Key words: multicultural education, |
Alexandru
Isaic-Maniu Claudiu Herteliu |
Grupuri etnice si religioase īn Romānia - (co)incidente īn aspectele educationale
Ethnic and Religious Groups in Romania Educational (Co)Incidences
previous |
Abstract: If the access to education were conditioned only by the legislative aspects, there shouldn't show up any major differences regarding the educational level of different social categories (out of religious, ethnic or other characteristic perspective). But there are. And the present paper approaches them. Based on the official statistic information published by National Institute of Statistics, we intended to underline the existence or the absence of some connections between the educational variables (the last graduated school, level of school attended at present, illiteracy) and the religious or ethnic affiliation ones. The long term implications that derive from the presence of the educational gaps between different ethnic or religious groups may become sometimes difficult or quite impossible to predict. An appropriate example could be the recent violent riots in Paris' suburbs, from Germany or those from Chechnya, Turkey Kurdistan, Ireland etc Context general Potrivit articolului 32 din Constitutia României [6] dreptul la educatie este asigurat pentru toate categoriile sociale. Aspectul multicultural este reliefat si de posibilitatea minoritatilor nationale de a avea învatamânt în limba materna iar a grupurilor religioase de a organiza propriul învatamânt confesional. Aceste aspecte multiculturale sunt întarite de legea organica1 ce reglementeaza sistemul educational. Astfel articolul 4 prevede respectarea drepturilor fundamentale ale omului, al demnitatii si al tolerantei, al schimbului liber de opinii. Articolul 5 reconfirma faptul ca apartenenta la o categorie sociala nu trebuie influenteze în nici un fel accesul la toate nivelurile de învatamânt indiferent de nationalitate, rasa, sex apartenenta religioasa sau politica. Si articolele 12 si 104 întaresc statutul nediscriminator si bazat pe lipsa de xenofobie, rasism sau sovinism. Daca accesul la educatie ar fi influentat doar de reglementarile legislative nu ar trebui sa apara diferentieri în ceea ce priveste nivelul educational al JSRI No.12 /Winter 2005 p . 68 diverselor categorii sociale (fie ele structurate din punct de vedere al apartenentei religioase sau din cel al gruparii etnice). Eventualele diferentieri pot fi influentate de particularitati de tipul celei evidentiate în butada crede si nu cerceta" - atât de utilizata pentru a pune la zid elementul religios în anii în care religia era considerata a fi opiumul popoarelor"2. În cele ce urmeaza vom verifica daca aceste
aspecte se regasesc în situatia din realitate reflectata de
datele statistice. Pentru aceasta am utilizat informatii
statistice culese cu ocazia ultimului recensamânt. Am
folosit grupari combinate între diverse variabile. Pentru a
întari concluziile analizei descriptive, am testat
statistic diferentele/ asocierile cu ajutorul unor indicatori/
teste uzuale în cazul variabilelor masurate pe scalele
nominale si/ sau ordinale ( Ca sursa alternativa de informatie am utilizat caietele statistice bazate pe anchete exhaustive relativ la sistemul educational realizate de INS si publicate bianual. Starea de fapt Pentru început, semnalam o situatie existenta în tara noastra cu putine explicatii credibile. Este vorba despre corelarea între variabila nationalitate (etnie) si limba materna. Am putea prespupune ca cele doua variabile ar trebuie sa aiba aceeasi distributie. În realitate lucrurile nu stau asa. Valorile luate de testele si indicatorii statistici prezentati mai sus sunt extrem de ridicate. Acest lucru semnifica o puternica asociere. 17015340* Totusi, la analiza descriptiva a detaliului
statistic prezentat în anexa 1, constatam câteva
