, o miscare
sau o atitudine a corpului, în sens larg, si miscarea singulara
a unui membru, în sens mai specific. Gestus este construit pe
radacina lui gero, gerere, care desemneaza a face si a purta, de unde
a se purta, a se comporta, a face gesturi. În planul etimologiei
nu exista rezolvare a continuitatii între ideea de gest (gestus)
si ideea de actiune, fapta si chiar de istorie (gestum, la plural
gesta). De la gestus deriva verbul gestire, a face un gest, a carui
cea mai frecventa acceptiune este limitata la gesturile care exprima
o emotie, în special un sentiment de bucurie: înca din
epoca romana, el este considerat ca sinonim pentru a “exulta”,
“a se bucura”, si îsi pastreaza acest sens în
latina medievala.”9 Un alt cuvînt important este motus
(-us) sinonim al lui gestus întîlnit în special
în expresia motus corporis. Echivalentul în greceste pentru,
motus si gestus este cuvîntul Kinesis. Autorul sintetizeaza
ocurentele cuvîntului supunînd cercetarii urmatorul aspect
“gestul uman se distinge cu greu fata de o conceptie mai vasta
a miscarii, care înglobeaza întreaga categorie a naturii
si face ca trupul sa depinda de fortele care guverneaza universul.”10
Conversia casa–templu
Supunem analizei acest tip de conversie pentru a releva un aspect
concret al de-limitarii în ceea ce priveste constituirea spatiului
sacru ocazionat de tipul arhitectural al templului. Consideram oportuna
evidentierea cuplului loc (a locui) - sacralitate (cea a templului),
luînd în considerare unele date furnizate de istoria arhitecturii.
Un exemplu menit sa evidentieze conversia casa-templu este cel al
templului grec, considerat a fi derivat din megaronul micenian. Megaronul
este un tip de constructie rectangulara socotit, în lumina cunostintelor
actuale, a fi de provenienta palestiniana-anatoliana, transmis civilizatiilor
cicladice. Cea mai veche asezare cu caracter proto-urban este atestata
la Yericho (Tell el’Sultan) ca prototip al megaronului, fiind
un „tip de locuinta alcatuita din doua încaperi succesive,
cu intrarea situata pe latura îngusta, precedata, cîteodata,
de un spatiu între ante”.11 În Grecia, acest tip
arhitectural este constituit din doua încaperi precedate de
un portic; încaperea finala este prevazuta cu o vatra, fiind
executate din lemn, piatra
JSRI
No.4 /Spring 2003 p. 93
sau argila.12 Un alt exemplu care evidentiaza conversia casa–templu
este atestat si în aria geografica Mesopotamia, Anatolia, Armenia,
Siria, Palestina, Iran. De exemplu, la Eridu (în Mesopotamia
de Sud) se constituie tipuri de arhitectura monumentala pe baza unor
planuri rectangulare.13 La egipteni, templul este considerat o locuinta
a zeului. Coliba de cult „per-o”, „casa mare”,
devenita locuinta zeului, se va transmite si monarhului.
Tinînd cont de acestea, conversia casa–templu poate fi
tematizata la nivelul tipologiilor arhitecturale. Nu ne propunem evidentierea
unui moment anume al acestei conversii, ci relevarea unui aspect important
al tipului arhitectural templu: el se constituie ca maniera spatiala
specifica de transformare ritualica a locuintei. M. Eliade considera
ca în toate culturile traditionale, locuinta comporta un aspect
sacru, reflectînd astfel lumea. Totodata, „arhitectura
sacra nu a facut decît sa reia si sa dezvolte simbolismul cosmologic
deja prezent în structura locuintelor primitive. La rîndul
ei, locuinta umana fusese precedata, cronologic, de „locul sfînt”
provizoriu, de spatiul consacrat si cosmicizat provizoriu (cf. australienii
achilpa). Altfel spus, toate simbolurile legate de temple, cetati,
case deriva, în ultima instanta, din experienta primara a spatiului
sacru”.14 Ceea ce vom supune analizei este sintagma „experienta
primara a spatiului sacru”. Experienta primara a spatiului sacru
nu releva de „relatia” loc-sacralitate? Ce însemna,
cu alte cuvinte, a locui? Nu cumva sensul originar al locuirii este
deja hierofanic, tocmai ca si maniera calitativ-existentiala de a
de-limita un loc? Se pot oare elabora analize fenomenologice care
sa tematizeze tocmai aceasta de-limitare în sens originar? Conform
analizelor husserliene15 , instituirea spatialitatii angreneaza cuplul
fenomenologic noeza-noema, „circumscris” la nivelul perceptiei
„de” lucrul în carne si oase care se da ca „spatial”.
