Alexandru Isaic-Maniu
Claudiu Herteliu

Key words: multicultural education,
ethnic groups,
religious groups,
Romania,
statistics

Alexandru Isaic-Maniu
Chair of Statistics and Economical
Prediction, Academy of Economical
Studies, Bucharest, Romania
Coauthor of the books Enciclopedia
calitatii (2005), Dictionar de Statistica
Generala (2003), Statistica pentru
managementul afacerilor (2000)
Metoda Weibull Aplicatii (1983)

Claudiu Herteliu
Chair of Statistics and Economical
Prediction, Academy of Economical
Studies, Bucharest, Romania
Coauthor of the books: Sistemul
National de Indicatori pentru
Educatie Manual de utilizare (2005)
Finantarea īnvatamāntului preuniversitar
de stat (2001)
Email: claudiu.herteliu@mec.edu.ro
http://www.hertz.ase.ro

Grupuri etnice si religioase īn Romānia - (co)incidente īn aspectele educationale
Ethnic and Religious Groups in Romania Educational (Co)Incidences
previous

Abstract: If the access to education were conditioned only by the legislative aspects, there shouldn't show up any major differences regarding the educational level of different social categories (out of religious, ethnic or other characteristic perspective). But there are. And the present paper approaches them. Based on the official statistic information published by National Institute of Statistics, we intended to underline the existence or the absence of some connections between the educational variables (the last graduated school, level of school attended at present, illiteracy) and the religious or ethnic affiliation ones. The long term implications that derive from the presence of the educational gaps between different ethnic or religious groups may become sometimes difficult or quite impossible to predict. An appropriate example could be the recent violent riots in Paris' suburbs, from Germany or those from Chechnya, Turkey Kurdistan, Ireland etc

Context general

Potrivit articolului 32 din Constitutia României [6] dreptul la educatie este asigurat pentru toate categoriile sociale. Aspectul multicultural este reliefat si de posibilitatea minoritatilor nationale de a avea învatamânt în limba materna iar a grupurilor religioase de a organiza propriul învatamânt confesional. Aceste aspecte multiculturale sunt întarite de legea organica1 ce reglementeaza sistemul educational. Astfel articolul 4 prevede respectarea drepturilor fundamentale ale omului, al demnitatii si al tolerantei, al schimbului liber de opinii. Articolul 5 reconfirma faptul ca apartenenta la o categorie sociala nu trebuie influenteze în nici un fel accesul la toate nivelurile de învatamânt indiferent de nationalitate, rasa, sex apartenenta religioasa sau politica. Si articolele 12 si 104 întaresc statutul nediscriminator si bazat pe lipsa de xenofobie, rasism sau sovinism. Daca accesul la educatie ar fi influentat doar de reglementarile legislative nu ar trebui sa apara diferentieri în ceea ce priveste nivelul educational al

JSRI • No.12 /Winter 2005 p . 68

diverselor categorii sociale (fie ele structurate din punct de vedere al apartenentei religioase sau din cel al gruparii etnice). Eventualele diferentieri pot fi influentate de particularitati de tipul celei evidentiate în butada „crede si nu cerceta" - atât de utilizata pentru a pune la zid elementul religios în anii în care religia era considerata a fi „opiumul popoarelor"2.

În cele ce urmeaza vom verifica daca aceste aspecte se regasesc în situatia din realitate reflectata de datele statistice. Pentru aceasta am utilizat informatii statistice culese cu ocazia ultimului recensamânt. Am folosit grupari combinate între diverse variabile. Pentru a întari concluziile analizei descriptive, am testat statistic diferentele/ asocierile cu ajutorul unor indicatori/ teste uzuale în cazul variabilelor masurate pe scalele nominale si/ sau ordinale (, C, V si T)3

Ca sursa alternativa de informatie am utilizat caietele statistice bazate pe anchete exhaustive relativ la sistemul educational realizate de INS si publicate bianual.

