Christian Schuster

Key Words: philosophy, Constantin Radulescu-Motru,
politics, nationalism, Romanian culture, politicianism

PhD. candidate, Department of European Studies,
Babes-Bolyai University, Cluj, Romania
E-mail: schuster@hiphi.ubbcluj.ro

Constantin Radulescu-Motru

Scrieri Politice
Political Writings

Editura Nemira, Bucuresti, 1998

previous

Volumul ofera cititorilor o selectie de texte ale lui Constantin Radulescu-Motru publicate īntre anii 1904 si 1942: Cultura romāna si politicianismul (1904), Nationalismul (1909), Sufletul neamului nostru (1910), Īn zilele noastre de anarhie (1910), Psihologia ciocoismului (1911), Psihologia industriasului (1911), Din psihologia revolutionarului (1919), Conceptia conservatoare si progresul (1924), Taranismul, un suflet si o politica (1924), Demagogia scolara (1927), Ideologia statului romān (1934), Romānismul (1939), Etnicul romānesc (1942). Astfel, el cuprinde practic cele mai importante contributii ale autorului, din toate sferele sale de activitate stiintifica (filosofie, politologie, sociologie, psihologie) si parcurgīnd īntreaga perioada de creatie. Volumul se remarca, pe līnga realizarea incontestabila a republicarii īn sine a textelor lui C. Radulescu-Motru īntr-un volum atīt de cuprinzator, si printr-un studiu amplu dedicat īntregii creatii a autorului (Un totalitarism pe potriva sufletului romānesc, de Cristian Preda). Studiul vine īn sprijinul cititorului care, parcurgīnd doar textele lui Radulescu-Motru, se afla īn pericolul unei lecturi influentate de receptarea ideologizata a acestor lucrari pe parcursul schimbarilor cultural-politice dramatice din ultimii 150 de ani din Romānia. Selectia de texte din prezentul volum surprinde īntr-un mod exceptional chiar aceste schimbari, vazute prin prisma unui autor care nu s-a rezumat la o simpla observare si consemnare a evenimentelor epocii sale, ci a īncercat sa ofere explicatii si solutii la problemele timpului.

Īn prezentarea de fata m-am oprit asupra unui singur text, Cultura romāna si politicianismul, primul din aceasta selectie, dintr-un considerent care tine atīt de aspecte cronologice, cīt si de continut: textul, fiind editat īnaintea celorlalte, prezinta īn forma mai mult sau mai putin incipienta toate aspectele pe care C. Radulescu-Motru le dezvolta pe parcursul īntregii sale activitati. Īn plus, el sustine foarte bine ideea pe care doresc sa o redau īn continuare, si anume cea a actualitatii scrierilor politice ale lui C. Radulescu-Motru.

„Reformele savīrsite īn Romānia de catre politicieni sunt, unele, spre folosul aparent al generatiunilor de astazi, si toate spre paguba reala a generatiunilor de mīine.”[1]

Cu aceste cuvinte īsi īncepea Constantin Radulescu-Motru lucrarea Cultura romāna si politicianismul, publicata pentru prima oara acum o suta de ani, īn 1904. Un īntreg secol ne desparte de aceasta data, un secol care a produs mult mai multe evenimente – multe dintre ele dezastruoase – decīt putea sa prevada atunci marele filosof si psiholog romān. Īntreaga sa viata pare ca sta sub semnul trecerii secolelor: nascut īn anul 1868, cu o suta de ani īnaintea miscarilor studentesti care au zguduit Europa (printre altele si prin atitudinea lor

JSRI • No.7 Spring 2004 p. 217

politica explicit anticonservatoare) si decedat īn 1957, la o suta de ani dupa preluarea puterii īn Prusia de catre Willhelm (regent care, sub influenta sotiei sale, renunta la conceptiile puternic conservatoare īn favoarea liberalismului), Radulescu-Motru si-a dedicat activitatea politica reabilitarii conceptiei conservatorismului din Romānia acelor vremuri. Conceptia sa filosofica īsi are radacinile īn filosofia lui Kant, dar contactele permanente cu viata spirituala, filosofica, psihologica, sociologica si artistica deopotriva, din Germania si Franta timpurilor sale i-au facilitat autorului elaborarea unor idei proprii, cu aplicabilitate la realitatile romānesti.