Termenul spatial” nu este un atribut al locului sau al lucrului
perceput, ci o structura de sens care indica maniera de a fi în
lume a ego-ului ca ich-punkt, ca centru al orientarilor posibile.
Aceasta potentialitate are nu numai un sens geometric, ea fiind regasita
inclusiv la nivelul motricitatii corpului propriu ca si corp viu.
Motricitatea este considerata ca fiind o structura esentiala a constituirii
spatialitatii. Nu cumva instituirea locului sacru releva de o manifestare
specifica a acestei potentialitati corporale? Ceea ce dorim sa supunem
analizei este un nivel pre-obiectiv al instituirii locului, a carui
urma este tocmai calitatea de corp viu. Calitatea de corp viu nu se
limiteaza la posibilitatea corpului de a se misca în spatiu
ci releva de gestul pur de a de-limita. Corpul viu co-participa implicînd
lumea. El se regaseste în lume ca „situat”. Aceasta
situare ramîne în deschisul tuturor potentialitatilor;
de exemplu, situarea fizica, geografica, geometrica, teoretica, existentiala,
sacra. Nici una din aceste deschideri nu poate fi tratata doar ca
simplu strat constitutiv delimitat în loc si timp, ca moment
anume pe o axa explicativ-cronologica, deoarece nu se poate identifica
o anume structura specifica (similara, de pilda, relatiei cauza-efect)
care sa fie esentiala acestuia. Nu exista un algoritm unic sau o reteta
care sa instituie locul sacru. Ca orice tema de studiu relevata
JSRI
No.4 /Spring 2003 p. 94
de discursul fenomenologic, ea este o structura de sens. Ceea ce dorim
sa evidentiem sunt aspectele multiple ale acestei structuri. De-limitarea
reprezinta aspectul primordial al acesteia. Dupa cum s-a observat
în cazul templului, aceasta este relevata în doua moduri:
la nivel etimologic (temenos-delimitare), la nivelul tipologiei arhitecturale
prin de-limitare fata de tipul arhitectural casa. Sensul acestei delimitari
nu este strict cronologico-istoric, templul nu ramîne casa nu
numai ca maniera spatiala delimitata de acesta, ci si din punct de
vedere calitativ. El este o casa a zeului, nu a omului. Astfel de–limitarea
indica si o ruptura de nivel, o transformare nu la nivelul obiectului
ca atare (templul îsi pastreaza structura spatiala, ramînînd
tot un fel de casa) ci la nivelul semnificatiei acestuia. Dar, în
acelasi timp, maniera spatiala prin care templul se instituie nu este
straina de aceasta ruptura de nivel. „ Asa cum era de cele mai
multe ori în antichitate, templul era alcatuit dintr-o suita
sau sir de odai. Gradul de sfintenie crestea pe masura ce se progresa
de la exterior spre interior sau de la fatada spre partea dinapoi
a cladirii”16 . Totodata, în cazul templului ierusalemit17
, accesul la Sfînta Sfintelor (partea cea mai sfînta a
sanctuarului si ulterior a templului) era interzis, cu exceptia18
Marelui Preot, care nu intra acolo decît o data pe an (de Yom
Kipur).