Starea de fapt

Pentru început, semnalam o situatie existenta în tara noastra cu putine explicatii credibile. Este vorba despre corelarea între variabila nationalitate (etnie) si limba materna. Am putea prespupune ca cele doua variabile ar trebuie sa aiba aceeasi distributie. În realitate lucrurile nu stau asa. Valorile luate de testele si indicatorii statistici prezentati mai sus sunt extrem de ridicate. Acest lucru semnifica o puternica asociere.

17015340*2,8* C=0,94* V=0,84* T=0,89*

Totusi, la analiza descriptiva a detaliului statistic prezentat în anexa 1, constatam câteva paradoxuri aparente. Astfel populatia care are limba materna limba
româna a fost cu aproape 337 mii persoane (aproximativ 1,5%) mai mare decât cel declarat de etnie româna. Si în cazul limbii maghiare exista un peste 12 mii persoane care s-au declarat de alta etnie decât cea corespunzatoare limbii materne.4. Cazuri în extrema cealalta sunt în cadrul etniei rrome (tigani). Mai putin jumatate dintre cei autodeclarati de etnie rroma (tigani) vorbesc limba rromani, un semn clar de erodare a identitatii culturale a persoanelor de etnia respectiva.

În tabelul 1 prezentam situatia populatiei, pe etnii, care urmeaza o institutie de învatamânt la recensamântul din 2002. Remarcam nivelul redus de acces al etniei rrome la educatia postgimnaziala. Valorile (calculate ca procent din totalul celor înscrisi în sistemul educational) fiind situate în jurul cifrei de 3% atât pentru nivelul liceal cât si pentru cel profesional si de ucenici (SAM) si cu valori putin mai mari de 0,5% pentru învatamântul superior. Aceasta în ciuda asigurarii unor locuri speciale pentru candidatii de aceasta etnie în învatamântul postgimnazial.

În urma aplicarii statisticilor au rezultat urmatoarele valori:

Tabel 1. Populatia de 6 ani şi peste, care urmează o institutie de învătământ, pe etnii

Nivel educa-tional

Etnia

Superior de lungă durata

Superior de scurtă durată

Postliceal

şi maiştri

Liceal

Profesional  şi de ucenici SAM

Gimna-

zial

Primar

Nede-

clarată

Total

Români

497279

29203

52737

665803

203188

1221449

882626

59

3552344

Maghiari

25503

2020

5033

39519

13650

73834

55602

6

215167

Rromi (tigani)

447

45

75

2747

2552

43346

42148

1

91361

Ucraineni

595

56

33

1347

889

4220

3862

1

11003

Germani

1436

80

37

1666

410

2476

1686

1

7792

Ruşi-Lipoveni

542

25

43

904

335

2015

1291

0

5155

Turci

305

28

29

495

142

1799

1628

0

4426

Tătari

710

73

53

1037

186

1376

766

0

4201

Sârbi

625

31

40

654

149

843

687

0

3029

Slovaci

222

27

37

538

152

972

801

0

2749

Altele

4672

67

266

1691

370

2156

2032

1

11255

Total

532336

31655

58383

716401

222023

1354486

993129

69

3908482

Sursa de date: INS, 2004 [2]

JSRI • No.12 /Winter 2005 p . 69

59924* =0,12* C=0,12* V=0,04* T=0,04*

Din punct de vedere al asocierii dintre cele doua variabile, desi semnificativa statistic, valorile ce masoara intensitatea dependentei înregistreaza un nivel redus.

Din aceste considerente am reorganizat informatia considerând pentru variabila etnie doua cazuri (rroma si non-rroma) refacând procedura de testare statistica. Informatia astfel rezultata este prezentata în tabelul 2.