Profesor la Universitatea din Bucuresti si membru al Academiei Romāne (din 4 iunie 1923), vicepresedinte (31 mai 1935-3 iunie 1938; 31 mai 1941-2 iunie 1944) si presedinte (3 iunie 1938-31 mai 1941) al prestigioasei institutii, repus īn drepturile sale de membru titular (la 3 iulie 1990) dupa ce calitatea de membru īi fusese retrasa de catre conducerea comunista, Constantin Radulescu-Motru este, cum bine remarca Cristian Preda, coordonatorul reeditarii textelor sale īn volumul Scrieri politice din 1998, „un autor neīndreptatit”[2]. Printre autorii de lucrari filosofice ai perioadei sale de activitate, si īi numim aici pe Nae Ionescu, Conta, Blaga, mai tīrziu Mircea Eliade, Noica, Cioran, Vulcanescu si multi altii, Radulescu-Motru nu s-a bucurat de aceeasi apreciere, nici īn epoca si nici mai tīrziu. Nu pot sa-i dau dreptate aici lui Gabriel Stanescu, care īn 2001 scria īn Cotidianul ca „daca ar fi scris īntr-o limba de circulatie universala, un Lucian Blaga, un Noica, un Petre Tutea sau un Mircea Vulcanescu, opera lor s-ar fi bucurat de recunoastere europeana.”[3] Nu limba i-a īmpiedicat pe acesti oameni de cultura sa intre īn „circuitul european”, ci mai degraba un lucru pe care Radulescu-Motru īl sesiza, tragīnd īn acest sens un semnal de alarma, īn lucrarea din 1904 Cultura romāna si politicianismul: este vorba īn primul rīnd, spune autorul, de urmarile nefaste ale mimetismului social si cultural din a doua jumatate a secolului al XIX-lea. Atīt de mult s-au lasat coplesiti tinerii care au studiat prin tarile „culte” ale Europei de diferentele fata de conditiile din propria lor patrie, īncīt, īntorsi acasa, nu au fost īn stare sa creeze – lipsiti fiind de mediul favorabil din Apus – valori care sa se impuna cu adevarat. Critica sa se īndreapta totusi catre trecut, pastrīnd īnca, printre ironiile fine si atacurile severe la adresa sustinatorilor īndīrjiti ai idealului pasoptist, o urma de speranta pentru viitor: „Secolul al XX-lea gaseste mimetismul nostru social īntr-o vadita descrestere. Pe de o parte, cauza care-l provocase, acel ce va zice Europa, pierduse mult din misterul de altadata: Europa, cīnd i-a fost dat sa vorbeasca, a vorbit ca orice negustor capitalist, fara īnconjur si fara farmec; pe de alta parte, si elita noastra sociala nu mai era aceea care a fost īn trecut.”[4]

Ideea principala care se desprinde din lucrarea lui Radulescu-Motru este exprimata chiar de catre acesta prin cuvintele lui Nicolae Iorga: „O noua epoca de cultura trebuie sa īnceapa pentru noi. Trebuie, sau altfel vom muri!”[5] Importanta acordata culturii, ca si conditie indispensabila pentru evolutia sociala a unui stat, īsi face simtita prezenta īn fiecare capitol al lucrarii, īnsotita fiind pe tot parcursul de critica īndreptata īmpotriva

JSRI • No.7 Spring 2004 p. 218

elitei politice. „Cultura este o conditiune indispensabila pentru dezvoltarea popoarelor iesite din starea de barbarie.” – Aceasta fiind starea īn care Radulescu-Motru considera ca se aflase pīna nu demult (e vorba, bineīnteles, de timpul īn care traia...) cultura romāna – „Īn cultura se oglindeste finalitatea constiintei sociale; prin ea, faptele dobīndesc un īnteles mai īnalt, devin istorice.”[6] Dar ce īl deranja atīt de mult, la modul concret, pe Radulescu-Motru la cultura prezentului sau, īncīt sa o disece prin toate mijloacele care īi stateau la dispozitie: prin mijloacele psihologiei, ale filosofiei, ale sociologiei si politologiei, si nu īn ultimul rīnd prin talentul sau de literat? Raspunsul ni-l da chiar el, īn mod repetat: politicianismul.