Concluzii
În încheierea acestui excurs asupra conversiei casa-templu,
cîteva concluzii par sa releve specificitatea demersului nostru:
1. templul se de-limiteaza de casa la nivel spatial, privilegiind
în mod specific un loc hierofanic al sacrului;
2. de-limitarea de casa nu se limiteaza la aspectul concret al acesteia,
fiind indicata astfel o valoare existential-calitativa a acestei delimitari;
3. Templul ca postura stabila de explicitare a sacrului transcende,
tematizînd o ocurenta ne-localizabila: interfata dintre teritoriul
neapropriat al naturii si asezarea umana. „Templul este un loc
intoxicat de sacru, un loc al excesului de sacru, în care redundanta
prezentei acestuia, a referintei la prezenta sau natura sa constituie
principiul organizarii spatial-volumetrice si al celei decorative”19
. Dar tocmai aceasta „intoxicare” mentionata de Ioan Augustin
are un dublu rol: pe de-o parte, de a privilegia un anumit loc al
sacrului, iar pe de alta parte, de a face imposibila localizarea stricta
a acestuia. Templul este adapostul gestului pur de a celebra sacrul:
în ultima instanta nu templul devine loc al sacrului, ci sacrul
poate alege aceasta maniera de a se manifesta, el este o maniera ordonata
si ordonabila local de a tematiza ne-localizabilul. Grija cu care
sunt elaborate încaperile indica calitatea de gest a templului:
un gest pur, a carui tinta este sacrul - care, indiferent de maniera
mai mult sau mai putin personalizata prin care este evocat (zeii
JSRI
No.4 /Spring 2003 p. 95
de exemplu), este ne-localizabil. Acest aspect face posibila si reiterarea
unor alte straturi constitutive. În acest sens, Mircea Eliade
considera ca, în marile civilizatii orientale, Templul cunoaste
o noua valorizare: nu numai o imago mundi, ci si reproducerea terestra
a unui model transcendent. Planul arhitectural al templului fiind
opera zeilor, aduce cu sine o noua valorizare religioasa, de „loc
sfînt prin excelenta”, sfintenia templului fiind la adapost
de orice „coruptie” terestra.
Templul cercetat din perspectiva fenomenologica se expliciteaza ca
structura de sens care analizeaza în mod specific relatia sacralitate–spatialitate,
angrenînd în jurul conceptului de de-limitare termeni
precum cel de loc, locuire, gest. Nu consideram ca fiind determinata
în mod exhaustiv fiinta templului, cercetari ulterioare, de
factura similara sau diferita, putînd revela si alte aspecte
esentiale care sa contribuie la circumscrierea sa.
Note:
1 Vezi, de pilda, Martin Heidegger, Originea operei de arta, Ed. Humanitas,
Bucuresti, 1995; Maurice-Merleau Ponty, Ochiul si spiritul, Ed. Casa
Cartii de Stiinta, Cluj, 1999.
2 “Pentru omul religios, spatiul nu este omogen; el prezinta
rupturi, falii: exista portiuni de spatiu calitativ diferite de celelalte.
(…) Ba mai mult, pentru omul religios, aceasta lipsa de omogenitate
spatiala se traduce prin experienta unei opozitii între spatiul
sacru, singurul care ar fi real, care exista cu adevarat, si tot restul,
întinderea informa care îl înconjoara” - M.
Eliade, Sacrul si profanul, Ed. Humanitas, Bucuresti, 1992, p. 21.
3 M. Eliade, Sacrul si profanul, Ed. Humanitas, Bucuresti, 1992, p.
26.
4 “Ceea ce intereseaza cercetarea noastra este experienta spatiului,
asa cum este ea traita de omul nereligios, de un om care refuza sacralitatea
Lumii, care îsi asuma doar o existenta profana, purificata de
orice supozitie religioasa. Sa adaugam ca o asemenea existenta profana
nu se întîlneste niciodata în stare pura”
- M. Eliade, Sacrul si profanul, Ed. Humanitas, Bucuresti, 1992, p.
23.
5 “Daca ar trebui sa rezumam rezultatul descrierilor precedente,
am spune ca experienta spatiului sacru face posibila “fundarea
lumii”: dezvaluie realul. Lumea începe sa existe.”
