Sandu Frunza
Key
Words: Hermeneutics, theology, Philon, Ioan Chirila, Old Testament, New Testament, Law |
Assoc. Prof., Ph.D., |
Ioan Chirila
Fragmentarium exegetic filonian
II.
Nomothetica. Repere exegetice la Decalog
Fragmentarium exegetic filonian II.
Nomothetica.
Ed. Limes, Cluj-Napoca, 2003
previous |
Am fost mereu rezervat īn ceea ce priveste īncercarile teologice de a citi printr-o grila exclusiv crestina opera unor filosofi sau gīnditori apartinīnd unor curente sau traditii religioase dintre cele mai diferite. Astfel de rezerve sīnt īn chip major diminuate atunci cīnd acest tip de valorizare teologica este facut pe fondul unei īntelegeri profunde si prin utilizarea tacita a unui instrumentar intercultural circumscris unei traditii comune. O astfel de interpretare e facilitata de aceasta data si de stereotipurile cultivate de exegetii evrei ai lui Filon, care considera ca cea mai mare parte a mostenirii filoniene lasate evreilor nu a fost valorificata secole de-a rīndul, ea servind īn schimb la modelarea unei parti semnificative a tipului de ideatie teologica crestina. Asa cum se īntīmpla si īn cazul primului volum de exegeze filoniene, parintele Ioan Chirila devine cu usurinta convingator īn analizele de profunzime propuse īn micul tratat de nomologie pe care īl schiteaza acest al doilea volum de exegeze filoniene. Cartea de fata īncearca, de fapt, sa scoata Decalogul din sfera unei simple interpretari juridice si sa īnfatiseze prefigurarea legii si Legea prin permanenta raportare la maniera de interpretare filoniana, patristica si moderna. Hermeneutica initiatica la care recurge distinsul teolog are drept referential īnaltimea sperantei care īl īnvaluie īn calitatea sa de slujitor al Legii. Astfel, nu e deloc īntīmplator faptul ca putem citi īn paginile acestui volum fraze precum: Mergīnd spre o zare care ne cheama cu stralucirea ei vom trai o vreme nadejdea ca vom ajunge cīndva si acolo, ca ne vom satura setea din ambrozia īngerilor care tin hlamida cea albastra a cerului, ca ne vom aprinde din strafulgerarea lor care arde si ne mistuie. Exista o poarta care privilegiaza acest acces: puterea de a vedea fiecare apropiere prin cuvīnt de semenul nostru ca pe o īncercare a noastra de a ne regasi īntrīnsul chipul si īn urma acestei gasiri sa īnceapa hora chipului īn īmbratisarea Lui (pp.6-7). Ioan Chirila este convins ca o astfel de cautare de sine īnsusi īn Dumnezeu a īntreprins si Filon Iudeul. Este unul dintre motivele pentru care se apropie de Filon ca de unul care are intuitia perfecta a faptului ca punctul maxim al īntīlnirii omului cu Dumnezeu īnainte de Hristos este dialogul-rugaciune (p. 12). JSRI No.7 Spring 2004 p. 210 Moise este situat de Filon īn acest dialog si īn felul acesta obiectivitatea poruncilor pe care le aduce īn numele divinitatii reverbereaza din unicitatea celui ce se constituie drept sursa a rostirii. Īmbinīnd cu deosebit talent frazele poetico-liturgice cu īnvatatura plina de subtilitate si cu discursul academic, Ioan Chirila reuseste o expunere exegetica de īnalta tinuta si de intensa vibratie sufleteasca. Īn felul acesta, parintele carturar este el īnsusi un fel de personaj filonian. Avīnd deopotriva apetenta pentru discursul filosofic, cel teologic si pentru cel cultural, Ioan Chirila porneste pe urmele lui Filon, despre care ne spune ca Din aceasta familie spirituala face parte si Filon din Alexandria, formatia lui spirituala īnscriindu-se pe linia lui Socrate, Platon si a altor īntelepti, numai ca el depaseste acest tip de interpretare deoarece se plaseaza īn sīnul dinamicii revelatiei si a īntelegerii acesteia īn spiritul iudaic (p. 18). Cu toate riscurile ce pot surveni de aici, ne permitem sa afirmam ca īntr-o asemenea dinamica īsi īnscrie Ioan Chirila scrierile sale, doar ca perspectiva sa este cea a unui spirit iudaic care este integrat de spiritul totalizator crestin. Īn felul acesta cred ca putem īntelege mai bine gīndirea autorului si modalitatile prin care lectureaza īn perspectiva crestina interpretarile la Decalog si opera lui Filon īn general. Cu toate acestea, teologul nu risca nici un moment sa stearga diferentele īntre traditii. Este destul sa sesizam ca cel putin īntr-un punct esential perspectiva dialogului Ioan Chirila traseaza clar distinctiile. Una dintre acestea releva diferenta fundamentala dintre modul īn care Iudaismul si Crestinismul īnteleg structura revelationala Lege-Cuvīnt. Pentru evrei cuvīntul cel mai important nu este cel care vesteste, ci cel care īndruma, sub forma legii legea este īn mod absolut cuvīnt al lui Dumnezeu adresat evreilor, ceea ce are drept consecinta faptul ca Vechiul Testament nu cunoaste un concept general sau global al revelatiei(pp. 57-58). Pentru crestini, cuvīntul legii este īnglobat īn Noul Testament si dezvoltat īn teologia crestina care porneste īn principal de la premisa ca este revelatie ceea ce Dumnezeu a revelat. Īn aparenta, drumul propus este deja unul batatorit. Īnsa, pentru a īntelege semnificatia legii si a legii celei noi īn perspectiva pe care o deschid sfintii parinti, Ioan Chirila propune o noua directie de interpretare a Legii: Dorim sa propunem o lecturare care sa plece strict din planul dialogal. Poruncile sīnt exprimate la singular, deci Dumnezeu vorbeste cu fiecare dintre noi. Dar mai propunem o schimbare a sensului de lecturare. Vrem sa sugeram citirea Legii īncepīnd cu porunca a zecea si apoi, progresiv īn descrestere valoric numerica, sa ajungem la prima. Aceasta din dorinta de a realiza si a constientiza drumul restaurarii proprii(p. 68). Lecturīnd cartea, putem observa cu usurinta ca exegeza propusa de Ioan Chirila este una interesata. Ea cauta sa serveasca disciplinei academice pe care teologul clujean o preda. Totodata, este o maniera de interpretare pusa īn slujba īndemnului de cautare a drumului ce a dus la desavīrsirea legii. Lectura interesata a lui Ioan Chirila e facuta īnsa deschis, si este īntreprinsa spre a fi oferita īndeosebi tipului uman pe care parintele īl cuprinde sub metafora hotului de suflete. Hotul de JSRI No.7 Spring 2004 p. 211 suflete, ne spune Ioan Chirila, este cel care s-a pierdut pe sine īn mrejele individualizante ale celui care seamana exagerata parere de sine, adica pizmasul cel rau, care furīnd s-a furat pe sine īnsusi de la tot ceea ce este īn veci Dumnezeu(p. 131). Dincolo de poetizarile care fac lectura mai apetisanta, volumul propus de Ioan Chirila este o lucrare academica ce reprezinta o apropiere crestina adecvata fata de opera lui Filon Iudeul. Fara īndoiala, este o repunere īn discutie a gīndirii acestuia menita sa dea tonul unor noi studii teologice, care sa stea sub semnul interculturalitatii. JSRI No.7 Spring 2004 p. 212 JSRI No. 7/Spring 2004 |
previous |