Radulescu-Motru defineste conceptul de „politicianism” drept „un gen de activitate politica – sau, mai bine zis, o practicare mestesugita a drepturilor politice – prin care cītiva dintre cetatenii unui Stat, tind si uneori reusesc sa transforme institutiunile si serviciile publice, din mijloace pentru realizarea binelui public, cum ele ar trebui sa fie, īn mijloace pentru realizarea intereselor personale.”[7] Doua sunt originile pe care le poate avea politicianismul, īn acceptiunea lui C. Radulescu-Motru: odata, printr-o degenerare a adevaratei politici, sau dintr-o nepotrivire īntre mecanismul vietii politice si fondul sufletesc al poporului chemat sa-l practice. Primul lucru implica preexistenta unei practici politice functionale, pe cīnd cea de-a doua se aplica vietii politice ale unor state tinere, aceasta din urma fiind si situatia la care se refera autorul cīnd vorbeste despre politicianismul din Romānia timpurilor sale. Si tot acest lucru este cel care īi confera textului citat o actualitate cu care putine lucrari se pot lauda, dupa trecerea unui īntreg secol de la publicare.

La fel ca multe alte „-isme”, politicianismul, ca si notiune teoretica, tine de domeniul ideologic. Pentru Radulescu-Motru īnsa, el are o conotatie practica cīt se poate de reala, practicantii fiind cei pe care īi ataca, uneori cu dispret, alteori cu aversiune: politicienii din Romānia. Aceasta critica dura la adresa clasei politice de dinaintea primului Razboi Mondial vine sa certifice convingerea pe care o avea autorul īn legatura cu rolul decisiv pe care personalitatile individuale, si īn special elitele culturale ori politice, īl joaca īn viata unui stat. Ca un real sustinator al individualismului, Radulescu-Motru stie ca „individul, luat īn sine, ar fi o aratare fara de īnteles, daca īn viata sociala nu i-ar fi dat lui sa se asocieze si sa contribuie  la existenta bunurilor sufletesti, la cultura poporului din care face parte”.[8] Aceasta este adevarata natura a individului, care nu poate trai īn afara societatii – este, putem spune acum de la distanta pe care ne-o ofera secolul trecut īntre timp si prin evolutia stiintei de pīna īn zilele noastre, un īnceput de gīndire de genul teoriei generale a sistemelor. Actualitatea lui Radulescu-Motru trece de dimensiunea ideologico-istorica īn cea a stiintelor sociale. Cum spuneam īnsa si la īnceputul lucrarii, el a fost un autor neīndreptatit, fiind remarcat mai ales pentru realizarile sale din domeniul psihologiei si mult prea putin pentru conceptiile sale politologice sau sociologice, care, īntrecīnd capacitatea de comprehensiune a

JSRI • No.7 Spring 2004 p. 219

contemporaneitatii sale, au fost trecute cu vederea īn epoca si privite ca īnvechite la momentul redescoperirii sale.