Tabel 2. Populaţia rromă şi non-rromă de 6 ani şi peste, ce urmează o instituţie de învăţământ

Etnia

Nivel educaţional

Rromi   (ţigani)

Altele

Total

Superior de lunga durata

447

531889

532336

Superior de scurta durata

45

31610

31655

Postliceal si maistri

75

58308

58383

Liceal

2747

713654

716401

SAM

2552

219471

222023

Gimnazial

43346

1311140

1354486

Primar

42148

950981

993129

Nedeclarat

1

68

69

Total

91361

3817121

3908482

Sursa de date: Rearanjare a datelor primare efectuată de autori pe baza informaţiei INS [2]

Acest nou mod de organizare a informatiei statistice nu a condus la cresteri ale valorilor intensitatii asocierii între nivelul educational parcurs si etnie.

Pentru a verifica concluziile am utilizat si surse alternative de informatie. Astfel, potrivit caietelor statistice [1] referitoare la sistemul educational (bazate tot pe cercetari exhaustive), situatia existenta în sistemul educational la începutul anului scolar 2004-2005 era cea prezentata în tabelul 3.

Tabel 3. Populaţia şcolară preuniversitară la începutul anului şcolar 2004-2005, pe etnii

Nivel

educaţional

 

Etnia

Preşcolar

Primar

Gimnazial

Profesional şi de ucenici

(SAM)

Liceal

Postliceal şi de maiştri

Total

Română

583613

870757

938608

269139

725484

44888

3432489

Maghiară

43890

50758

54545

16222

39306

3630

208351

Rrom (ţigan)

11493

38505

22425

2382

1088

9

75902

Germană

904

1045

1310

235

1117

67

4678

Ucraineană

2120

3157

3600

698

815

8

10398

Sârbă

441

611

695

109

544

15

2415

Turcă

668

1932

1548

234

837

2

5221

Tătară

250

500

525

86

410

26

1797

Alte etnii

1233

8631

7103

1518

1287

68

17320

Total

644612

975896

1030359

290623

770888

48713

3761091

Sursa de date: INS, 2005 [1]

De remarcat ca pentru învatamântul superior nu am dispus de structura defalcata pe etnii la nivelul dorit. Aceasta a dus la imposibilitatea compararii complete cu informatia de la recensamânt. Se poate constata totusi ca informatia statistica nu difera semnificativ fata de cea de la recensamânt.

x48328* =0,11* C=0,11* V=0,05* T=0,05*

Si valorile indicatorilor/ coeficientilor cu ajutorul carora am studiat intensitatea asocierii pastreaza concluziile deja formulate. Asocierea exista (semnificativa statistic) dar intensitatea este redusa.

Calculele au condus la urmatoarele valori ale statisticii testelor.

x47341* =0,11* C=0,11* V=0,08* T=0,07*

JSRI • No.12 /Winter 2005 p . 70

O alta variabila relativ la aspectele educationale este ultima scoala absolvita a populatiei de 10 ani si peste. În anexa 2 prezentam un tabel bidimensional al acestei variabile pe etnii cu informatii culese la recensamântul din 2002. Constatam ca 70% dintre rromi au cel mult studii primare (cu consecinte nefaste asupra ratei analfabetismului functional la aceasta etnie). În cealalta extrema se situeaza cetatenii evrei. Aproape jumatate dintre acestia au studii superioare, peste 90% având cel putin studii secundare.

Valorile înregistrate de indicatorii/ coeficientii calculati pentru a masura intensitatea asocieirii înregistreaza niveluri semnificative statistic.

x1729963* =0,30* C=0,29* V=0,10* T=0,08*

Intensitatea legaturii este consistenta rezultând ca informatiile descriptive sunt relevante din punct de vedere al evidentierii accesului si dorintei de asigurare a unui nivel educational corespunzator.

În anexa 3 este prezentat detaliul statistic referitor la gruparea combinata a populatiei de 10 ani si peste în functie de religie si ultima scoala absolvita. Desi ar exista unele valori descriptive interesante (40% dintre persoanele de religie mozaica au studii superioare), în realitate variabila ultima scoala absolvita are o concordanta mai puternica cu nationalitatea.

x177187 =0.1 C=0.1 V=0.03 T=0.03

Din punct de vedere al valorilor luate de indicatorii/ coeficientii calculati cu aceasta ocazie, concluzia este ca aceasta posibila concordanta este de o mica intensitate. Având în vedere ca etnia si religia sunt puternic legate, probabil ca asocierea între etnie si ultima scoala absolvita încearca sa se transmita si spre variabila religie.

