Codruta Cuceu
Toleranta. Pentru un umanism eretic
Traducere din limba franceza de Svetlana Cârsteanu [Bucuresti], Editura Trei, 2001, 214 p
previous |
Masura în care lucrarea colectiva, coordonata de Claude Sahel, intitulata îndraznet Toleranta. Pentru un umanism eretic, pastreaza un echilibru constant între avantajele implicate de o asemenea scriitura pluriperspectivala asupra unui concept si riscurile pe care le asuma orice volum de acest fel, cum este cel aflat în discutie, a constituit, la nivel formal, cel putin, una dintre mizele pe care editorul pare ca îsi întemeiaza demersul. Ceea ce îsi propune o asemenea lucrare este sa ofere o abordare cat mai extinsa si mai complexa a unui concept, iar, în contextul unei modernitati ce încurajeaza diversitatea si diferenta, acest lucru nu poate fi realizat decat prin concentrarea si prin analizarea hiperspecializata si detaliata a ambiguitatilor si neclaritatilor pe care un concept precum este cel de toleranta le presupune. Pluralitatea perspectivelor si multidisciplinaritatea, într-o asemenea perspectiva, depaseste mofturile unei mode scriitoricesti si devine, daca nu neaparat un imperativ, macar un deziderat sau un avantaj. Lucrarea în discutie, aparuta în Franta, în 1996, tradusa în româneste cu o întarziere de 5 ani (!) de catre Svetlana Cârstean, pare sa elimine riscul lipsei unui fir rosu care sa calauzeasca prin arhitectura labirintica constituita din texte disparate, din atitudini intelectuale subiective, si reuseste, dimpotriva, sa demonstreze, prin argumente ce apartin unei palete disciplinare largi, ceea ce întalnim adesea valorizat, în mod eronat, exclusiv pozitiv, si ceea ce este considerat si "propovaduit" drept virtute _ toleranta, demonstrandu-i-se lipsa de valoare, insingnifianta. In prefata lucrarii, Sahel evidentiaza radacina indo-europeana tol. tel. tla a cuvîntului toleranta, din care deriva tollere si tolerare. "Tollere înseamna a ridica, a lua, uneori, a distruge, tolerare înseamna a purta, a suporta, uneori a lupta. Iata cum ideea de razboi si ideea de efort subîntind notiunea de toleranta " Claude Sahel surprinde în lucrarea pe care o coordoneaza largirea campului notiunii de toleranta si o plaseaza între limitele "transparentizate" în contemporaneitate ale unui "umanism eretic", marca monopolizata de cei care resping credintele religioase, pledand totodata pentru îmbunatatirea starii umanitatii. Discursul despre toleranta se caracterizeaza asadar printr-o distantare, cel putin aparenta, voita, de domeniul închis (întrucat JSRI No. 1/Spring 2002 p.144 el
"ofera personalitate, dar si ghetoizeaza") al religiosului în
care pare sa se fi dezvoltat conceptul discutat. Ceea ce par sa-si propuna
autorii este sa surprinda miscarea multiplelor semnificatii ale conceptului
de toleranta, transformarea, devenirea lui în contextul obsesiilor
moderne identificabile în diferenta, sciziune si conflict. Definitorie pentru modernitate si pentru teoretizarile modernitatii sunt problematizarile ce tin de deschidere, ospitalitate, de cel strain, de cel diferit, de identitate. In ce masura celalalt poate fi acceptat si asimilat fara o pierdere a identitatii si a "factorului specific", în ce masura relatiile de putere îsi pastreaza forma atunci cand este vorba de un sistem (religios, cultural, etnic) tolerant încearca sa explice Humberto Giannini în articolul sau A primi ceea ce-ti este strain. Filosoful descopera cele doua sensuri ale asimilarii "active" a unui corp strain de catre un sistem. In primul rand, pentru ca o identitate toleranta sa poata asimila/tolera ceva diferit este necesara o reorganizare interioara, iar, mai apoi, toleranta înseamna o asimilare activa întrucat îl transforma pe cel asimilat, pe cel diferit în ceva asemanator cu identitatea asimilatoare. Exista deci o anumita reciprocitate desprinsa dintr-o proximitate a deschiderii, a tolerantei celor doua sisteme, exista deci un dialog, o atitudine rationala, morala, fiindca se constituie ca o "permanenta reglare de conturi", comunicativa a celor doua sisteme. Pe de alta parte, distanta fata de celalalt, care înseamna o anumita "strategie de protectie" împotriva alteritatii, implicand un echilibru între "absorbtie" sau "vointa de dominatie" si "respingerea radicala", ar fi dezirabila în însusi procesul socializarii indivizilor si în acela mai complex al construirii JSRI No. 1/Spring 2002 p.145
identitatilor culturale colective. Chiar daca, în realitatea istorica, conceptul cultural de toleranta a constituit izvorul ideii de libertate, toleranta "consta în a suporta, a nu interzice, a admite, ca pe un rau mai mic, în timp ce libertatea ar fi recunoastere pozitiva a celuilalt, a dreptului acestuia la diferenta". Asumarea diferentei, acceptarea pluralismului pare a fi, dupa Baubérot, adevarata libertate, pe cata vreme arealul tolerantei cuprinde, dimpotriva, raportarea identicului la un "cvasi-celalalt" ["un amestec între acelasi (nativul) si celalalt (strainul)", asemanator si diferit]. O încarnare, o materializare, o înspatiere a conceptului de toleranta, deci locul de manifestare prin excelenta a tolerantei pare a fi orasul cosmopolit, cetatea sau portul cu raspantiile si cu "contaminarile" sale. Jean Borreil, în Verbul absent, primul articol al ultimului capitol al lucrarii, intitulat Drepturi de cetate, descrie toleranta ca un raport între confortul unei imagini pe care o identitate o are despre sine însasi si socul în fata strainului, în fata stranietatii sale. Recunoasterea celuilalt, recunoasterea vizibilitatii sale, raportarea la acel cvasi-altul ca la un individ similar constituie ceea ce desparte toleranta cu dublul ei sens, cel de a suporta si cel de a combate, de libertate. Orasul sau cetatea plaseaza umanitatea într-un joc dinamic de diferente si asemanari, accentuand conflicte, respingeri sau ignorari reciproce ale diferitelor grupuri. Problema ce deplaseaza prin negociere si reevaluare permanenta campul de semnificatii dinspre domeniul socialului, cu compatibilitatile si incompatibilitatile sale intrinseci, spre o determinare a unei functii teoretice sau epistemologice, toleranta devine un concept ce trebuie sa acorde atentie pluralitatilor, "manifestand reticenta fata de orice reductionism". Dupa Scrisoare despre toleranta a lui John Locke, un tip de scriitura mai adecvat timpurilor noastre, Toleranta. Pentru un umanism eretic, departe de a oferi un istoric al conceptului discutat, nu esueaza într-un comun al elogierii lui, ci descifreaza mai degraba valentele bizare, confuze, predominant negative ale acestei pseudo-valori "de care ne-am entuziasmat în mod gresit" atata vreme. JSRI No. 1/Spring 2002 p.146 JSRI No. 1/Spring 2002
|
previous |