paradoxuri aparente. Astfel populatia care are limba materna
limba În tabelul 1 prezentam situatia populatiei, pe etnii, care urmeaza o institutie de învatamânt la recensamântul din 2002. Remarcam nivelul redus de acces al etniei rrome la educatia postgimnaziala. Valorile (calculate ca procent din totalul celor înscrisi în sistemul educational) fiind situate în jurul cifrei de 3% atât pentru nivelul liceal cât si pentru cel profesional si de ucenici (SAM) si cu valori putin mai mari de 0,5% pentru învatamântul superior. Aceasta în ciuda asigurarii unor locuri speciale pentru candidatii de aceasta etnie în învatamântul postgimnazial. În urma aplicarii statisticilor au rezultat urmatoarele valori: Tabel 1. Populatia de 6 ani şi peste, care urmează o institutie de învătământ, pe etnii
Sursa de date: INS, 2004 [2] JSRI No.12 /Winter 2005 p . 69
Din punct de vedere al asocierii dintre cele doua variabile, desi semnificativa statistic, valorile ce masoara intensitatea dependentei înregistreaza un nivel redus. Din aceste considerente am reorganizat informatia considerând pentru variabila etnie doua cazuri (rroma si non-rroma) refacând procedura de testare statistica. Informatia astfel rezultata este prezentata în tabelul 2. Tabel 2. Populaţia rromă şi non-rromă de 6 ani şi peste, ce urmează o instituţie de învăţământ
Sursa de date: Rearanjare a datelor primare efectuată de autori pe baza informaţiei INS [2] Acest nou mod de organizare a informatiei statistice nu a condus la cresteri ale valorilor intensitatii asocierii între nivelul educational parcurs si etnie. Pentru a verifica concluziile am utilizat si surse alternative de informatie. Astfel, potrivit caietelor statistice [1] referitoare la sistemul educational (bazate tot pe cercetari exhaustive), situatia existenta în sistemul educational la începutul anului scolar 2004-2005 era cea prezentata în tabelul 3. Tabel 3. Populaţia şcolară preuniversitară la începutul anului şcolar 2004-2005, pe etnii
Sursa de date: INS, 2005 [1] De remarcat ca pentru învatamântul superior nu am dispus de structura defalcata pe etnii la nivelul dorit. Aceasta a dus la imposibilitatea compararii complete cu informatia de la recensamânt. Se poate constata totusi ca informatia statistica nu difera semnificativ fata de cea de la recensamânt.
Si valorile indicatorilor/ coeficientilor cu ajutorul carora am studiat intensitatea asocierii pastreaza concluziile deja formulate. Asocierea exista (semnificativa statistic) dar intensitatea este redusa. Calculele au condus la urmatoarele valori ale statisticii testelor.
JSRI No.12 /Winter 2005 p . 70 O alta variabila relativ la aspectele educationale este ultima scoala absolvita a populatiei de 10 ani si peste. În anexa 2 prezentam un tabel bidimensional al acestei variabile pe etnii cu informatii culese la recensamântul din 2002. Constatam ca 70% dintre rromi au cel mult studii primare (cu consecinte nefaste asupra ratei analfabetismului functional la aceasta etnie). În cealalta extrema se situeaza cetatenii evrei. Aproape jumatate dintre acestia au studii superioare, peste 90% având cel putin studii secundare. Valorile înregistrate de indicatorii/ coeficientii calculati pentru a masura intensitatea asocieirii înregistreaza niveluri semnificative statistic.
Intensitatea legaturii este consistenta rezultând ca informatiile descriptive sunt relevante din punct de vedere al evidentierii accesului si dorintei de asigurare a unui nivel educational corespunzator. În anexa 3 este prezentat detaliul statistic referitor la gruparea combinata a populatiei de 10 ani si peste în functie de religie si ultima scoala absolvita. Desi ar exista unele valori descriptive interesante (40% dintre persoanele de religie mozaica au studii superioare), în realitate variabila ultima scoala absolvita are o concordanta mai puternica cu nationalitatea.