Pentru a ne sustine afirmatiile, prezentam în anexa 4 un tabel de contingenta pe baza caruia am aplicat si între variabilele etnie si religie setul de indicatori/ coeficienti
de masurare a intensitatii asocierii (concordantei). Rezultatele au fost urmatoarele:

45439864* 1.45* C=0.82* V=0.48* T=0.44*

Valorile coeficientilor care masoara aceasta intensitate sunt la cote ridicate, fapt ce indica existenta unui nivel ridicat de semnificatie statistica.

Un aspect extrem de interesant ne este relevat de gruparea pe vârste si etnii a populatiei analfabete. Informatiile statistitice sunt prezentate în tabelul 4.

Trei sferturi dintre analfabeti au mai mult de 40 de ani iar aproape o treime peste 75 ani. Deoarece am considerat ca persoanele de 40 de ani si peste au sanse foarte mici de a depasi acest handicap am detaliat doar grupele de vârsta pâna în 40 ani. Probabil ca, în absenta unor programe guvernamentale specializate, eradicarea fenomenului pentru populatia mai vârstnica de 40 de ani se va realiza pe cale biologica, prin disparitia generatiilor respective. De altfel, marea majoritate a analfabetilor de peste 40 de ani se afla în segmente de vârsta înaintata (peste 70 ani).

Politicile, uneori coercitive, initiate si implementate în perioada regimului comunist se pare ca au dat roade mai bune decât situatia prezenta. Nivelul fenomenului pentru persoanele între 35 si 40 de ani înregistreaza cifre cu aproape 50% mai mici decât cele din prezent. Aceasta fara sa mai tinem cont de diferentele de flux demografic în defavoarea generatiilor tinere. O mentinere a starii de fapt existena în prezent nu va duce la diminuari semnificative ale fenomenului pe termen lung. Sunt necesare politici speciale de alfabetizare a generatiilor dispuse înca la învatare si unde rata analfabetismului se mentine la cote îngrijoratoare.

JSRI • No.12 /Winter 2005 p . 71

Tabel 4. Populaţia analfabetă pe vârste şi etnie la recensământul din 2002

Vârsta

Etnia

10-14

15-19

20-24

25-29

30-34

35-39

40 si peste

Total

Români

13376

18696

17215

11680

9648

6339

296425

373379

Maghiari

1287

1953

2258

1761

1222

830

8316

17627

Rromi

10959

15741

17248

12113

8611

5902

34163

104737

Ucraineni

35

63

58

53

39

36

2745

3029

Germani

14

28

26

27

26

18

350

489

Ruşi

20

28

22

19

10

11

1433

1543

Turci

884

1041

981

666

517

434

1847

6370

Tătari

22

29

15

17

17

14

404

518

Sârbi

7

7

6

10

2

4

271

307

Slovaci

5

5

6

7

6

5

293

327

Altele

49

41

54

36

20

25

443

668

Total

26609

37591

37835

26353

20098

13593

346247

508326

Sursa de date: INS, 2004 [2]

În ceea ce priveste valorile testelor/ indicatorilor statistici, a rezultat:

x744980* =1,21* C=0,77* V=0,86* T=0,68*

Se evidentiaza o asociere de intensitate ridicata, semnificativa din punct de vedere statistic. Remarcam rate foarte mari ale analfabetismului pentru anumite etnii (în jur de 20% pentru etnia rroma sau peste 10% în cazul turcilor).

Concluzii

Ca exista diferentieri în ceea ce priveste nivelul educational al grupurilor etnice si/ sau confesionale este un aspect de netagaduit. De altfel din punct de vedere al educatiei nu conteaza doar o diploma de un nivel cât mai înalt. De exemplu, faptul ca nici o femeie de religie mozaica din grupa de vârsta 15-19 ani [2] nu a nascut copii spre deosebire de femeile din aceeasi grupa de vârsta apartinând oricarei alte denominatiuni religioase, releva o alta fateta a diferentierilor educationale ale diverselor grupuri religioase.