Un alt aspect care vine sa confirme aceasta afirmatie īl gasim tot īn Cultura romāna si politicianismul, unde Radulescu-Motru face (deja la īnceputul secolului al XX-lea) o diferentiere pe care multi sociologi nu au reusit sa o faca decīt foarte tīrziu, si anume cea dintre conceptele de „cultura” si de „civilizatie”: „negresit, e mai usor a dobīndi o civilizatiune, decīt o cultura. Si multe popoare, cu toate ca rasa lor este apta de cultura, totusi, din cauza conditiunilor istorice, sunt condamnate la spoiala civilizatiunii. Caci civilizatiunea se īmprumuta prin imitatiune si se raspīndeste cu o iuteala uimitoare, cum se si pierde de altminteri tot asa de repede.”[9] Aceasta „spoiala de civilizatiune” pe care o observa Radulescu-Motru la clasa politica de dupa 1848 se manifesta prin „īmprumutarea” sistemelor de legi, de organizare institutionala, ba chiar a modei, din tarile Europei occidentale īn detrimentul culturii indigene, condamnata la o moarte lenta prin absorbtia tot mai numeroaselor elemente culturale straine. Astfel, el īl citeaza amplu pe I. C. Bratianu, pe care īl acuza ca „avusese bunavointa sa-i ofere [pa romāni], īnca de la 1853, Frantei. «Constituirea Statului romān, zicea el [I. C. Bratianu] īntr-un memoriu, ar fi cea mai frumoasa cucerire ce a facut vreodata Franta afara de teritoriul sau. Armata Statului romān ar fi armata Frantei īn orient, porturile sale de le Marea Neagra si de pe Dunare ar fi īntrepozitele comertului francez, si din cauza abundentii lemnelor noastre de constructiune, aceste porturi ar fi tot deodata magazinele de constructiune (chantiers) ale marinei franceze; produsele brute a acestor avute tari ar alimenta cu avantagiu fabricile Frantei, care ar gasi īn schimb un mare debit īn aceleasi tari. Īn fine, Franta va avea toate avantagiile unei colonii, fara a avea cheltuielile ce aceasta ocazioneaza. Compararea nu este exagerata. Īn lipsa de o metropola, am adoptat de mult Franta de a doua noastra patrie; ea a devenit sorgintea vie din care tragem viata noastra morala si intelectuala»[10].” Cu privire la aceasta atitudine a politicienilor romāni, īn general a gīnditorilor de la 1848, Radulescu-Motru are de spus doar atīt, evident cu ironie: „Dati-le cetatenilor romāni libertatea si drepturile politice, si cu aceasta i-ati fericit pentru totdeauna! Pretentiunile lor la o cultura autonoma si originala sunt minime de tot. Daca drepturile politice sunt asigurate, daca politicianul īsi are idealul sau realizat, sufleteste Romānii s-ar vinde oricui.”[11] Chiar si īn zilele noastre, discutia privind departajarea conceptelor de cultura si de civilizatie este departe de a se fi īncheiat.[12] „Deosebirea īntre cultura si civilizatiune ne face sa īntelegem (...) faptul ca Statele cele puternice ale Europei sunt neobosite īn ceea ce priveste raspīndirea civilizatiunii, si indiferente īn ceea ce priveste cultura. (...) Opera civilizatoare primeaza pretutindeni.”[13] Efectele sociale ale politicii de colonizare si ale economiei capitaliste sunt criticate de Radulescu-Motru, fara ca acest lucru sa faca din el un adept al ideologiei marxiste (din contra, se exprima foarte vehement īmpotriva socialistilor) sau nationaliste. El analizeaza doar, critic, „schimbarile de decor venite dupa 1848”, schimbari care au adus, pe de

JSRI • No.7 Spring 2004 p. 220

o parte, beneficiile unei civilizatii apusene superioare, periclitīnd īnsa, pe de alta parte, evolutia naturala a unei culturi romāne unitare, dar totdeauna īn cunostinta de cauza ca aceste schimbari erau, pentru multi dintre contemporanii sai, „o īndrumare spre ideal, daca nu chiar idealul”.[14]

Prin urmare, aceasta este marea problema care se pune īn Cultura romāna si politicianismul, marea īntrebare la care C. Radulescu-Motru īncearca sa raspunda: „oare aceste schimbari de decor, īncepute la 1848 si continuate īn tot cursul jumatatii a doua a secolului trecut, patruns-au ele īn firea poporului romān, pentru a constitui cu aceasta o unitate sufleteasca, din care sa izvorasca motivele unei activitati viitoare? Asimilat-a oare poporul nostru īn firea sa obiceiurile, institutiunile, cultura Apusului, pe care īn aparenta le imitam atīt de docil? Desteptat-au formele civilizatiunii apusene, īn mijlocul carora noi ne īnvīrtim, si fondul sufletesc care le sustine aiurea? Sau, sub aceste forme de īmprumut, traieste mai departe fondul nostru propriu mostenit din veacuri?”[15]