Din punct de vedere al valorilor luate de indicatorii/ coeficientii calculati cu aceasta ocazie, concluzia este ca aceasta posibila concordanta este de o mica intensitate. Având în vedere ca etnia si religia sunt puternic legate, probabil ca asocierea între etnie si ultima scoala absolvita încearca sa se transmita si spre variabila religie. Pentru a ne sustine afirmatiile, prezentam în anexa
4 un tabel de contingenta pe baza caruia am aplicat si
între variabilele etnie si religie setul de indicatori/
coeficienti 45439864* 1.45* C=0.82* V=0.48* T=0.44* Valorile coeficientilor care masoara aceasta intensitate sunt la cote ridicate, fapt ce indica existenta unui nivel ridicat de semnificatie statistica. Un aspect extrem de interesant ne este relevat de gruparea pe vârste si etnii a populatiei analfabete. Informatiile statistitice sunt prezentate în tabelul 4. Trei sferturi dintre analfabeti au mai mult de 40 de ani iar aproape o treime peste 75 ani. Deoarece am considerat ca persoanele de 40 de ani si peste au sanse foarte mici de a depasi acest handicap am detaliat doar grupele de vârsta pâna în 40 ani. Probabil ca, în absenta unor programe guvernamentale specializate, eradicarea fenomenului pentru populatia mai vârstnica de 40 de ani se va realiza pe cale biologica, prin disparitia generatiilor respective. De altfel, marea majoritate a analfabetilor de peste 40 de ani se afla în segmente de vârsta înaintata (peste 70 ani). Politicile, uneori coercitive, initiate si implementate în perioada regimului comunist se pare ca au dat roade mai bune decât situatia prezenta. Nivelul fenomenului pentru persoanele între 35 si 40 de ani înregistreaza cifre cu aproape 50% mai mici decât cele din prezent. Aceasta fara sa mai tinem cont de diferentele de flux demografic în defavoarea generatiilor tinere. O mentinere a starii de fapt existena în prezent nu va duce la diminuari semnificative ale fenomenului pe termen lung. Sunt necesare politici speciale de alfabetizare a generatiilor dispuse înca la învatare si unde rata analfabetismului se mentine la cote îngrijoratoare. JSRI No.12 /Winter 2005 p . 71 Tabel 4. Populaţia analfabetă pe vârste şi etnie la recensământul din 2002
Sursa de date: INS, 2004 [2]
Se evidentiaza o asociere de intensitate ridicata, semnificativa din punct de vedere statistic. Remarcam rate foarte mari ale analfabetismului pentru anumite etnii (în jur de 20% pentru etnia rroma sau peste 10% în cazul turcilor). Concluzii Ca exista diferentieri în ceea ce priveste nivelul educational al grupurilor etnice si/ sau confesionale este un aspect de netagaduit. De altfel din punct de vedere al educatiei nu conteaza doar o diploma de un nivel cât mai înalt. De exemplu, faptul ca nici o femeie de religie mozaica din grupa de vârsta 15-19 ani [2] nu a nascut copii spre deosebire de femeile din aceeasi grupa de vârsta apartinând oricarei alte denominatiuni religioase, releva o alta fateta a diferentierilor educationale ale diverselor grupuri religioase. Ar fi fost interesanta introducerea în calcul si a asa numitului alfabetism functional. Criteriile care departajeaza populatia, din acest punct de vedere, ar fi pe lânga clasicele abilitati de scris, citit, socotit caracteristici care sa poata asigura o buna functionare a individului în societatea complexa a zilelor noastre [8]. Aceste abilitati suplimentare ar putea sa se refere la: - cunoasterea unei limbi straine de circulatie internationala; - permis de conducere; - abilitati în utilizarea mijloacelor financiare moderne (carduri bancare). Din pacate nu exista informatii statistice oficiale pe baza carora sa putem analiza nivelul de alfabetizare functionala a populatiei. Valorile testelor de semnificatie au fost în acest caz:
Din punct de vedere al asocierii celor doua variabile, constatam ea este semnificativa,din punct de vedere statistic si ca intensitatea acesteia substantiala. Pentru a putea trage concluzii relevante din punct de vedere al influentei apartenentei unei grupari etnice asupra analfabetismului am eliminate variabila vârsta refacând analiza doar pentru populatia grupata pe nationalitati. Informatia descriptiva este prezentata în figura 1. Figura1 JSRI • No.12 /Winter 2005 p . 72 Pe baza informatiilor statistice oficiale prezentate pe parcursul lucrarii putem desprinde ca o concluzie generala faptul ca educatia si accesul la educatie difera semnificativ în functie de apartenenta etnica a persoanelor. Coroborat cu faptul ca între religie si nationalitate exista o legatura (asociere) puternica, diferentierile observate în cazul grupurilor etnice se transmit, mai departe, spre grupurile religioase. Aceasta legatura la mâna a doua este însa de o mai slaba intensitate (chiar daca ea ramâne semnificativa din punct de vedere statistic). Implicatiile pe termen lung a prezentei sau adâncirii decalajelor educationale între diverse grupuri etnice sau religioase pot fi în unele cazuri greu previzibile daca nu chiar imprevizibile un exemplu în acest sens ar putea fi recentele violente aparute în suburbiile Parisului, din Germania sau cele din Cecenia, Turcia Kurdistan, Irlanda etc. [5]. Bibliografie 1. * * *, Caiete statistice de început de an scolar 2004-2005, Institutul National de Statistica, Bucuresti, 2005 2. * * *, Recensamântul populatiei si al locuintelor 18 martie 2002 vol. IV, Institutul National de Statistica, Bucuresti, 2004 3. Rotariu, T coord., Badescu, G., Culic, I., Mezei, E., Muresan, C., Metode statistice aplicate în stiintele sociale, Ed. Polirom, Iasi, 2000 4. http://64.233.183.104/search?q=cache:2n80NJ03VcJ:www.socialistworker.co.uk /article.php%3Farticle_id%3D4850+people%27s+opium&hl=ro accesat la 6 noiembrie 2005 5. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4412316.stm - accesat la 6 noiembrie 2005 6. http://www.cdep.ro/pls/dic/site.page?den=act2_1&par1=2#t2c2s0a32 (Constitutia României) accesat la 6 noiembrie 2005 7. http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.frame (Legea Învatamântului) - accesat la 6 noiembrie 2005 8. http://www.sil.org/lingualinks/literacy/referencematerials /glossaryofliteracyterms/WhatIsFunctionalLiteracy.htm - accesat la 6 noiembrie 2005 Note: 1 Legea 84/ 1995 cu modificarile si completarile ulterioare 2 Formularea îi apartine lui Karl Marx "the sigh of the oppressed, the heart in the heartless world, the opium of the people" 3 Este vorba despre testul Hi (Chi) patrat, coeficientul de
asociere Testul de concordanta
Se formeaza doua ipoteze: H0: cele doua variabile sunt independente (distributia empirica nu difera de cea independenta) H1: exista o diferenta, semnificativa statistic, între distributia teoretica (ce presupune independenta) si cea empirica Pentru a putea alege, cu un prag de semnificatie
unde
În cazul în care JSRI • No.12 /Winter 2005 p . 73 Altfel, ipoteza nula este confirmata si asistam la independenta celor doua variabile. Coeficientul ö Formula sa de calcul este: Inconvenientul care apare (referitor la faptul ca, teoretic, acest coeficient poate lua si valori supraunitare) a dus la mai multe variante de îmbunatatire a formulei de calcul. Coeficientul C Una dintre variantele propuse îi apartine lui Karl Pearson. Formula propusa este: Problema este ca în acest caz nu se mai atinge valoarea 1. S-a
trecut, deci, în extrema cealalta. Valoarea maxima a acestui
coeficient creste, pe masura cresc r si p. Pe de alta parte, la niste valori ale
lui r si p prea mari se pierde o parte din capacitatea intuitiva de
analiza a problemei. Se recomanda folosirea acestui coeficient în cazul
în Coeficientul V al lui Cramer Cramer a gasit o varianta de îmbunatatire a modalitatii de calcul astfel încât sa poate sa fie atinsa valoarea 1. Pentru aceasta la numitor apare produsul dintre n si minimul dintre r si p. Formula de calcul este: Coeficientul T al lui Ciuprov (Tchuprov) Varianta propusa de acesta este: Si în acest caz se obtine aducerea valorii rezultate între 0 si 1. 4 Indicatorii/ coeficientii marcati cu semnul *" indica un nivel de semnificatie mai bun de 0,01 (probabilitate mai mare de 99%) 5 Aceasta în ciuda sincronizarii eliberarii de catre guvernul maghiar a certificatelor de maghiar cu perioada în care a avut loc recensamântul. Anexe: Anexa 1 Populaţia după etnie şi limba maternă la recensământul din 2002
Sursa de date: INS, 2004 [2] JSRI • No.12 /Winter 2005 p . 74 Anexa 2 Populaţia de 10 ani şi peste în funcţie de de nivelul ultimei instituţii de învăţământ absolvite şi etnie, la recensământul din 2002
Sursa de date: INS, 2004 [2]
Anexa 4 Distribuţia populaţiei la recensământul din 2002 în funcţie de etnie şi religie
Sursa de date: INS, 2004 [2] JSRI • No.12 /Winter 2005 p . 75 JSRI
No. 12/Winter 2005 |
previous |