Ar fi fost interesanta introducerea în calcul si a asa numitului alfabetism functional. Criteriile care departajeaza populatia, din acest punct de vedere, ar fi pe lânga clasicele abilitati de scris, citit, socotit caracteristici care sa poata asigura o buna functionare a individului în societatea complexa a zilelor noastre [8]. Aceste abilitati suplimentare ar putea sa se refere la: - cunoasterea unei limbi straine de circulatie internationala; - permis de conducere; - abilitati în utilizarea mijloacelor financiare moderne (carduri bancare). Din pacate nu exista informatii statistice oficiale pe baza carora sa putem analiza nivelul de alfabetizare functionala a populatiei.

Valorile testelor de semnificatie au fost în acest caz:

x92671* =0,43* C=0,39* V=0,16* T=0,15*

Din punct de vedere al asocierii celor doua variabile, constatam ea este semnificativa,din punct de vedere statistic si ca intensitatea acesteia substantiala.

Pentru a putea trage concluzii relevante din punct de vedere al influentei apartenentei unei grupari etnice asupra analfabetismului am eliminate variabila vârsta refacând analiza doar pentru populatia grupata pe nationalitati. Informatia descriptiva este prezentata în figura 1.

Figura1

JSRI • No.12 /Winter 2005 p . 72

Pe baza informatiilor statistice oficiale prezentate pe parcursul lucrarii putem desprinde ca o concluzie generala faptul ca educatia si accesul la educatie difera semnificativ în functie de apartenenta etnica a persoanelor. Coroborat cu faptul ca între religie si nationalitate exista o legatura (asociere) puternica, diferentierile observate în cazul grupurilor etnice se transmit, mai departe, spre grupurile religioase. Aceasta legatura la mâna a doua este însa de o mai slaba intensitate (chiar daca ea ramâne semnificativa din punct de vedere statistic).

Implicatiile pe termen lung a prezentei sau adâncirii decalajelor educationale între diverse grupuri etnice sau religioase pot fi în unele cazuri greu previzibile daca nu chiar imprevizibile un exemplu în acest sens ar putea fi recentele violente aparute în suburbiile Parisului, din Germania sau cele din Cecenia, Turcia Kurdistan, Irlanda etc. [5].

Bibliografie

1. * * *, Caiete statistice de început de an scolar 2004-2005, Institutul National de Statistica, Bucuresti, 2005

2. * * *, Recensamântul populatiei si al locuintelor 18 martie 2002 vol. IV, Institutul National de Statistica, Bucuresti, 2004

3. Rotariu, T coord., Badescu, G., Culic, I., Mezei, E., Muresan, C., Metode statistice aplicate în stiintele sociale, Ed. Polirom, Iasi, 2000

4. http://64.233.183.104/search?q=cache:2n80NJ03VcJ:www.socialistworker.co.uk /article.php%3Farticle_id%3D4850+people%27s+opium&hl=ro accesat la 6 noiembrie 2005

5. http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/europe/4412316.stm - accesat la 6 noiembrie 2005

6. http://www.cdep.ro/pls/dic/site.page?den=act2_1&par1=2#t2c2s0a32 (Constitutia României) accesat la 6 noiembrie 2005

7. http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.frame (Legea Învatamântului) - accesat la 6 noiembrie 2005

8. http://www.sil.org/lingualinks/literacy/referencematerials /glossaryofliteracyterms/WhatIsFunctionalLiteracy.htm - accesat la 6 noiembrie 2005

Note:

1 Legea 84/ 1995 cu modificarile si completarile ulterioare

2 Formularea îi apartine lui Karl Marx "the sigh of the oppressed, the heart in the heartless world, the opium of the people"

3 Este vorba despre testul Hi (Chi) patrat, coeficientul de asociere , coeficientul C al lui Pearson, coeficientul V al lui Cramer si coeficientul T al lui Ciuprov (Tchuprov). Prezentam, în continuare, o scurta trecere în revista asupra modului de calcul, a ipotezelor ce se formuleaza si a interpretarii rezultatelor obtinute.