Analizīnd īn maniera neokantiana diverse aspecte ce tin de cultura sociala, politica, religioasa a poporului romān si folosind metoda comparatismului prin prezentarea aspectelor echivalente din Apusul Europei, C. Radulescu-Motru ajunge la concluzia oarecum paradoxala ca īn Romānia totul – justitia, institutiile publice, pīna si lumea artistica – functioneaza doar prin intermediul unui individ abstract, „omnipotentul  c i n e v a”.[16] Paradoxul acestei concluzii izvoraste din convingerile individualismului si, uneori, elitismului, pe care autorul le sustine cu consecventa īn mai toate lucrarile sale, ajungīnd pīna la a fi exclus din Academie din pricina acestor convingeri.[17] Acest „cineva” este motorul politicianismului, iar cei care apeleaza la el sunt cei care-l īntretin. „Prin ce mijloace au izbutit politicienii nostri sa robeasca īntr-un timp atīt de scurt sufletului poporului romān? Prin ce farmec au stiut ei sa momeasca atītea capete, care s-au alipit lor si ne-au adus astfel īn starea de pseudo-cultura īn care ne gasim astazi?”, se īntreaba Radulescu-Motru. Si tot el ne lumineaza: „Raspunsul la asemenea īntrebari mi se pare a fi numai unul; acela care, īn teza generala, s-a adeverit a fi o lege urmata īn dezvoltarea tuturor popoarelor care s-au aflat īn conditiunile īn care ne-am aflat si noi. Adevarul anume: ca orice popor (...) se robeste cu usurinta unui gen nou de viata, de cīte ori īn acest gen nou de viata se exalta viciile sau relele sale deprinderi din trecut. Virtutile sau deprinderile bune sunt ca zidurile de aparare ale individualitatii unui popor; ele sunt greu de darīmat si īn toate cazurile greu de reconstruit; viciile sau deprinderile rele īnsa sunt totdeauna ca niste porti, deschise oricarei inovatiuni venite din afara. (...) Noul mod de viata pe care tu-l aduci este un simplu decor, care vine sa poleiasca sau sa rafineze o veche slabiciune. Asa se explica si izbīnda politicianismului nostru.”[18]

„A īmprumuta tiparul extern al vietii Statelor constitutionale, fara a īmprumuta si sufletul acestor state; a avea pe hīrtie alegeri libere pentru parlament si īn fapt a fura urnele chiar prin mijlocirea jandarmilor care trebuiau sa le pazeasca; a īnfiinta mii de slujbasi si

JSRI • No.7 Spring 2004 p. 221

apoi a constata ca exactitatea acestora la serviciu este dependenta de culesul viilor si de lasarea secului; a vota legile cele mai liberale din lume īn care sunt īnscrise toate drepturile pentru cetateni, si īn fapt sa se tolereze absoluta iresponsabilitate a puterii executive, acestea toate nu constituie un progres, ci o falsificare a progresului.”[19]

Politicianismul din Romānia nu este, dupa cum am vazut prin intermediul lui Radulescu-Motru, o aparitie a epocii postcomuniste. Se poate chiar spune ca avem o lunga si bogata traditie īn ceea ce priveste aceasta forma devianta de manifestare a actului politic, pe care Radulescu-Motru o denumeste fara inhibitie o boala a societatii. Īn rolul sau de parazit („parazitii nu pot sa prospere decīt īn corpurile intrate īn descompunere”[20]) īl īntīlnim pe politician pretutindeni: īn Romānia si īn celelalte state balcanice, īn America de Sud sau noile state africane, īn Extremul Orient sau īn fostele republici sovietice – „El este o aparitie necesara īn politica lumii īntregi.”[21] Descrierile pe care Constantin Radulescu-Motru le face multora dintre aceste regiuni par sa arate ca din acest punct de vedere nimic nu s-a schimbat īn acest secol ce a trecut. Rolul „civilizator” al marilor puteri economice a ramas acelasi, la fel ca si mecanismul politicianismului īn tinerele democratii. Unde ramāne progresul acestui ultim secol, unde sunt salturile culturale si de civilizatie pe care omenirea considera ca le-a efectuat īn acest timp? Radulescu-Motru īsi īncheie discursul din Cultura romāna si politicianismul pe un ton optimist, dupa ce pe sute de pagini a īnsirat sute de motive ce īndeamna la pesimism, dīnd prin aceasta un sfat care transcede barierele timpului: „Sa avem īncredere.”