- M. Eliade, Sacrul si profanul, Ed. Humanitas, Bucuresti, 1992, p.
61.
6 Mircea Eliade, Tratat de istorie a religiilor, Ed. Humanitas, Bucuresti,
p. 344. Vezi si Cosmologie si alchimie babiloniana, Ed. Moldova, Iasi,
1991.
7“ Herman Usener are meritul de a fi explicat, primul, înrudirea
etimologica dintre templum si tempus, interpretînd cei doi termeni
prin notiunea de “interferenta” (Schneidung, Kreuzung).
Cercetari ulterioare au confirmat o data în plus aceasta descoperire:
“Templum desemneaza aspectul spatial, tempus, aspectul temporal
al miscarii orizontului în spatiu si în timp” -
Werner Muler, apud M. Eliade, Sacrul si profanul, Ed. Bucuresti, Humanitas,
1992, p. 70.
8 Sintagma “înspatiere a sacrului” vizeaza: 1. conceptul
de hierofanie (manifestare a sacrului) în relatie cu locul-spatiu;
2. conlucrarea celor doi termeni spatiu (loc vizat), spatiere (a face
loc prin distantare; se are în vedere sructura verbala care
tematizeaza o miscare); 3. demersul fenomenologic al constituirii
conform caruia locurile denumite sacre nu sunt concepute ca localizari
stricte ale sacrului.
9 Jean Claude Schmitt, Ratiunea gesturilor în Occidentul medieval,
Ed. Meridiane, Bucuresti, 1998, p. 46.
JSRI
No.4 /Spring 2003 p. 96
10 Jean Claude Schmitt, Ratiunea gesturilor în Occidentul medieval,
Ed. Meridiane, Bucuresti, 1998, p. 47.
11 Gh. Curinschi Vorona, Istoria arhitecturii, vol. I, p. 17. Vezi
si Theodor Lipps, Estetica, Ed. Meridiane, Bucuresti, 1987.
12 “Compuse din doua încaperi precedate de un portic între
ante, cea finala fiind încalzita cu o vatra, constructiile de
tip megaron sunt executate în Grecia cu un schelet de lemn si
umplutura de argila cruda sau piatra” - Gh. Curinschi Vorona,
Istoria arhitecturii, vol. 1.
13 “Templele care iau locul unor locuinte de tip tholos, edificate
din caramida uscata la soare, sunt dispuse pe axe paralele, cel mai
vechi avînd o forma de plan patrata, cel de-al doilea mai recent,
fiind compus din doua spatii rectangulare legate: o nava si un altar”
- Gh. Curinschi Vorona, Istoria arhitecturii, vol. 1, p. 75.
14 M. Eliade, Sacrul si profanul, Ed. Humanitas, Bucuresti, 1992,
p. 56.
15 Vezi de pilda Edmund Husserl, Meditatii Cartesiene, Ed. Humanitas,
Bucuresti, 1994; Chose et Espace. Lecons de 1907, P.U.F, Paris, 1989;
L’origine de la geometrie, P.U.F, Paris, 1990.
16 Dictionar enciclopedic de iudaism, Ed. Hasefer, Bucuresti, 2000,
p. 719.
17 Templul construit în timpul domniei lui Solomon (960 î.e.n.),
distrus de babilonieni sub Nabucodonosor în 586 î.e.n.
18 “Sfînta Sfintelor n-avea nici o fereastra si cînd
erau necesare reparatii pentru a o mentine în stare de utilizare,
un muncitor era coborît de pe acoperis cu ajutorul unei funii,
deoarece numai Marele Preot avea dreptul sa-i calce dusumeaua”,
Dictionar enciclopedic de iudaism, Ed. Hasefer, Bucuresti, 2000, p.
719.
19 Augustin Ioan, Spatiul sacru, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 2001. Vezi
si volumul Khora, Ed. Paideia, Bucuresti, 1999.
JSRI
No.4 /Spring 2003 p. 97
JSRI
No. 4/Spring 2003