Testul de concordanta

Se formeaza doua ipoteze:

H0: cele doua variabile sunt independente (distributia empirica nu difera de cea independenta)

H1: exista o diferenta, semnificativa statistic, între distributia teoretica (ce presupune independenta) si cea empirica

Pentru a putea alege, cu un prag de semnificatie , una dintre cele doua ipoteze se apeleaza la statistica:

unde

În cazul în care > unde este valoarea tabelara corespunzatoare nivelului de semnificatie , si numarului gradelor de libertate (r-1)(p-1) se alege ipoteza H1. Unde r si p sunt numarul de linii si, respectiv, coloane ale tabelului de contingenta.

JSRI • No.12 /Winter 2005 p . 73

Altfel, ipoteza nula este confirmata si asistam la independenta celor doua variabile.

Coeficientul ö

Formula sa de calcul este:

Inconvenientul care apare (referitor la faptul ca, teoretic, acest coeficient poate lua si valori supraunitare) a dus la mai multe variante de îmbunatatire a formulei de calcul.

Coeficientul C

Una dintre variantele propuse îi apartine lui Karl Pearson. Formula propusa este:

Problema este ca în acest caz nu se mai atinge valoarea 1. S-a trecut, deci, în extrema cealalta. Valoarea maxima a acestui coeficient creste, pe masura cresc r si p. Pe de alta parte, la niste valori ale lui r si p prea mari se pierde o parte din capacitatea intuitiva de analiza a problemei. Se recomanda folosirea acestui coeficient în cazul în
care numarul de casute ale tabelului de contingenta este mai mare de 80-100.

Coeficientul V al lui Cramer

Cramer a gasit o varianta de îmbunatatire a modalitatii de calcul astfel încât sa poate sa fie atinsa valoarea 1. Pentru aceasta la numitor apare produsul dintre n si minimul dintre r si p. Formula de calcul este:

Coeficientul T al lui Ciuprov (Tchuprov)

Varianta propusa de acesta este:

Si în acest caz se obtine aducerea valorii rezultate între 0 si 1.

4 Indicatorii/ coeficientii marcati cu semnul „*" indica un nivel de semnificatie mai bun de 0,01 (probabilitate mai mare de 99%)

5 Aceasta în ciuda sincronizarii eliberarii de catre guvernul maghiar a certificatelor de maghiar cu perioada în care a avut loc recensamântul.

Anexe:

Anexa 1

Populaţia după etnie şi limba maternă la recensământul din 2002 

Limba

maternă

 

Etnie

Româ

Maghiară

Romani

Ucraineană

Germană

Rusă

Turcă

Tătară

Sârbă

Slovacă

Altele

Total

Români

19379562

13352

1000

1111

1655

477

111

27

319

222

1761

19399597

Maghiari

32070

1397906

1046

88

497

34

9

0

21

47

89

1431807

Rromi

275466

23950

235346

5

160

10

103

12

17

1

70

535140

Ucraineni

4540

149

2

56116

24

226

7

8

10

0

16

61098

Germani

11094

6413

86

17

42014

6

20

2

30

12

70

59764

Ruşi

7382

25

4

12

2

28334

0

0

4

0

28

35791

Turci

4307

12

27

2

17

0

27668

25

11

0

29

32098

Tătari

2600

4

12

16

3

1

110

21171

0

6

12

23935

Sârbi

2427

72

28

13

51

0

10

3

19948

4

5

22561

Slovaci

1214

195

1

1

45

1

0

13

5

15706

45

17226

Altele

15855

1892

18

26

420

157

77

11

46

29

43426

61957

Total

19736517

1443970

237570

57407

44888

29246

28115

21272

20411

16027

45551

21680974

Sursa de date: INS, 2004 [2]