Note:

[1] Citatul se regaseste aici: Constantin Radulescu-Motru: Cultura romāna si politicianismul, īn volumul Scrieri politice, Ed. Nemira, Bucuresti 1998, pag. 177.

[2] Cristian Preda: Un totalitarism pe potriva sufletului romānesc, studiu introductiv īn: C. Radulescu-Motru: Scrieri politice, Ed. Nemira, Bucuresti 1998.

[3] Gabriel Stanescu: Nae Ionescu fata-n fata cu reactiunea, īn Cotidianul, martie 2001.

[4] Constantin Radulescu-Motru: Cultura romāna si politicianismul, īn volumul Scrieri politice, Ed. Nemira, Bucuresti 1998, pag. 83.

[5] Semanatorul, No. 20 (1903), citat dupa Scrieri politice, pag. 84.

[6] Constantin Radulescu-Motru: Cultura romāna si politicianismul, īn volumul Scrieri politice, Ed. Nemira, Bucuresti 1998, pag. 72.

[7] Ibidem, pag. 65.

[8] Ibidem, pag. 73.

[9] H.S.Chamberlain: Die Grundlagen des neunzehnten Jahrhunderts, pag. 809, citat dupa Scrieri politice, pag. 111.

[10] I. C. Bratianu: Memoriu asupra Romānilor dat Īmparatului Napoleon III (publicat īn Romanulu, 6 Decembrie 1861), citat dupa Scrieri politice, pag. 81-82.

[11] Constantin Radulescu-Motru: Cultura romāna si politicianismul, īn volumul Scrieri politice, Ed. Nemira, Bucuresti 1998, pag. 81.

[12] Bunaoara, culture din engleza corespunde īn oarecare masura conceptului de Zivilisation din germana, si invers, civilisation este mai degraba apropiat de Kultur. Nici limba franceza, nici alta limba nu ofera o echivalare perfecta a

JSRI • No.7 Spring 2004 p. 222

conceptelor. Īncercarea de a face totusi o distinctie clara īntre cele doua notiuni este, pentru momentul respectiv, un act de mare importanta stiintifica pentru stiintele sociale. Ce pacat totusi ca receptia acestui fapt s-a lasat atīt de mult asteptata. Asemenea dificultati apar mai ales īn momentul īncercarii de a traduce scrieri stiintifice importante, erorile de traducere ducīnd deseori la īntelegerea diferita a autorilor īn limbile diferitelor popoare. Exemplul pe care-l consider foarte elocvent īn acest sens este traducerea cartii lui Samuel P. Huntington Clash of Civilisations īn diferite limbi.

[13] Constantin Radulescu-Motru, departe de a fi un ignorant īn ceea ce priveste valoarea reala a civilizatiei si culturii europene, exprima īn Cultura romāna si politicianismul o pozitie similara cu cea a „euroscepticilor” sau a miscarii anti-globalizare ale īnceputului de secol XXI.

[14] Constantin Radulescu-Motru: Cultura romāna si politicianismul, īn volumul Scrieri politice, Ed. Nemira, Bucuresti 1998, pag. 121.

[15] Ibidem, pag. 122.

[16] Ibidem, pag. 153.

[17] Bineīnteles, nu acesta a fost unicul motiv al excluderii sale. Mult mai greu īn balanta a cīntarit probabil argumentul sustinerii de catre el a Germaniei fasciste. Pentru aceasta, vezi Constantin Radulescu-Motru: Conceptia conservatoare si progresul, īn volumul Scrieri politice, Ed. Nemira, Bucuresti 1998, pag. 331-336.

[18] Constantin Radulescu-Motru: Cultura romāna si politicianismul, īn volumul Scrieri politice, Ed. Nemira, Bucuresti 1998, pag. 161.

[19] Constantin Radulescu-Motru: Conceptia conservatoare si progresul, īn volumul Scrieri politice, Ed. Nemira, Bucuresti 1998, pag. 329.

[20] Constantin Radulescu-Motru: Cultura romāna si politicianismul, īn volumul Scrieri politice, Ed. Nemira, Bucuresti 1998, pag. 181.

[21] Ibidem, pag. 67.

JSRI • No.7 Spring 2004 p. 223

JSRI • No. 7/Spring 2004

previous