JSRI • No.12 /Winter 2005 p . 74

Anexa 2

Populaţia de 10 ani şi peste în funcţie de de nivelul ultimei instituţii de învăţământ absolvite şi etnie, la recensământul din 2002

Nivel

educaţional

 

Etnie

Superior lungă durată

Superior scurtă durată

Postliceal

Liceal

Profesional şi de ucenici (SAM)

Gimnazial

Primar

Fară şcoală

Nedeclarat

Total populaţie peste 10 ani

Români

1209502

70615

531520

3812277

2686823

4772179

3467246

374938

10253

17435353

Maghiari

58257

5919

37834

231552

230909

413182

230123

47260

663

1305699

Rromi   (ţigani

621

63

426

9269

15216

94739

146291

140220

1977

408842

Ucraineni

1217

112

731

5344

6435

22063

12141

5051

42

55136

Germani

5603

340

2140

12405

8093

17312

8723

1501

72

56189

Ruşi –Lipoveni

1425

75

513

5040

4565

10899

7707

2763

58

33065

Turci

1055

53

268

3567

1591

5981

6309

7930

83

26837

Tătari

1556

124

628

5644

2827

5975

4368

1027

7

22156

Sârbi

1723

111

564

4672

2783

6562

3382

527

18

21147

Slovaci

480

44

260

2279

1976

5775

4032

769

2

15619

Bulgari

664

33

264

1639

945

2109

1617

268

8

7547

Croaţi

126

21

54

533

799

2669

1783

207

4

6195

Greci

1208

45

242

2573

489

922

690

132

9

6206

Evrei

2352

77

224

1663

254

639

375

57

7

5648

Cehi

127

12

68

487

395

1434

960

115

31

3629

Polonezi

267

12

79

522

406

1121

680

56

2

3145

Italieni

729

48

160

1152

218

472

218

33

37

3067

Chinezi

300

5

9

864

20

713

169

41

17

2138

Armeni

563

13

77

559

71

239

145

23

1

1691

Ceangăi

22

2

17

119

206

419

239

103

0

1127

Alta etnie

5091

202

278

5096

410

2063

1147

375

102

14764

Nedeclarată

275

16

20

442

91

264

151

219

106

1586

Total

1293163

77740

576084

4107698

2965522

5367731

3898496

583615

13499

19431138

Sursa de date: INS, 2004 [2]

 

Anexa 4

Distribuţia populaţiei la recensământul din 2002 în funcţie de etnie şi religie 

Etnie

Religie

Români

Maghiari

Rromi

(ţigani)

Ucraineni

Germani

Ruşi-lipoveni

Turci şi tătari

Sârbi

Altă etnie

TOTAL

Ortodoxă

18251823

28287

438162

48262

5246

9655

825

20476

15239

18817975

Romano Catolică

345557

587033

20310

267

36040

63

52

284

36823

1026429

Reformată

17446

665343

16385

132

1291

14

5

12

449

701077

Penticostală

276481

5697

34449

6167

496

43

11

162

956

324462

Greco Catolică

160896

19645

6148

1721

1542

22

8

38

1536

191556

Baptistă

107405

12963

4749

252

357

44

4

238

627

126639

Adventistă de Ziua a Şaptea

78225

9055

4622

1287

277

53

9

26

116

93670

Musulmană

3310

56

805

33

26

9

54759

37

8222

67257

Unitariană

1153

64984

682

4

65

1

21

3

11

66944

Creştină după Evanghelie

39903

1810

2029

198

292

4

6

6

228

44476

Creştină de rit vechi

9775

129

628

723

12

25675

0

1056

149

38147

Evanghelică lutherană sinodo-presbiteriană

2218

15205

131

7

6358

6

5

29

3153

27112

Altă religie

105405

21600

6040

2045

7762

202

328

194

11654

155230

Total

19399597

1431807

535140

61098

59764

35791

56033

22561

79183

21680974

Sursa de date: INS, 2004 [2]

JSRI • No.12 /Winter 2005 p . 75

JSRI • No. 12/Winter 2005

previous